Aksjologiczne orientacje w filozofii człowieka - Sensus
ISBN: 978-83-663-5330-5
stron: 147, Format: ebook
Data wydania: 2020-11-27
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 33,00 zł
Aksjologiczne orientacje w filozofii czÅ‚owieka to zbiór tekstów, w których wspólnym tematem jest Å›wiat osoby ludzkiej, relacje, które rozwija i wartoÅ›ci, dziÄ™ki którym ksztaÅ‚tuje swojÄ… osobowÄ… tożsamość. Å»ywiÄ™ gÅ‚Ä™bokÄ… nadziejÄ™, że to wartoÅ›ci wyznaczajÄ… stabilne punkty odniesienia dla rozwoju osobowoÅ›ci czÅ‚owieka na możliwych poziomach i wymiarach ludzkiej egzystencji. Prócz zagadnieÅ„ ogólnych, proponowane refleksje wchodzÄ… w obszar aksjologii pedagogicznej, edukacji aksjologicznej, czy wychowania ku wartoÅ›ciom. Niemniej jednak ogólniejsze horyzonty namysÅ‚u zakreÅ›la filozofia czÅ‚owieka. NawiÄ…zujÄ™ w ten sposób do wczeÅ›niejszych publikacji w tym zakresie, a przede wszystkim do książki pt. Dlaczego taki jestem? Studia z filozofii czÅ‚owieka[1].
[1] R. Kozłowski, Dlaczego taki jestem? Studia z filozofii człowieka, Poznań 2015.
Osoby które kupowały "Aksjologiczne orientacje w filozofii człowieka", wybierały także:
- Szef, który myśli, bo warto i się opłaca 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Prawa ludzkiej natury 58,29 zł, (13,99 zł -76%)
- Szczęśliwa bez winy. Jak uwolnić się od poczucia winy i odnaleźć drogę do szczęścia 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Mantra ciszy. 7 reguł duchowej ścieżki 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki 34,14 zł, (9,90 zł -71%)
Spis treści
Aksjologiczne orientacje w filozofii człowieka eBook -- spis treści
Wprowadzenie . 9
Wychowanie według wartości . 13
Wartości jako horyzont bycia . 14
Czym są wartości? . 14
Sposób istnienia wartoÅ›ci . 16
Wartości w praktyce pedagogicznej . 17
Wychowanie a wartości . 18
Zadania pedagogiki zorientowanej na wartości . 21
Aksjologia pedagogiczna – podstawowe zagadnienia . 25
Prawda, dobro i piękno jako tematy aksjologii . 25
Struktura aksjologii pedagogicznej . 27
Od poznania do przeżywania wartości . 30
Od poznania do afirmacji wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Cele i zadania edukacji aksjologicznej . 37
Priorytety edukacji aksjologicznej . 37
Kształcenie aksjologiczne . 42
Kompetencje aksjologiczne . 45
Pedagog i jego ethos . 49
Kompetencje pedagoga . 49
Autorytet nauczyciela . 53
Pedeutologiczna teorii cnoty . 54
Osoba – ukryta prawda czÅ‚owieczeÅ„stwa . 61
ŹródÅ‚a personalizmu polskiego . 61
Osoba jako podmiot . 63
Osoba i czyn . 65
Osoba i niepowtarzalność . 68
Osoba a własność . 70
Osoba i historia . 71
Aksjologiczne uwarunkowania bycia sobÄ… . 77
Sumienie . 78
Podmiot . 79
Jednostka . 82
Poszukiwanie prawdy . 83
Prawa osoby . 85
Wczucie jako doświadczenie aksjologiczne . 89
Teoria wczucia . 90
IdeaÅ‚ i struktura ksztaÅ‚cenia czÅ‚owieka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …………………. 94
Dramatyczny wymiar ludzkiego istnienia . 101
Dialogiczność . 101
Dobro i zło . 103
Scena dramatu . 104
Wolność . 108
Spotkanie i wzajemność . 110
Zdrada . 113
Wiara . 115
Wybranie i wezwanie . 116
Niespokojne serce . 118
MÄ™stwo jako sposób przeżywania wartoÅ›ci . 121
MÄ™stwo – tropy, źródÅ‚a, inspiracje . 121
Archetypy męstwa . 124
MÄ™stwo – miÄ™dzy tchórzostwem a zuchwalstwem . 128
Nowotestamentalna wizja strachu, męstwa i mocy . 131
Bać się (phesomai) . 131
Odwaga (tharsos) . 133
Moc (dynamis) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Bibliografia . 139