reklama - zainteresowany?

Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki - Sensus

Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki
ebook
Autor: Anna Kacperczyk
ISBN: 978-8-3796-9715-1
stron: 764, Format: ebook
Data wydania: 2016-06-08
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 9,90 zł (poprzednio: 34,14 zł)
Oszczędzasz: 71% (-24,24 zł)

Dodaj do koszyka Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki

Tagi: Życiowe filozofie

Autorka podejmuje tematykÄ™ coraz bardziej popularnej dziaÅ‚alnoÅ›ci sportowej, rekreacyjnej oraz hobbystycznej, jakÄ… jest wspinanie. Opisywana wspólnota „ludzi gór” jest tu pretekstem do pokazania pewnych ogólnych zjawisk i procesów spoÅ‚ecznych, możliwych do uchwycenia przy pomocy teorii Å›wiatów spoÅ‚ecznych. Książka ukazuje zÅ‚ożone procesy tworzenia siÄ™ i podtrzymywania Å›wiatów spoÅ‚ecznych na przykÅ‚adzie analizy konkretnego spoÅ‚ecznego Å›wiata – Å›wiata wspinaczki. RównoczeÅ›nie stanowi prezentacjÄ™ efektywnych metod badania Å›wiatów spoÅ‚ecznych. Autorka stosuje caÅ‚y zestaw strategii analityczno-badawczych – od etnografii, przez autoetnografiÄ™, elementy metody biograficznej, analizy dyskursu, po netnografiÄ™ – podporzÄ…dkowanych metodologii teorii ugruntowanej, by jak najpeÅ‚niej opisać spoÅ‚eczny Å›wiat wspinaczy.
Książka, bÄ™dÄ…ca zbliżeniem zarówno do Å›wiata wspinaczki, jak i do teorii Å›wiatów spoÅ‚ecznych, może zainteresować socjologów, antropologów, etnologów, pedagogów i badaczy spoÅ‚ecznych, którzy kierujÄ… swojÄ… uwagÄ™ na zÅ‚ożone i dynamiczne caÅ‚oÅ›ci spoÅ‚eczne oraz sposoby ich poznawania. InteresujÄ…ce treÅ›ci mogÄ… też w niej znaleźć dla siebie studenci tych dyscyplin, chcÄ…cy zapoznać siÄ™ z pewnym typem badaÅ„, usiÅ‚ujÄ…cym opisać Å›wiaty spoÅ‚eczne, wykorzystujÄ…c do tego celu różne podejÅ›cia badawcze. Pierwsza część pracy może także zainteresować samych wspinaczy, pozwalajÄ…c im przyjrzeć siÄ™ wÅ‚asnemu spoÅ‚ecznemu Å›wiatu z nieco innej perspektywy – oczami socjologa.

Dodaj do koszyka Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki

 

Osoby które kupowały "Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki", wybierały także:

  • Szef, który myÅ›li, bo warto i siÄ™ opÅ‚aca
  • Prawa ludzkiej natury
  • Szczęśliwa bez winy. Jak uwolnić siÄ™ od poczucia winy i odnaleźć drogÄ™ do szczęścia
  • Mantra ciszy. 7 reguÅ‚ duchowej Å›cieżki
  • PaÅ„stwo

Dodaj do koszyka Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki

Spis treści

Spo³eczne ¶wiaty. Teoria - empiria - metody badañ. Na przyk³adzie ¶wiata wspinaczki eBook -- spis tre¶ci

PODZIÊKOWANIA 15

WSTÊP 17

Czê¶æ PIERWSZA. „LUDZIE GÓR”. ANALIZA SPO£ECZNEGO ¦WIATA WSPINACZKI 25
WPROWADZENIE 27
1. CO TO JEST ¦WIAT SPO£ECZNY? 31
1.1. Podstawowe pojêcia 34
1.1.1. Dzia³anie podstawowe 34
1.1.2. Technologia 36
1.1.3. Problem granic 37
1.1.4. Areny 40
1.1.5. Warto¶ci 43
1.1.6. To¿samo¶æ uczestnika 47
1.2. Wielo¶æ i dynamika spo³ecznych ¶wiatów 49
1.2.1. Segmentacja 49
1.2.2. Profesjonalizacja 51
1.2.3. P±czkowanie 53
1.2.4. Przecinanie siê ¶wiatów 54
1.2.5. Legitymizacja i za¶wiadczanie o autentyczno¶ci 55
1.3. Podsumowanie 56
2. DZIA£ANIE PODSTAWOWE 59
2.1. Na czym polega wspinanie? 60
2.1.1. Wspinanie, czyli co konkretnie? 63
2.1.2. Techniki wspinania 65
2.1.2.1. Chwytanie, stawanie i przechwyty 68
2.1.2.2. Wspinanie klasyczne 72
2.1.2.3. Technika sztucznych u³atwieñ 76
2.1.2.4. Wspinanie w lodzie 80
2.1.2.5. Przemieszczanie siê w terenie ¶nie¿nym 84
2.1.3. Asekuracja i autoasekuracja 87
2.1.3.1. Asekuracja „na wêdkê” 90
2.1.3.2. Wspinanie z doln± asekuracj± 92
2.1.3.3. Asekuracja na drogach ubezpieczonych 94
2.1.3.4. Wspinanie „na w³asnej” asekuracji 99
2.1.3.5. Asekuracja w trakcie zjazdu 102
2.1.3.6. Asekuracja lotna 104
2.1.3.7. Asekuracja bez u¿ycia liny 105
2.1.3.8. Wspinanie samotne - autoasekuracja 109
2.1.3.9. Wspinanie „na ¿ywca” - bez asekuracji 114
2.1.4. Odpadniêcia i loty 118
2.2. Odmiany dzia³ania podstawowego 123
2.2.1. Sub¶wiaty wspinania 127
2.2.2. „Gry, w które graj± wspinacze” 129
2.3. Wspinanie jako zorganizowana praktyka spo³eczna 135
2.3.1. Alpinizm 136
2.3.2. Taternictwo 140
2.3.3. Sportowy wymiar wspinaczki 148
2.4. Podsumowanie 157
3. NORMATYWNE RAMY DZIA£ANIA 159
3.1. Wycenianie trudno¶ci dzia³añ wspinaczkowych 160
3.1.1. Pocz±tki wycen dróg alpejskich 162
3.1.2. Historyczne wyceny dróg tatrzañskich 165
3.1.3. Wspó³czesne skale wycen 171
3.1.3.1. Skale trudno¶ci dróg skalnych 172
3.1.3.2. Wyceny problemów bulderowych 179
3.1.3.3. Skale lodowe, mikstowe i dry-toolowe 182
3.1.3.4. Wyceny trudno¶ci hakowych 188
3.1.4. Wycenianie jako proces spo³eczny 190
3.1.4.1. Uwarunkowania wycen 191
3.1.4.2. Konsekwencje wycen 199
3.1.4.3. „Kult cyfry” 204
3.2. Styl wspinania 210
3.2.1. Style dzia³ania w górach wysokich 212
3.2.2. W stronê wspinania klasycznego 213
3.2.2.1. Areny wokó³ stylu dzia³ania 216
3.2.2.2. „Gwa³t na górze” 219
3.2.2.3. Style dzia³ania w ska³ach 221
3.2.2.4. Style wspinaczki klasycznej 229
3.2.2.5. Wspinanie nie dla stylu 234
3.2.3. Wspinanie jako dzia³anie twórcze 236
3.2.3.1. Tworzenie czy destrukcja? 238
3.2.3.2. „By fear means” 243
3.3. Nagradzanie osi±gniêæ 247
3.3.1. Kontrowersje wokó³ nagród 252
3.3.2. Spontaniczne nagradzanie 255
3.3.3. Dewaluacja nagród - „Jedynka” 260
3.4. Etyka dzia³añ wspinaczkowych 273
3.4.1. Relacje z Innym 274
3.4.1.1. „Braterstwo liny” 278
3.4.1.2. Gdy obcy cz³owiek potrzebuje pomocy 290
3.4.1.3. (Nie)moralno¶æ na o¶miu tysi±cach 303
3.4.1.4. Inni ludzie w ska³ach 310
3.4.2. Relacje z uogólnionym Innym 313
3.4.2.1. Relacjonowanie w³asnych dokonañ 314
3.4.2.2. Mistyfikacje i oszustwa 316
3.4.2.3. Zdobywanie wiarygodno¶ci 321
3.4.3. Relacje z gór± i drog± 326
3.4.4. Relacje z przyrod± gór i ska³ 328
3.4.5. Formalizacja regu³ etycznych 332
3.5. Warto¶ci wspinaczkowego ¶wiata 336
3.6. Podsumowanie 346
4. DZIA£ANIA TOWARZYSZ¡CE 351
4.1. Dzia³ania kolektywne 352
4.1.1. Szkolenie adeptów 352
4.1.2. Rozwijanie technologii wspinaczkowej 362
4.1.2.1. Lina 363
4.1.2.2. Haki 365
4.1.2.3. Ko¶ci i mechaniki 369
4.1.2.4. Karabinki i ekspresy 377
4.1.2.5. Od czekana do ergonomicznej dziaby 380
4.1.2.6. Raki 386
4.1.2.7. Buty 393
4.1.2.8. Odzie¿ 398
4.1.2.9. Sprzêt biwakowy i turystyczny 402
4.1.2.10. Sztuczne ¶cianki 405
4.1.3. Troska o przestrzeñ dzia³ania 409
4.1.4. Samoorganizowanie siê ¶rodowiska wspinaczkowego 415
4.1.5. Podtrzymywanie przestrzeni dyskursywnej 426
4.1.5.1. Pisanie o wspinaniu 428
4.1.5.2. Obrazowanie dzia³añ oraz przestrzeni dzia³ania 444
4.1.5.3. Filmowanie wspinania 458
4.1.5.4. Opowie¶ci mówione i rozmowy o wspinaniu 464
4.1.5.5. Teoretyzowanie na temat wspinania 469
4.2. Dzia³ania indywidualne 495
4.2.1. Trening i praca nad cia³em 496
4.2.2. Podró¿owanie 503
4.2.3. Finansowanie w³asnej dzia³alno¶ci 506
4.2.4. Zdobywanie sprzêtu 513
4.2.5. Dokumentowanie i prezentowanie dzia³añ wspinaczkowych 516
4.3. Podsumowanie 521
W NIOSKI KOÑCOWE 527

Czê¶æ DRUGA. METODOLOGIA BADAÑ NAD ¦WIATAMI SPO£ECZNYMI 531
WPROWADZENIE 533
5. TEORIE ¦WIATÓW SPO£ECZNYCH 535
5.1. Odkrycie ¶wiata spo³ecznego - Paul G. Cressey 536
5.2. Od grup odniesienia do ¶wiatów spo³ecznych - Tamotsu Shibutani . . 543
5.3. P³ynno¶æ ¶wiata - Anselm L. Strauss 549
5.4. ¦wiaty sztuki - Howard S. Becker 555
5.5. Analiza sytuacyjna - Adele E. Clarke 563
5.6. ¦wiaty spo³eczne w ujêciu fenomenologicznym - Alfred Schutz 574
5.7. Podsumowanie 585
6. JAK BADAÆ ¦WIATY SPO£ECZNE? 591
6.1. Ontologiczny status ¶wiata spo³ecznego 592
6.1.1. „Mój ¶wiat” - „¶wiaty wspinania” - „¶wiaty utracone” 595
6.1.2. „Inny ¶wiat” 597
6.1.3. Granice ¶wiata - granice badania 601
6.1.4. Spo³eczny ¶wiat jako pojêcie „uwra¿liwiaj±ce” 606
6.2. Co badamy, gdy badamy ¶wiat spo³eczny? 609
6.2.1. Badanie dzia³añ 610
6.2.1.1. Badanie sytuacji dzia³ania 611
6.2.1.2. Badanie efektów dzia³añ 612
6.2.2. Badanie dzia³aj±cych 613
6.2.2.1. Badanie osobistych do¶wiadczeñ 614
6.2.2.2. Badanie biografii 618
6.2.3. Badanie procesów kolektywnych 621
6.2.3.1. Badanie komunikacji 621
6.2.3.2. Badanie (auto)prezentacji 623
6.2.3.3. Rekonstrukcja historyczna 624
6.2.3.4. Badanie wizualizacji 626
6.3. Jak badamy? Strategie analityczno-badawcze 629
6.3.1. Etnografia 630
6.3.2. Autoetnografia 632
6.3.3. Metoda biograficzna 635
6.3.4. Netnografia 639
6.3.5. Analiza dyskursu 642
6.3.6. Analiza wizualna 650
6.4. Podsumowanie 652
7. NOTA METODOLOGICZNA 655
7.1. Za³o¿enia epistemologiczne 655
7.2. ¬ród³a danych o ¶wiecie wspinaczki 659
7.3. Techniki otrzymywania materia³ów 662
7.4. Problemy etyczne 668
7.5. Metodologia teorii ugruntowanej 672
7.5.1. Teoretyczne pobieranie próbek 673
7.5.2. Praca z danymi 675
7.6. Chronologia uczestnictwa 2007-2014 679
7.7. Podsumowanie 684
WNIOSKI KOÑCOWE 687

ZAKOÑCZENIE 689

SOCIAL WORLDS. THEORY, METHODS, EMPIRICAL RESEARCH. AN EXAMPLE OF THE SOCIAL WORLD OF CLIMBING (SUMMARY) 695

BIBLIOGRAFIA 705
Literatura socjologiczna 705
Literatura górska i publikacje wspinaczkowe 717
Wywiady ze wspinaczami opublikowane w mediach 740
¬ród³a prasowe i medialne 742
SPRAWA MALANPHULAN 742
SPRAWA GOLDEN LUNACY 743
SPRAWA ZIMOWEJ WYPRAWY NA BROAD PEAK 746
¬ród³a internetowe 750
PORTALE INTERNETOWE ORAZ SERWISY WSPINACZKOWE 750
CZASOPISMA ALPINISTYCZNE I WSPINACZKOWE ON-LINE 751
Filmy dokumentalne o wspinaniu 751
ANEKS 753
SPIS RYCIN 753
SPIS FOTOGRAFII 754
SPIS SCHEMATÓW 754
SPIS TABEL 755
REFERATY 755
PRELEKCJE I POKAZY SLAJDÓW 757
WYK£ADY NA TEMAT DZIA£ALNO¦CI GÓRSKIEJ I WSPINACZKOWEJ 759
NOTA O AUTORCE 763

Dodaj do koszyka Społeczne światy. Teoria - empiria - metody badań. Na przykładzie świata wspinaczki

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2022 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.