Wizerunek kobiety w mediach - Sensus
ISBN: 978-8-3644-4730-3
stron: 605, Format: ebook
Data wydania: 2016-04-05
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 32,18 zł (poprzednio: 41,79 zł)
Oszczędzasz: 23% (-9,61 zł)
Kobieto - jaka naprawdÄ™ jesteÅ›? W pracy przeanalizowano medialny obraz kobiety na polskich i niemieckich stronach internetowych oraz w prasie drukowanej. OglÄ…dowi poddano teksty zarówno traktujÄ…ce o kobietach, jak i adresowane do kobiet, stÄ…d też analizowanym zagadnieniem byÅ‚ nie tylko obraz medialny, ale i rzeczywista sytuacja kobiet. Badanym okresem byÅ‚a pierwsza dekada XXI w. W centrum zainteresowania badawczego pozostaje kobieta i jej poÅ‚ożenie ekonomiczne oraz spoÅ‚eczne w Polsce i w Niemczech. Na bazie materiaÅ‚ów medialnych, zwÅ‚aszcza w wersji elektronicznej, analizie poddana zostaÅ‚a sytuacja kobiet, Polek, przez pryzmat doÅ›wiadczeÅ„ Niemek. Dysertacja podejmuje też kwestie wpÅ‚ywu mediów adresowanych do kobiet w Niemczech na tytuÅ‚y polskiej prasy kobiecej.
Tematem pracy byÅ‚ wprawdzie wizerunek medialny, ale gÅ‚Ä™boko osadzony w rzeczywistoÅ›ci i z niÄ… Å›ciÅ›le powiÄ…zany. Media bowiem nie istniejÄ… bez rzeczywistoÅ›ci, a rzeczywistość w dobie wspóÅ‚czesnej ma charakter medialny. StÄ…d przenikanie siÄ™ tych dwóch aspektów życia – medialnego i rzeczywistego. Kluczowe byÅ‚o porównanie i poszukiwanie zbieżnoÅ›ci i punktów wspólnych zarówno w wizerunku kobiety, jak i jej sytuacji spoÅ‚eczno–kulturowej. Wybrane aspekty funkcjonowania kobiety w Polsce i Niemczech zostaÅ‚y poddane analizie medialnej oraz rzeczywistej. Ten sposób ujÄ™cia tematu pozwoliÅ‚ na ukazanie badanego „wizerunku medialnego” w szerszym kontekÅ›cie, w realnie istniejÄ…cych okolicznoÅ›ciach.
Słowa kluczowe: medialny obraz, kobieta, feminizm, Polka, Niemka, prasa kobieca, kobieta w społeczeństwie
Osoby które kupowały "Wizerunek kobiety w mediach", wybierały także:
- Problem Solving jest dla ludzi. Skuteczne rozwiązywanie problemów w każdym biznesie 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Powiedz, co myślisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- Księga związków, podrywu i seksu dla mężczyzn. Wydanie II 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- Pieprz uczucia. Jak rozwiązywać nierozwiązywalne problemy 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- E-booki. Poradnik dla początkujących e-czytelników 19,67 zł, (5,90 zł -70%)
Spis treści
Wizerunek kobiety w mediach eBook -- spis treści
Spis treści
WstÄ™p… 8
I. Stereotyp kobiety w mediach.. 32
1. Pojęcie stereotypu. 33
2. Rola Å›rodków komunikacji spoÅ‚ecznej w utrwalaniu stereotypów.. 42
A. Frau. Kobieta. O stereotypowych wyobrażeniach przez pryzmat Internetu. 55
B. Funkcjonowanie stereotypu w różnych formach przekazu spoÅ‚ecznego. 64
C. Reklamowe uproszczenia myślowe jako skuteczna forma utrwalania stereotypu kobiety. 73
D. WpÅ‚yw dowcipów o kobietach na ksztaÅ‚t medialnego wizerunku kobiety. 82
E. Kolor wÅ‚osów a intelekt – stereotypowa opozycja i jej znaczenie dla wizerunku kobiety. 84
3. Walka kobiet ze stereotypami w sferze zawodowej przez pryzmat publikacji medialnych. 87
4. Media o losie kobiet w dziejach społeczeństw w odniesieniu do stereotypu kobiety. 103
II. Medialny wizerunek niewiasty i feministki. Miejsce kobiety w społeczeństwie europejskim od średniowiecza po XXI wiek. 110
1. Władza kobiet zdobyta poprzez związki z mężczyznami w ujęciu dziennikarzy. 113
2. Awans społeczny i zawodowy kobiet po XVIII w. 118
3. Kobiety-symbole na przykÅ‚adzie medialnych wizerunków Edyty Stein oraz Marii Curie-SkÅ‚odowskiej 128
4. Era matriarchatu jako konsekwencja postępującej emancypacji?. 134
5. Feminizm – zderzenie teorii z praktykÄ…. 143
III. Prawne aspekty funkcjonowania kobiety wspóÅ‚czesnej w Polsce i Niemczech w Å›rodkach komunikacji spoÅ‚ecznej online. 188
1. Prawo wobec kobiet w Polsce i w Niemczech. 190
A. Prawo konstytucyjne. 190
B. Prawo cywilne i rodzinne. 202
C. Prawo pracy. 206
Tabela 1. UdziaÅ‚ kobiet na uczelniach w RFN w latach 1980 – 1992. 215
D. Prawo karne. 218
2. Wizerunek medialny kobiety wobec prawa konstytucyjnego, pracy, cywilnego i rodzinnego oraz karnego. 220
A. Kobieta jako ofiara męskiej przemocy w ujęciu dziennikarskim.. 222
B. Wizerunek medialny dzieciobójczyni 234
C. Przestępczość kobiet i jej wpływ na wizerunek medialny kobiety. 239
D. Bezprawie w Å›wietle prawa, czyli o nierównym i niekonstytucyjnym traktowaniu obu pÅ‚ci 247
3. Skutki funkcjonowania prawa cywilnego i rodzinnego w zwierciadle mediów i ich znaczenie w budowaniu wizerunku kobiety wspóÅ‚czesnej 257
A. Konkubinaty a wizerunek kobiety nowoczesnej w Å›wietle tekstów dziennikarskich. 261
Tabela 2. Liczba zawieranych małżeÅ„stw i rozwodów w Niemczech. 264
B. Singiel czy stara panna? Przemiany obyczajowe wobec wizerunku medialnego kobiet samotnych na łamach pism dla pań 266
C. Toksyczne zwiÄ…zki kobiet jako element wizerunku medialnego. 268
D. Preferencje kobiet przy wyborze partnerów życiowych. 272
E. Dylematy uczuciowe kobiet na łamach prasy dla pań wyznacznikiem wizerunku medialnego kobiety. 274
F. Obraz medialny kobiety zdeterminowanej 276
G. Walka o podziaÅ‚ ról w zwiÄ…zkach jako element kreowania wizerunku kobiety w mediach. 280
H. Medialny portret kandydatki matrymonialnej 286
I. Zdrada odczuwana przez kobiety i mężczyzn w Å›wietle artykuÅ‚ów internetowych. 291
IV. MiÄ™dzy praktykÄ… a teoriÄ…. Analiza obrazu medialnego Polek i Niemek aktywnych na forum publicznym… 294
1. Uczestnictwo kobiet w życiu publicznym. Wzorcowe wizerunki Niemek oraz Polek. 295
A. Walka o równouprawnienie na gruncie prawnym.. 295
B. Kobieta na stanowisku zarzÄ…dczym.. 297
C. Wizerunki medialne kobiet-symboli w Niemczech w XXI w. /Analiza wybranych przykÅ‚adów/. 300
1) Alice Schwarzer. 300
2) Angela Merkel 304
3) Ursula von der Leyen. 307
4) Monica Hauser. 309
5) Christiane Nüsslein-Volhard. 311
6) Margot Käßmann. 313
7) Kirsten Heisig. 316
8) Senta Trömel-Plötz. 319
9) Claudia Schiffer. 322
10) Marlene Dietrich. 323
D. Portrety medialne kobiet-symboli w Polsce w XXI w. /Analiza wybranych przykÅ‚adów/. 325
1) Magdalena Åšroda. 325
2) Henryka Krzywonos. 328
3) Kazimiera Szczuka. 333
4) Hanna Suchocka. 336
5) Henryka Bochniarz. 339
6) Anna Dymna. 341
7) Wisława Szymborska. 346
8) Manuela Gretkowska. 349
E. Portrety kobiet popularnych, często goszczących na łamach pism dla pań. 352
2. Wizerunek medialny Polki i Niemki w polityce oraz w pracy. O równouprawnieniu teoretycznie i praktycznie 359
A. Prawo do edukacji warunkiem realnego równouprawnienia kobiet i mężczyzn. 386
B. Dyskryminacja kobiet na rynku pracy. 394
Tabela 3. Kariery kobiet i mężczyzn. 400
Tabela 4. Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w polskich większych miastach. 412
Tabela 5. Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn na określonych stanowiskach. 412
Tabela 6. Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w zależności od poziomu wykształcenia. 414
C. Pokonywanie przeszkód w sferze zawodowej przez kobiety jako temat wiodÄ…cy prasy kobiecej 417
D. Wizerunki kobiet spełnionych zawodowo i ich znaczenie medialne. 421
E. Biologia kontra prawo. Rozważania o sytuacji kobiet na rynku pracy. 425
F. Wizerunek medialny nowoczesnej „kobiety rodzinnej”. 432
1) Zagadnienia zwiÄ…zane z wychowywaniem dzieci przez pryzmat mediów.. 436
2) Gospodarstwo domowe. 447
3) Zdrowie dla całej rodziny. 448
4) Wypoczynek, moda i samorealizacja kobiet w pismach dla pań. 448
5) Uroda i kosmetologia. 451
G. Obraz medialny kobiety w polityce polskiej 452
H. Równouprawnienie a Å›wiadomość obywatelska i realia funkcjonowania kobiet 456
V. Kwestia mÄ™ska w wizerunku kobiety wspóÅ‚czesnej 462
1. Kobieta w polityce polskiej – w zwierciadle mediów.. 466
Tabela 7. Kobiety w parlamencie polskim po 1989 r. 466
Tabela 8 . UdziaÅ‚ kobiet w PE wÅ›ród 15 „starych” paÅ„stw czÅ‚onkowskich. 468
2. Pierwsze (i drugie) damy. Media o wizerunku kobiet u boku sławnych mężczyzn. 478
A. Danuta Wałęsa. 479
B. Jolanta Kwaśniewska. 483
C. Maria Kaczyńska. 487
D. Hannelore Kohl 488
E. Małgorzata Tusk. 490
F. Inne kobiety u boku osób publicznych. 492
3. JÄ™zyk kobiet a mężczyzn – problem wzajemnej komunikacji w Å›wietle materiaÅ‚ów prasowych. 504
A. Męskie pasje kobiet i ich wpływ na wizerunek kobiety. 509
B. Anoreksja jako dążenie do „mÄ™skiej” doskonaÅ‚oÅ›ci. O innym spojrzeniu na zagadnienie. 511
C. Fascynacja mÄ™skoÅ›ciÄ… jako element wizerunku kobiety wspóÅ‚czesnej 516
4. Kobiety wobec kobiet. Analiza medialna zagadnienia. 518
VI. Kobieta przeÅ‚omu wieków XX i XXI. Analiza porównawcza pism dla paÅ„ w odniesieniu do realiów funkcjonowania kobiet w obu paÅ„stwach.. 528
1. Zakres tematyczny, aspekt socjologiczny. 530
2. Zróżnicowana edycja – online oraz tradycyjna („papierowa”) jako uzupeÅ‚niajÄ…ce siÄ™ i wspóÅ‚istniejÄ…ce formy przekazu medialnego. 534
3. Poetyka „kobieca” jako specyficzny sposób przekazu treÅ›ciowego w warstwie werbalnej i pozawerbalnej 539
A. Stylistyka i dobór sÅ‚ownictwa przesyconego zmysÅ‚owÄ… kobiecoÅ›ciÄ…. 540
B. Żeńskie formy gramatyczne jako wyraz ideologii feministycznej 542
VII. Prasa kobieca w Polsce i w Niemczech. Definicja, historia, tematyka.. 554
1. Historia prasy dla pań. 554
2. PrzeglÄ…d tytuÅ‚ów i zawartoÅ›ci tematycznej prasy kobiecej polskojÄ™zycznej 557
3. Co czytają Niemki? Przegląd pism kobiecych oraz niemieckich stron internetowych dla pań. 562
Tabela 9. Pisma adresowane do kobiet w Niemczech – Frauenzeitschriften. 563
Tabela 10. Portfolio Hubert Burda Media w Polsce. 566
Zakończenie. 578
Bibliografia.. 595
Spis tabel. 635
Streszczenie