reklama - zainteresowany?

Wizerunek kobiety w mediach - Sensus

Wizerunek kobiety w mediach
ebook
Autor: Paulina Wiśniewska
ISBN: 978-8-3644-4730-3
stron: 605, Format: ebook
Data wydania: 2016-04-05
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 32,18 zł (poprzednio: 41,79 zł)
Oszczędzasz: 23% (-9,61 zł)

Dodaj do koszyka Wizerunek kobiety w mediach

Tagi: Rozwiązywanie problemów | Życiowe filozofie

Kobieto - jaka naprawdÄ™ jesteÅ›? W pracy przeanalizowano medialny obraz kobiety na polskich i niemieckich stronach internetowych oraz w prasie drukowanej. OglÄ…dowi poddano teksty zarówno traktujÄ…ce o kobietach, jak i adresowane do kobiet, stÄ…d też analizowanym zagadnieniem byÅ‚ nie tylko obraz medialny, ale i rzeczywista sytuacja kobiet. Badanym okresem byÅ‚a pierwsza dekada XXI w. W centrum zainteresowania badawczego pozostaje kobieta i jej poÅ‚ożenie ekonomiczne oraz spoÅ‚eczne w Polsce i w Niemczech. Na bazie materiaÅ‚ów medialnych, zwÅ‚aszcza w wersji elektronicznej, analizie poddana zostaÅ‚a sytuacja kobiet, Polek, przez pryzmat doÅ›wiadczeÅ„ Niemek. Dysertacja podejmuje też kwestie wpÅ‚ywu mediów adresowanych do kobiet w Niemczech na tytuÅ‚y polskiej prasy kobiecej.

Tematem pracy byÅ‚ wprawdzie wizerunek medialny, ale gÅ‚Ä™boko osadzony w rzeczywistoÅ›ci i z niÄ… Å›ciÅ›le powiÄ…zany. Media bowiem nie istniejÄ… bez rzeczywistoÅ›ci, a rzeczywistość w dobie wspóÅ‚czesnej ma charakter medialny. StÄ…d przenikanie siÄ™ tych dwóch aspektów życia – medialnego i rzeczywistego. Kluczowe byÅ‚o porównanie i poszukiwanie zbieżnoÅ›ci i punktów wspólnych zarówno w wizerunku kobiety, jak i jej sytuacji spoÅ‚eczno–kulturowej. Wybrane aspekty funkcjonowania kobiety w Polsce i Niemczech zostaÅ‚y poddane analizie medialnej oraz rzeczywistej. Ten sposób ujÄ™cia tematu pozwoliÅ‚ na ukazanie badanego „wizerunku medialnego” w szerszym kontekÅ›cie, w realnie istniejÄ…cych okolicznoÅ›ciach.
SÅ‚owa kluczowe: medialny obraz, kobieta, feminizm, Polka, Niemka, prasa kobieca, kobieta w spoÅ‚eczeÅ„stwie 

Dodaj do koszyka Wizerunek kobiety w mediach

 

Osoby które kupowały "Wizerunek kobiety w mediach", wybierały także:

  • Problem Solving jest dla ludzi. Skuteczne rozwiÄ…zywanie problemów w każdym biznesie
  • Powiedz, co myÅ›lisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy
  • KsiÄ™ga zwiÄ…zków, podrywu i seksu dla mężczyzn. Wydanie II
  • Pieprz uczucia. Jak rozwiÄ…zywać nierozwiÄ…zywalne problemy
  • E-booki. Poradnik dla poczÄ…tkujÄ…cych e-czytelników

Dodaj do koszyka Wizerunek kobiety w mediach

Spis treści

Wizerunek kobiety w mediach eBook -- spis treści

 Spis treÅ›ci

WstÄ™p… 8

I.        Stereotyp kobiety w mediach.. 32
1.       PojÄ™cie stereotypu. 33
2.       Rola Å›rodków komunikacji spoÅ‚ecznej w utrwalaniu stereotypów.. 42
A.       Frau. Kobieta. O stereotypowych wyobrażeniach przez pryzmat Internetu. 55
B.       Funkcjonowanie stereotypu w różnych formach przekazu spoÅ‚ecznego. 64
C.       Reklamowe uproszczenia myÅ›lowe jako skuteczna forma utrwalania stereotypu kobiety. 73
D.       WpÅ‚yw dowcipów o kobietach na ksztaÅ‚t medialnego wizerunku kobiety. 82
E.       Kolor wÅ‚osów a intelekt – stereotypowa opozycja i jej znaczenie dla wizerunku kobiety. 84
3.       Walka kobiet ze stereotypami w sferze zawodowej przez pryzmat publikacji medialnych. 87
4.       Media o losie kobiet w dziejach spoÅ‚eczeÅ„stw w odniesieniu do stereotypu kobiety. 103

II.       Medialny wizerunek niewiasty i feministki. Miejsce kobiety w spoÅ‚eczeÅ„stwie europejskim od Å›redniowiecza po XXI wiek. 110
1.       WÅ‚adza kobiet zdobyta poprzez zwiÄ…zki z mężczyznami w ujÄ™ciu dziennikarzy. 113
2.       Awans spoÅ‚eczny i zawodowy kobiet po XVIII w. 118
3.       Kobiety-symbole na przykÅ‚adzie medialnych wizerunków Edyty Stein oraz Marii Curie-SkÅ‚odowskiej 128
4.       Era matriarchatu jako konsekwencja postÄ™pujÄ…cej emancypacji?. 134
5.       Feminizm – zderzenie teorii z praktykÄ…. 143

III.     Prawne aspekty funkcjonowania kobiety wspóÅ‚czesnej w Polsce i Niemczech w Å›rodkach komunikacji spoÅ‚ecznej online. 188
1.       Prawo wobec kobiet w Polsce i w Niemczech. 190
A.       Prawo konstytucyjne. 190
B.       Prawo cywilne i rodzinne. 202
C.       Prawo pracy. 206
Tabela 1. UdziaÅ‚ kobiet na uczelniach w RFN w latach 1980 – 1992. 215
D.       Prawo karne. 218
2.       Wizerunek medialny kobiety wobec prawa konstytucyjnego, pracy, cywilnego i rodzinnego oraz karnego. 220
A.       Kobieta jako ofiara mÄ™skiej przemocy w ujÄ™ciu dziennikarskim.. 222
B.       Wizerunek medialny dzieciobójczyni 234
C.       PrzestÄ™pczość kobiet i jej wpÅ‚yw na wizerunek medialny kobiety. 239
D.       Bezprawie w Å›wietle prawa, czyli o nierównym i niekonstytucyjnym traktowaniu obu pÅ‚ci 247
3.       Skutki funkcjonowania prawa cywilnego i rodzinnego w zwierciadle mediów i ich znaczenie w budowaniu wizerunku kobiety wspóÅ‚czesnej 257
A.       Konkubinaty a wizerunek kobiety nowoczesnej w Å›wietle tekstów dziennikarskich. 261
Tabela 2. Liczba zawieranych małżeÅ„stw i rozwodów w Niemczech. 264
B.       Singiel czy stara panna? Przemiany obyczajowe wobec wizerunku medialnego kobiet samotnych na Å‚amach pism dla paÅ„  266
C.       Toksyczne zwiÄ…zki kobiet jako element wizerunku medialnego. 268
D.       Preferencje kobiet przy wyborze  partnerów życiowych. 272
E.        Dylematy uczuciowe kobiet na Å‚amach prasy dla paÅ„ wyznacznikiem wizerunku medialnego kobiety. 274
F.        Obraz medialny kobiety zdeterminowanej 276
G.       Walka o podziaÅ‚ ról w zwiÄ…zkach jako element kreowania wizerunku kobiety w mediach. 280
H.       Medialny portret kandydatki matrymonialnej 286
I.         Zdrada odczuwana przez kobiety i mężczyzn w Å›wietle artykuÅ‚ów internetowych. 291

IV.          MiÄ™dzy praktykÄ… a teoriÄ…. Analiza obrazu medialnego Polek i Niemek aktywnych na forum publicznym… 294
1.       Uczestnictwo kobiet w życiu publicznym. Wzorcowe wizerunki Niemek oraz Polek. 295
A.       Walka o równouprawnienie na gruncie prawnym.. 295
B.       Kobieta na stanowisku zarzÄ…dczym.. 297
C.       Wizerunki medialne kobiet-symboli w Niemczech w XXI w. /Analiza wybranych przykÅ‚adów/. 300
1)       Alice Schwarzer. 300
2)       Angela Merkel 304
3)       Ursula von der Leyen. 307
4)       Monica Hauser. 309
5)       Christiane Nüsslein-Volhard. 311
6)       Margot Käßmann. 313
7)       Kirsten Heisig. 316
8)       Senta Trömel-Plötz. 319
9)       Claudia Schiffer. 322
10)          Marlene Dietrich. 323
D.       Portrety medialne kobiet-symboli w Polsce w XXI w. /Analiza wybranych przykÅ‚adów/. 325
1)       Magdalena Åšroda. 325
2)       Henryka Krzywonos. 328
3)       Kazimiera Szczuka. 333
4)       Hanna Suchocka. 336
5)       Henryka Bochniarz. 339
6)       Anna Dymna. 341
7)       WisÅ‚awa Szymborska. 346
8)       Manuela Gretkowska. 349
E.        Portrety kobiet popularnych, czÄ™sto goszczÄ…cych na Å‚amach pism dla paÅ„. 352
2.       Wizerunek medialny Polki i Niemki w polityce oraz w pracy. O równouprawnieniu teoretycznie i praktycznie  359
A.       Prawo do edukacji warunkiem realnego równouprawnienia kobiet i mężczyzn. 386
B.       Dyskryminacja kobiet na rynku pracy. 394
Tabela 3. Kariery kobiet i mężczyzn. 400
Tabela 4. Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w polskich większych miastach. 412
Tabela 5. Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn na określonych stanowiskach. 412
Tabela 6. Wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w zależności od poziomu wykształcenia. 414
C.       Pokonywanie przeszkód w sferze zawodowej przez kobiety jako temat wiodÄ…cy prasy kobiecej 417
D.       Wizerunki kobiet speÅ‚nionych zawodowo i ich znaczenie medialne. 421
E.        Biologia kontra prawo. Rozważania o sytuacji kobiet na rynku pracy. 425
F.        Wizerunek medialny nowoczesnej „kobiety rodzinnej”. 432
1)       Zagadnienia zwiÄ…zane z wychowywaniem dzieci przez pryzmat mediów.. 436
2)       Gospodarstwo domowe. 447
3)       Zdrowie dla caÅ‚ej rodziny. 448
4)       Wypoczynek, moda i samorealizacja kobiet w pismach dla paÅ„. 448
5)       Uroda i kosmetologia. 451
G.       Obraz medialny kobiety w polityce polskiej 452
H.       Równouprawnienie a Å›wiadomość obywatelska i realia funkcjonowania kobiet 456

V.      Kwestia mÄ™ska w wizerunku kobiety wspóÅ‚czesnej 462
1.       Kobieta w polityce polskiej  – w zwierciadle mediów.. 466
Tabela 7. Kobiety w parlamencie polskim po 1989 r. 466
Tabela 8 . UdziaÅ‚ kobiet w PE wÅ›ród 15 „starych” paÅ„stw czÅ‚onkowskich. 468
2.       Pierwsze  (i  drugie) damy. Media o wizerunku kobiet u boku sÅ‚awnych mężczyzn. 478
A.       Danuta WaÅ‚Ä™sa. 479
B.       Jolanta KwaÅ›niewska. 483
C.       Maria KaczyÅ„ska. 487
D.       Hannelore Kohl 488
E.        MaÅ‚gorzata Tusk. 490
F.        Inne kobiety u boku osób publicznych. 492
3.       JÄ™zyk kobiet a mężczyzn – problem wzajemnej komunikacji w Å›wietle materiaÅ‚ów prasowych. 504
A.       MÄ™skie pasje kobiet i ich wpÅ‚yw na wizerunek kobiety. 509
B.       Anoreksja jako dążenie do „mÄ™skiej” doskonaÅ‚oÅ›ci. O innym spojrzeniu na zagadnienie. 511
C.       Fascynacja mÄ™skoÅ›ciÄ… jako element wizerunku kobiety wspóÅ‚czesnej 516
4.       Kobiety wobec kobiet. Analiza medialna zagadnienia. 518

VI.          Kobieta przeÅ‚omu wieków XX i XXI. Analiza porównawcza pism dla paÅ„ w odniesieniu do realiów funkcjonowania kobiet w obu paÅ„stwach.. 528
1.       Zakres tematyczny, aspekt socjologiczny. 530
2.       Zróżnicowana edycja – online oraz tradycyjna („papierowa”) jako uzupeÅ‚niajÄ…ce siÄ™ i wspóÅ‚istniejÄ…ce formy przekazu medialnego. 534
3.       Poetyka „kobieca” jako specyficzny sposób przekazu treÅ›ciowego w warstwie werbalnej i pozawerbalnej 539
A.       Stylistyka i dobór sÅ‚ownictwa przesyconego zmysÅ‚owÄ… kobiecoÅ›ciÄ…. 540
B.       Å»eÅ„skie formy gramatyczne jako wyraz ideologii feministycznej 542

VII.         Prasa kobieca w Polsce i w Niemczech. Definicja, historia, tematyka.. 554
1.       Historia prasy dla paÅ„. 554
2.       PrzeglÄ…d tytuÅ‚ów i zawartoÅ›ci tematycznej prasy kobiecej polskojÄ™zycznej 557
3.       Co czytajÄ… Niemki? PrzeglÄ…d pism kobiecych oraz niemieckich stron internetowych dla paÅ„. 562
Tabela 9. Pisma adresowane do kobiet w Niemczech – Frauenzeitschriften. 563
Tabela 10. Portfolio Hubert Burda Media w Polsce. 566
Zakończenie. 578
Bibliografia.. 595
Spis tabel. 635

Streszczenie

Dodaj do koszyka Wizerunek kobiety w mediach

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.