Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu - Sensus
Tytuł oryginału: The Crowd: A Study of the Popular Mind (Psychologie des foules)
TÅ‚umaczenie: Cezar Matkowski
ISBN: 978-83-246-3415-6
stron: 184, Format: 140x208, okładka: miękka
Data wydania: 2011-12-16
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 32,90 zł
Kto posiada odpowiednio wielki prestiż i nie dopuści do jego osłabienia, ten może pogardzać ludźmi, może ich mordować milionami, może narazić kraj na niebezpieczeństwa grożące z zewnątrz, a wszystko mu ujdzie bezkarnie.Gustave Le Bon
O tym, czy coś jest poprawne czy nie, decydujemy poprzez odwołanie się do tego, co myślą na dany temat inni ludzie. Kiedy wielu ludzi coś robi, to zazwyczaj jest to postępowanie właściwe. Ta cecha społecznego dowodu słuszności stanowi zarówno o jej sile jak i słabościRobert Cialdini
Na długo zanim psychologia społeczna stała się jednym z dominujących nurtów nauki, za sprawą Gustava Le Bon pojawia się w psychologii nowy sposób myślenia o człowieku. Przełamując obowiązujące wówczas postrzeganie istoty ludzkiej jako niezależnie funkcjonującego bytu, oderwanego od wpływów środowiskowych, zauważył on, jak radykalnie potrafi zmienić się zachowanie ludzi, gdy stają się częścią tłumu.
Tłum w jego ujęciu to coś więcej niż tylko gromadzące się na wiecach i manifestacjach masy. Tłum to zbiorowość w jakiej żyjemy na co dzień, w wielkich, uprzemysłowionych miastach i środowisku sztucznego tłoku na stale kurczącej się przestrzeni. To, co dziś ciągle fascynuje nas w tej książce, to niezwykle trafnie oddana mentalność współczesnego człowieka i jego ewoluujący sposób myślenia, dokonywanie trwałych przewartościowań wszystkich dziedzin życia, gdzie przestaje mieć znaczenie tradycja, kultura, a do głosu dochodzą pierwotne instynkty.
Książka odczytywana współcześnie znakomicie puentuje zarówno historię, jak i wydarzenia bieżące. Jej oddziaływanie jest nie do przecenienia, położyła bowiem podwaliny pod wiele gałęzi wiedzy, w tym marketing polityczny, reguły relacji społecznych, psychologię społeczną oraz inżynierię socjalną. Pesymistyczne prognozy autora znalazły wielokrotne odzwierciedlenie w dziejach ludzkości i nie raz jeszcze będziemy mieli okazję przekonać się, że nadal nie tracą na aktualności.
Gustave Le Bon (1841 – 1931) francuski socjolog i psycholog, prawdziwy czÅ‚owiek renesansu. W 1866 roku ukoÅ„czyÅ‚ studia medyczne i pracowaÅ‚ przez lata jako lekarz. ByÅ‚ także zapalonym podróżnikiem oraz autorem licznych prac z dziedziny archeologii i antropologii. SÅ‚awÄ™ przyniosÅ‚a mu koncepcja psychologii tÅ‚umu i poÅ›wiÄ™cona jej książka, a także kolejne prace psychologiczne, w tym Psychologia socjalizmu i Psychologia rozwoju narodów.
Osoby które kupowały "Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu", wybierały także:
- Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- MANIPULACJA ODCZAROWANA! 777 skutecznych technik wpływu. Wydanie 2 rozszerzone 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Socjotechnika. Metody manipulacji i ludzki aspekt bezpieczeństwa 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Powiedz, co myślisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- 100happydays, czyli jak się robi szczęście w 100 dni 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu -- spis treści
Przedmowa (5)
Wprowadzenie (11)
Epoka tłumów (11)
Księga I. Umysł tłumów (19)
1. Ogólne cechy tłumów - psychologiczna zasada ich jedności umysłowej (21)
2. Sentymenty i moralność tłumów (30)
- 1. Impulsywność, zmienność i drażliwość tłumów (30)
- 2. Podatność na sugestię i łatwowierność tłumów (33)
- 3. Przesada i prostota w sentymentach tłumów (42)
- 4. Nietolerancja, autorytaryzm i konserwatyzm tłumów (45)
- 5. Moralność tłumów (47)
3. Idee, moc rozsądku i wyobraźnia tłumów (51)
- 1. Idee tłumów (51)
- 2. Siła rozsądku tłumów (55)
- 3. Wyobraźnia tłumów (57)
4. Religijny kształt wszystkich przekonań tłumów (61)
Księga II. Opinie i przekonania tłumów (67)
5. Odległe czynniki wpływające na opinie i przekonania tłumów (69)
- 1. Rasa (70)
- 2. Tradycje (71)
- 3. Czas (73)
- 4. Instytucje społeczne i polityczne (75)
- 5. Edukacja (78)
6. Czynniki bezpośrednie wpływające na opinię tłumów (88)
- 1. Obrazy, słowa i sformułowania (88)
- 2. Iluzje (94)
- 3. Doświadczenie (95)
- 4. RozsÄ…dek (97)
7. Przywódcy tłumów i ich metody perswazji (101)
- 1. Przywódcy tłumów (101)
- 2. Sposoby działania przywódców: afirmacja, powtarzanie, zaraźliwość (106)
- 3. Prestiż (111)
8. Ograniczenia różnorodności poglądów i opinii tłumów (122)
- 1. Poglądy trwałe (122)
- 2. Zmienne opinie tłumów (127)
Księga III. Klasyfikacja i opis różnych rodzajów tłumów (135)
9. Klasyfikacja tłumów (137)
- 1. TÅ‚umy heterogeniczne (138)
- 2. TÅ‚umy homogeniczne (139)
10. Tłumy uważane za zbrodnicze (141)
11. Sądy przysięgłych (146)
12. Tłumy wyborców (154)
13. Zgromadzenia parlamentarne (163)