reklama - zainteresowany?

Psychologia kliniczna - Sensus

Psychologia kliniczna
ebook
Autor: Helena Sęk
ISBN: 978-8-3011-8816-0
stron: 600, Format: ebook
Data wydania: 2016-11-22
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 119,20 zł (poprzednio: 149,00 zł)
Oszczędzasz: 20% (-29,80 zł)

Dodaj do koszyka Psychologia kliniczna

Podręcznik akademicki Psychologia kliniczna jest kontynuacją poprzednich opracowań redagowanych przez Andrzeja Lewickiego (1969/1978) oraz Helenę Sęk (1991/2006) czterokrotnie publikowanych w Wydawnictwie Naukowym PWN. Zawarte w nim teksty zostały przygotowane przez Autorki i Autorów reprezentujących wiodące ośrodki naukowe w Polsce, należących do trzech pokoleń psychologów klinicznych. Dzięki temu sposób rozumienia i wyjaśniania różnych problemów klinicznych uwzględnia zarówno tradycję uprawiania psychologii klinicznej w Polsce, jak i najnowsze wyzwania w dziedzinie teorii, badań i standardów praktycznej działalności psychologa klinicznego. W kolejnych częściach podręcznika Czytelnik znajdzie informacje na temat: Teoretycznych podstaw psychologii klinicznej Podstawowych kierunków i podejść w psychologii klinicznej: orientacji psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, egzystencjalno-humanistycznej i koncepcjach systemowych Diagnozy psychologicznej modeli, metod diagnostycznych oraz czynników warunkujących jakość diagnozy Psychologii zaburzeń psychicznych opisanych w aktualnie obwiązujących systemach klasyfikacyjnych (ICD-10 i DSM-5) Subdyscyplin psychologii klinicznej (psychologia kliniczna dziecka, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji, psychogerontologia oraz psychologia sądowa) Form pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych (psychoterapia, poradnictwo psychologiczne, promocja zdrowia, prewencja zaburzeń, pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysu i inne) Książka jest nowoczesnym podręcznikiem, opartym na najnowszej wiedzy psychologicznej, w którym w sposób systematyczny i wyczerpujący, ale jednocześnie klarowny, przedstawiono poszczególne zagadnienia z obszaru współczesnej psychologii klinicznej. Z recenzji prof. dr hab. Władysława Łosiaka

Dodaj do koszyka Psychologia kliniczna

 

Osoby które kupowały "Psychologia kliniczna", wybierały także:

  • Saga rodu z Lipowej - tom 1. Miłość i wróżby
  • Tajemnice sieci
  • Przeczucie
  • Korzystna transakcja. Strategie i taktyki skutecznego negocjatora
  • Szef, który myśli, bo warto i się opłaca

Dodaj do koszyka Psychologia kliniczna

Spis treści

Psychologia kliniczna eBook -- spis treści

  • Okładka
  • Strona tytułowa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treści
  • Wstęp (L. Cierpiałkowska, H. Sęk)
  • CZĘŚĆ 1. PODSTAWY PSYCHOLOGII KLINICZNEJ
    • Rozdział 1. Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki (Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk)
      • 1.1. Korzenie i nurty rozwojowe psychologii klinicznej
        • 1.1.1. Rozwój psychologii klinicznej w Polsce
      • 1.2. Sposoby ujmowania, przedmiot i zadania psychologii klinicznej
        • 1.2.1. Psychologia wśród innych dziedzin
        • 1.2.2. Definicje i przedmiot psychologii klinicznej
        • 1.2.3. Zadania psychologii klinicznej
        • 1.2.4. Kompetencje zawodowe psychologa klinicznego
      • 1.3. Podsumowanie
    • Rozdział 2. Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej (Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk)
      • 2.1. Znaczenie teoretycznych podstaw w psychologii klinicznej
      • 2.2. Teorie, orientacje i modele w psychologii klinicznej
        • 2.2.1. Rola modeli w psychologii klinicznej
        • 2.2.2. Aspekty ujmowania psychologii klinicznej
      • 2.3. Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej
        • 2.3.1. Podejście patogenetyczne
        • 2.3.2. Podejście salutogenetyczne
        • 2.3.3. Komplementarność pato- i salutogenezy w działaniu psychologa klinicznego
        • 2.3.4. Czy możliwa jest integracja i synteza podejścia patogenetycznego i salutogenetycznego?
      • 2.4. Podsumowanie
    • Rozdział 3. Pojęcia normy, normalności i zdrowia (Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk)
      • 3.1. Norma i normalność w psychologii klinicznej
        • 3.1.1. Norma ilościowa jako wynik pomiaru
        • 3.1.2. Norma i normalność społeczno-kulturowa
        • 3.1.3. Norma teoretyczna w psychologii klinicznej jako podstawa orzekania o normalności
      • 3.2. Sposoby konstruowania pojęć zdrowia
        • 3.2.1. Trudności w tworzeniu pojęcia pozytywnego zdrowia, podejście indukcyjne i empiryczne
        • 3.2.2. Koncepcje zdrowia zawarte w teoriach psychologicznych
        • 3.2.3. Metateoretyczne refleksje nad zdrowiem i modele zdrowia
      • 3.3. Psychologiczne koncepcje jakości życia i dobrostanu
        • 3.3.1. Zdrowie a jakość życia
        • 3.3.2. Zdrowie a dobrostan
      • 3.4. Podsumowanie
    • Rozdział 4. Psychologia kliniczna i zdrowia a psychopatologia wzajemne zależności (Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk)
      • 4.1. Psychologia zaburzeń psychicznych a psychopatologia
        • 4.1.1. Psychologia kliniczna w perspektywie dwóch podejść badawczych do zaburzeń psychicznych
        • 4.1.2. Psychopatologia jako nauka integrująca wiedzę z psychologii klinicznej i psychiatrii
      • 4.2. Psychologia kliniczna a klasyfikacje zaburzeń psychicznych
        • 4.2.1. Psychopatologia procesów psychicznych i zachowania
        • 4.2.2. Klasyfikacje Światowej Organizacji Zdrowia ICD-10 i ICD-11
        • 4.2.3. Klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-5
        • 4.2.4. Rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych i ich współwystępowanie
      • 4.3. Kategorie wyjaśniające zdrowie i zaburzenia psychiczne w psychologii klinicznej
        • 4.3.1. Psychopatologia mechanizmów regulacji konflikt czy deficyt
        • 4.3.2. Modele interakcji czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych w patogenezie i salutogenezie
      • 4.4. Podsumowanie
    • Rozdział 5. Etyka postępowania psychologa klinicznego w badaniach naukowych i praktyce (Jerzy Marian Brzeziński)
      • 5.1. Psychologia kliniczna na tle psychologii w ogóle
      • 5.2. Metodologiczny wymóg intersubiektywności jako jeden z warunków etyczności badania naukowego w psychologii klinicznej
      • 5.3. Dwa konteksty etyczne badań naukowych i działań praktycznych w obrębie psychologii klinicznej
      • 5.4. Standardy postępowania psychologa klinicznego w sferze praktyki społecznej
      • 5.5. Zasady relacji psychologa klinicznego z osobami uczestniczącymi w badaniach naukowych i postępowaniu praktycznym
      • 5.6. Nierzetelność w badaniach naukowych przewinienia ffp (fabrykowanie, fałszowanie, plagiatowanie)
      • 5.7. Ważne informacje dla tworzenia przekonań o etyce zawodowej psychologa klinicznego
      • 5.8. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ 2. KIERUNKI I PODEJŚCIA W PSYCHOLOGII KLINICZNEJ
    • Rozdział 6. Współczesna psychoanaliza i jej znaczenie dla psychologii klinicznej (Lidia Cierpiałkowska)
      • 6.1. Psychoanaliza jako teoria rozwoju i zaburzeń okresu edypalnego
        • 6.1.1. Metapsychologia założenia ogólne psychoanalizy
        • 6.1.2. Rozwój psychoseksualny
        • 6.1.3. Psychopatologia nerwice i perwersje seksualne
        • 6.1.4. Psychoanaliza jako metoda leczenia
      • 6.2. Zaburzenia okresu preedypalnego w teorii relacji z obiektem i psychologii self
        • 6.2.1. Współczesna psychoanaliza a teoria marzeń sennych i teoria popędów
        • 6.2.2. Teorie relacji z obiektem, psychologia ego i self
        • 6.2.3. Rozwój psychiczny w okresie preedypalnym w teorii relacji z obiektem
        • 6.2.4. Modele rozwoju struktury/organizacji osobowości
        • 6.2.5. Psychopatologia zaburzenia osobowości i psychozy
        • 6.2.6. Psychoterapia skoncentrowana na przeniesieniu
      • 6.3. Psychologia defektu i fałszywego self
        • 6.3.1. Koncepcja rozwoju reprezentacji i struktury self
        • 6.3.2. Psychopatologia defekty struktury self i fałszywe self
        • 6.3.3. Psychoterapia w psychologii self
      • 6.4. Podsumowanie
    • Rozdział 7. Kierunki behawioralne i podejście poznawcze w psychologii klinicznej (Dominika Górska, Aleksandra Jasielska)
      • 7.1. Podejście behawioralne
        • 7.1.1. Zasady nabywania zachowań nieprzystosowawczych
        • 7.1.2. Koncepcje uczenia się społecznego
        • 7.1.3. Analiza behawioralna i techniki behawioralne w pomocy psychologicznej i terapii zaburzeń psychicznych
      • 7.2. Podejście poznawcze
        • 7.2.1. Przekonania racjonalne (funkcjonalne) versus irracjonalne (dysfunkcjonalne)
        • 7.2.2. Mechanizmy podtrzymujące zaburzenia ogólny model
        • 7.2.3. Poznawcze rozumienie patogenezy zaburzeń ogólny model
        • 7.2.4. Specyficzne modele poznawcze zaburzeń psychicznych
        • 7.2.5. Wykorzystanie technik służących restrukturyzacji poznawczej w pomocy psychologicznej i terapii zaburzeń psychicznych
      • 7.3. Nowe kierunki w rozwoju podejść poznawczo-behawioralnych
        • 7.3.1. Teoria biospołeczna zaburzenia osobowości borderline Marshy M. Linehan
        • 7.3.2. Od unikania behawioralnego do unikania doświadczenia
      • 7.4. Podsumowanie
    • Rozdział 8. Podejście fenomenologiczne, egzystencjalne i humanistyczne w psychologii klinicznej (Helena Sęk)
      • 8.1. Znaczenie nurtów filozoficznych dla tworzenia założeń psychologicznych w orientacji fenomenologiczno-egzystencjalnej i humanistycznej
      • 8.2. Założenia fenomenologii i egzystencjalizmu oraz ich znaczenie dla psychologii
        • 8.2.1. Psychologia egzystencjalna, logoteoria i logoterapia
        • 8.2.2. Między psychologią egzystencjalną a humanistyczną
      • 8.3. Psychologia humanistyczna a psychologia kliniczna
        • 8.3.1. Koncepcja zdrowia i samorealizacji Abrahama H. Maslowa
        • 8.3.2. Carla Rogersa pojęcia zdrowia, zaburzeń oraz terapii skoncentrowanej na kliencie
        • 8.3.2. Terapia Gestalt Fredericka i Laury Perls
      • 8.4. Podsumowanie
    • Rozdział 9. Koncepcje systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (Barbara Józefik)
      • 9.1. Rozumienie psychopatologii w ujęciu systemowym założenia ogólne
        • 9.1.1. Rozwój podejścia systemowego
        • 9.1.2. Rodzina jako system
          • 9.1.2.1. Zasada cyrkularności
          • 9.1.2.2. Stałość i zmiana
          • 9.1.2.3. Wielowersyjność realności rodzinnej
          • 9.1.2.4. Rozumienie objawów Pacjent identyfikowany
          • 9.1.2.5. Mechanizmy podtrzymujące
          • 9.1.2.6. Cykl życia rodziny
      • 9.2. Mechanizmy rozwoju objawów w głównych nurtach systemowych
        • 9.2.1. Perspektywa transgeneracyjna
          • 9.2.1.1. Model systemów naturalnych Murraya Bowena
          • 9.2.1.2. Koncepcja lojalności i obligacji Ivana Boszormenyi-Nagya
          • 9.2.1.3. Koncepcja wiązania i delegowania Helma Stierlina
        • 9.2.2. Modele ahistoryczne
          • 9.2.2.1. Model interakcyjno-komunikacyjny
          • 9.2.2.2. Model strategiczny
          • 9.2.2.3. Model strukturalny
        • 9.2.3. Perspektywa narracyjna
      • 9.3. Znaczenie i ograniczenia diagnozy systemowej w psychologii klinicznej
      • 9.4. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ 3. PSYCHOLOGICZNA DIAGNOZA KLINICZNA
    • Rozdział 10. Modele diagnozy klinicznej a problemy diagnostyczne (Lidia Cierpiałkowska, Emilia Soroko, Helena Sęk)
      • 10.1. Konteksty diagnozowania i diagnozy
      • 10.2. Podstawowe założenia koncepcji diagnozy klinicznej
        • 10.2.1. Poziomy i modele diagnozy klinicznej
        • 10.2.2. Opis zaburzeń psychicznych w modelach medycznym i psychologicznym
        • 10.2.3. Wyjaśnianie patomechanizmów jednostek klinicznych w głównych teoriach psychologicznych
        • 10.2.4. Wyjaśnianie epigenezy zaburzeń psychicznych w różnych okresach życia
      • 10.3. Diagnoza prospektywna w psychoterapii
        • 10.3.1. Przebieg psychoterapii a diagnozowanie retrospektywne i prospektywne
      • 10.4. Podsumowanie
    • Rozdział 11. Postępowanie diagnostyczne psychologa klinicznego a konteksty i sytuacje społeczne tworzenia diagnozy (Lidia Cierpiałkowska, Emilia Soroko, Helena Sęk)
      • 11.1 Postępowanie diagnostyczne jako czynność profesjonalna psychologa klinicznego znaczenie kontekstów
        • 11.1.1. Instytucjonalno-zawodowy kontekst postępowania diagnostycznego
        • 11.1.2. Etapy postępowania diagnostycznego oraz charakterystyczne dla nich wybrane problemy
          • 11.1.2.1. Specyfika diagnozowania w sytuacji istnienia protodiagnozy
          • 11.1.2.2. Diagnoza jako efekt pisanie raportów i komunikowanie wyników
        • 11.1.3. Działania diagnostyczne w kontakcie z klientem a przebieg procesu diagnozowania
      • 11.2. Postępowanie diagnostyczne wobec grup i społeczności
        • 11.2.1. Diagnozowanie ukierunkowane na grupy
          • 11.2.1.1. Poziomy zajmowania się zjawiskami grupowymi
          • 11.2.1.2. Diagnozowanie procesu i dynamiki zmian w rozwoju grupy
          • 11.2.1.3. Interwencje prowadzących grupę jako narzędzia jej diagnozy
          • 11.2.1.4. Rola diagnozowania klinicznego przed uformowaniem się grupy
        • 11.2.2. Diagnozowanie ukierunkowane na społeczności i problemy społeczne
          • 11.2.2.1. Ekspertyzy psychologa klinicznego charakterystyka ogólna
          • 11.2.2.2. Wielostronna analiza uwarunkowań zachowań zdrowotnych przykład myślenia epigenetycznego w promocji zdrowia
          • 11.2.2.3. Diagnozowanie ukierunkowane na społeczność na przykładzie tworzenia i realizacji programów promocji zdrowia
      • 11.3. Podsumowanie
    • Rozdział 12. Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej (Emilia Soroko)
      • 12.1 Psychologiczna diagnoza kliniczna zbieranie danych: metody, techniki, narzędzia, testy
      • 12.2. Najważniejsze grupy metod stosowanych w psychologii klinicznej
        • 12.2.1. Rozmowa i obserwacja psychologiczna
          • 12.2.1.1. Rozmowa i obserwacja psychologiczna jako podstawowe elementy sytuacji diagnozowania i etap kontaktu z pacjentem
          • 12.2.1.2. Rozmowa (wywiad) jako technika i narzędzie diagnostyczne
          • 12.2.1.3. Rola założeń teoretycznych w klinicznych wywiadach psychologicznych
          • 12.2.1.4. Swobodne zbieranie danych i ich statystyczna agregacja na przykładzie SWAP-200
          • 12.2.1.5. Obserwacja jako technika i narzędzie diagnostyczne
          • 12.2.1.6. Metody samoobserwacyjne i ambulatoryjne
        • 12.2.2. Metody kwestionariuszowe
          • 12.2.2.1. Wielowymiarowe kwestionariusze osobowości
          • 12.2.2.2. Listy symptomów jako narzędzia pomiaru zdrowia i zaburzeń
        • 12.2.3. Metody badania procesów poznawczych
          • 12.2.3.1. Sposoby pomiaru inteligencji
          • 12.2.3.2. Psychometryczne i kliniczne stosowanie testu Wechslera
          • 12.2.3.3. Diagnozowanie poszczególnych funkcji poznawczych i metody neuropsychologiczne
          • 12.2.3.4. Eksperyment kliniczny i patopsychologiczny
        • 12.2.4. Metody projekcyjne
          • 12.2.4.1. Podstawowe właściwości testów projekcyjnych
          • 12.2.4.2. Wybrane zagadnienia dotyczące właściwości testów projekcyjnych jako narzędzi diagnostycznych
      • 12.3. Wybrane problemy dotyczące stosowania metod diagnostycznych w psychologii klinicznej
        • 12.3.1. Różnica między diagnozowaniem a testowaniem
        • 12.3.2. Konsekwencje dominacji kryteriów psychometrycznych w ocenie jakości metod
        • 12.3.3. Problem diagnozowania za pomocą wielu metod
        • 12.3.4. Integracja danych diagnostycznych i problematyka triangulacji
      • 12.4. Podsumowanie
    • Rozdział 13. Jakość diagnozy klinicznej i jej uwarunkowania (Lidia Cierpiałkowska, Emilia Soroko)
      • 13.1. Rola diagnozowania opartego na dowodach
        • 13.1.1. Wybór diagnozowanych zmiennych
        • 13.1.2. Dobór metod (narzędzi) diagnostycznych
        • 13.1.3. Monitorowanie i kontrolowanie diagnostycznego procesu decyzyjnego
        • 13.1.4. Niektóre możliwości i ograniczenia diagnozowania opartego na dowodach
      • 13.2. Dbanie o jakość procesu diagnozowania
        • 13.2.1. Uwarunkowania jakości diagnozowania czynniki związane z pacjentem
        • 13.2.2. Uwarunkowania jakości diagnozowania czynniki związane z klinicystą
          • 13.2.2.1. Błędy poznawcze i możliwości ich unikania w różnych typach diagnoz i na różnych etapach procesu diagnostycznego
          • 13.2.2.2. Rola doświadczenia zawodowego w diagnozowaniu w różnych typach diagnoz
      • 13.3. Wybrane standardy w obszarze psychologii klinicznej
        • 13.3.1. Rola standardów diagnozowania w psychologii klinicznej
        • 13.3.2. Cele kształcenia psychologów klinicznych w zakresie diagnozowania
      • 13.4. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ 4. PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ PSYCHICZNYCH CZŁOWIEKA DOROSŁEGO
    • Rozdział 14. Psychologia zaburzeń osobowości (Lidia Cierpiałkowska, Dominika Górska)
      • 14.1. Zaburzenia osobowości w modelach opisowych
        • 14.1.1. Zaburzenia charakteru i osobowości w opisach klinicznych i psychologii różnic indywidualnych
        • 14.1.2. Model kategorialny zaburzeń osobowości w ICD-10
        • 14.1.3. Model hybrydowy osobowości normalnej i zaburzonej w DSM-5
        • 14.1.4. Epidemiologia
      • 14.2. Współczesna psychoanaliza a zaburzenia osobowości
        • 14.2.1. Zaburzenia osobowości model konfliktu i deficytu
        • 14.2.2. Zaburzenia osobowości jako porażki w integracji pozytywnej i negatywnej reprezentacji self i obiektu
        • 14.2.3. Zaburzenia osobowości jako deficyt reprezentacji self i obiektu
        • 14.2.4. Koncepcja przywiązania i jej znaczenie w wyjaśnianiu uwarunkowań zaburzeń osobowości
      • 14.3. Psychologia poznawcza i integracyjna a zaburzenia osobowości
        • 14.3.1. Zaburzenia osobowości w podejściu poznawczym
        • 14.3.2. Zaburzenia osobowości oparte na specyficznych schematach poznawczych
        • 14.3.3. Podejścia integracyjne
      • 14.4. Koncepcje bio-psycho-społeczne i ewolucyjne zaburzeń osobowości
        • 14.4.1. Biologiczne podłoże zaburzeń osobowości
        • 14.4.2. Zaburzenia osobowości w ewolucyjno-społecznej teorii uczenia się
      • 14.5. Psychoterapia zaburzeń osobowości
      • 14.6. Podsumowanie
    • Rozdział 15. Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych (Lidia Cierpiałkowska, Dominika Górska)
      • 15.1. Zaburzenia lękowe i dysocjacyjne w modelach opisowych
        • 15.1.1. Zaburzenia lękowe i dysocjacyjne w opisach klinicznych
        • 15.1.2. Zaburzenia lękowe, dysocjacyjne i z objawami somatycznymi w DSM-5
        • 15.1.3. Model kategorialny nerwicy i zaburzeń lękowych w ICD-10
      • 15.2. Współczesna psychoanaliza a zaburzenia lękowe i dysocjacyjne
        • 15.2.1. Psychoanalityczne koncepcje zaburzeń lękowych
        • 15.2.2. Zaburzenia lękowe i dysocjacyjne w teoriach psychodynamicznych i przywiązania
      • 15.3. Psychologia behawioralna i poznawcza zaburzeń lękowych
        • 15.3.1. Fobie w behawioryzmie
        • 15.3.2. Zaburzenia lękowe w podejściu poznawczo-behawioralnym
        • 15.3.3. Zaburzenia lękowe i z objawami somatycznymi w podejściu integracyjnym
      • 15.4. Koncepcje biologiczne zaburzeń lękowych i zaburzeń z objawami somatycznymi
      • 15.5. Efektywność leczenia zaburzeń lękowych, dysocjacyjnych i zaburzeń z objawami somatycznymi
        • 15.5.1. Psychoterapia jako podstawowa forma leczenia
        • 15.5.2. Standardy i skuteczność leczenia
      • 15.6. Podsumowanie
    • Rozdział 16. Psychologia schizofrenii (Helena Sęk, Stanisława Steuden)
      • 16.1. Spektrum schizofrenii i zaburzenia psychotyczne
        • 16.1.1. Analiza objawów schizofrenii
        • 16.1.2. Typowe objawy zaburzeń schizofrenicznych
          • 16.1.2.1. Objawy pozytywne w schizofrenii
          • 16.1.2.2. Objawy negatywne w schizofrenii
      • 16.2. Zaburzenia spektrum schizofrenii i zaburzenia psychotyczne w klasyfikacjach
        • 16.2.1. Postacie schizofrenii
        • 16.2.2. Zaburzenia z kręgu schizofrenii i psychozy urojeniowe
        • 16.2.3. Przebieg zaburzeń schizofrenicznych
      • 16.3. Schizofrenia w świetle klasyfikacji psychiatrycznych
      • 16.4. Psychologiczne badania eksperymentalne w schizofrenii
        • 16.4.1. Zaburzenia myślenia w schizofrenii
        • 16.4.2. Myślenie i emocje w schizofrenii eksperymentalne badanie zależności
      • 16.5. Koncepcje wyjaśniające mechanizmy zaburzeń w schizofrenii
        • 16.5.1. Ujęcia biologiczne
        • 16.5.2. Koncepcje psychodynamiczne
        • 16.5.3. Teorie rodzinne w wyjaśnianiu zaburzeń schizofrenicznych podejście systemowe
        • 16.5.4. Podejście fenomenologiczno-egzystencjalne
        • 16.5.5. Egzystencjalny i godnościowy wymiar przeżywania choroby
      • 16.6. Sposób doświadczania zaburzeń schizofrenicznych
        • 16.6.1. Uciążliwość objawów schizofrenii
        • 16.6.2. Postawa wobec własnej choroby
      • 16.7. Psychologiczne teorie wyjaśniające konsekwencje schizofrenii w życiu rodzinnym
        • 16.7.1. Obciążenie schizofrenią w rodzinie i radzenie sobie ze stresem
        • 16.7.2. Teoria obciążenia rodziny
        • 16.7.3. Teoria odporności rodzinnej
        • 16.7.4. Koncepcja ujawnianych emocji
        • 16.7.5. Koncepcja redefiniowania roli rodzicielskiej
      • 16.8. Społeczne konsekwencje schizofrenii
        • 16.8.1. Naznaczenie społeczne
        • 16.8.2. Samoizolacja pacjentów
      • 16.9. Podsumowanie
    • Rozdział 17. Psychologia zaburzeń nastroju (Helena Sęk)
      • 17.1. Zaburzenia nastroju charakterystyka objawów i zespołów symptomów
        • 17.1.1. Epizod maniakalny o różnym nasileniu
        • 17.1.2. Stany depresji, epizodyczne i nawracające a dystymia
        • 17.1.3. Depresje sezonowe i poporodowe
        • 17.1.4. Dwubiegunowe zaburzenia afektywne i cyklotymia
      • 17.2. Zaburzenia nastroju w świetle klasyfikacji zaburzeń
      • 17.3. Koncepcje wyjaśniające mechanizm i patogenezę zaburzeń afektywnych
        • 17.3.1. Biologiczne modele zaburzeń afektywnych
          • 17.3.1.1. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń nastroju
          • 17.3.1.2. Wybrane hipotezy neurobiologiczne zaburzeń nastroju
          • 17.3.1.3. Hormony, mózg i zaburzenia nastroju
        • 17.3.2. Psychoanalityczne koncepcje zaburzeń nastroju
        • 17.3.3. Poznawczo-behawioralne podejście do zaburzeń nastroju
        • 17.3.4. Wydarzenia stresowe a modele podatnośćstres i depresja
        • 17.3.5. Podejście interpersonalne do zaburzeń depresyjnych
        • 17.3.6. Egzystencjalne i humanistyczne ujęcie procesów depresji
      • 17.4. Wybrane zagadnienia psychologicznej diagnozy i terapii zaburzeń nastroju
        • 17.4.1. Udział psychologii klinicznej w diagnozie różnicowej depresji
        • 17.4.2. Diagnoza i terapia depresji podejście paradygmatyczne
      • 17.5. Podsumowanie
    • Rozdział 18. Psychologiczne następstwa doświadczeń traumatycznych (Nina Ogińska-Bulik)
      • 18.1. Trauma i jej negatywne następstwa
        • 18.1.1. Pojęcie traumy
        • 18.1.2. Negatywne następstwa zdarzeń traumatycznych
        • 18.1.3. Zespół stresu pourazowego kryteria diagnostyczne w klasyfikacjach
        • 18.1.4. Rozpowszechnienie PTSD
        • 18.1.5. Mechanizmy i uwarunkowania PTSD
      • 18.2. Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych zjawisko potraumatycznego wzrostu
        • 18.2.1. Konceptualizacja potraumatycznego wzrostu
        • 18.2.2. Czynniki warunkujące występowanie pozytywnych zmian potraumatycznych
        • 18.2.3. Współwystępowanie negatywnych i pozytywnych skutków doświadczeń traumatycznych
      • 18.3. Terapia PTSD i wspieranie wzrostu po traumie
      • 18.2. Podsumowanie
    • Rozdział 19. Psychologia uzależnień (Lidia Cierpiałkowska)
      • 19.1. Wprowadzenie
      • 19.2. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych i uzależnienia behawioralne
        • 19.2.1. Rodzaje substancji psychoaktywnych i ich właściwości farmakodynamiczne
        • 19.2.2. Zespół uzależnienia i ryzykowne używanie substancji psychoaktywnych
        • 19.2.3. Zespoły odstawienia
        • 19.2.4. Zaburzenia nawyków i zespoły uzależnień behawioralnych
      • 19.3. Biologiczne modele uzależnienia od środków psychoaktywnych
        • 19.3.1. Uwarunkowania genetyczne i konstytucjonalne
          • 19.3.1.1. Badania porównawcze nad bliźniętami
          • 19.3.1.2. Badania nad dziećmi adoptowanymi
          • 19.3.1.3. Badania markerów w grupach wysokiego i niskiego ryzyka uzależnienia od substancji psychoaktywnych
        • 19.3.2. Neurobiologiczne podłoże układ nagrody
      • 19.4. Koncepcje i modele psychospołeczne ryzykownego picia alkoholu i używania innych substancji psychoaktywnych
        • 19.4.1. Koncepcje poznawczo-behawioralne
        • 19.4.2. Modele psychopatologii rozwojowej
      • 19.5. Modele i efektywność programów leczenia
        • 19.5.1. Model ograniczenia szkód i utrzymywania abstynencji
        • 19.5.2. Efektywność programów leczenia w świetle badań
      • 19.6. Podsumowanie
    • Rozdział 20. Psychologia zaburzeń odżywiania (Beata Ziółkowska)
      • 20.1. Wprowadzenie
      • 20.2. Zaburzenia odżywiania w świetle obowiązujących klasyfikacji diagnostycznych
        • 20.2.1. Klasyfikacja zaburzeń odżywiania według ICD-10 i ich charakterystyka
          • 20.2.1.1. Anorexia nervosa jadłowstręt psychiczny
          • 20.2.1.2. Bulimia nervosa
          • 20.2.1.3. Przejadanie się związane z innymi czynnikami psychologicznymi
          • 20.2.1.4. Wymioty związane z innymi czynnikami psychologicznymi
          • 20.2.1.5. Inne zaburzenia odżywiania się
          • 20.2.1.6. Zaburzenia odżywiania się, nieokreślone
        • 20.2.2. Zmiany w klasyfikacji DSM-5 dotyczące rozpoznawania zaburzeń odżywiania
          • 20.2.2.1. Zespół jedzenia kompulsyjnego binge eating
          • 20.2.2.2. Unikanie jedzenia/restrykcje w przyjmowaniu pokarmów
          • 20.2.2.3. Nieprawidłowe zachowania żywieniowe nieuwzględnione w klasyfikacji DSM
      • 20.3. Psychofizjologiczny mechanizm sięgania po jedzenie
        • 20.3.1. Głód versus apetyt
        • 20.3.2. Pokarm jako narzędzie gratyfikacji wyższych potrzeb psychicznych
      • 20.4. Mechanizm i patogeneza zaburzeń odżywiania w wybranych podejściach psychologicznych
        • 20.4.1. Ujęcie psychodynamiczne
        • 20.4.2. Ujęcie poznawcze
        • 20.4.3. Ujęcie kulturowe
        • 20.4.4. Ujęcie systemowe
        • 20.4.5. Nieprawidłowy stosunek do jedzenia jako forma uzależnienia
      • 20.5. Psychoterapia i leczenie zaburzeń odżywiania
        • 20.5.1. Postępowanie medyczne
        • 20.5.2. Terapia poznawczo-behawioralna, poznawcza i behawioralna
        • 20.5.3. Terapia z wykorzystaniem narracji
        • 20.5.4. Terapia systemowa
      • 20.6. Podsumowanie
    • Rozdział 21. Psychologia zaburzeń seksualnych (Maria Beisert)
      • 21.1. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych
      • 21.2. Tożsamość płciowa i jej zaburzenia
        • 21.2.1. Geneza zaburzeń tożsamości
        • 21.2.2. Wybrane rodzaje zaburzeń tożsamości
      • 21.3. Orientacja seksualna i jej zaburzenia
        • 21.3.1. Definicja orientacji seksualnej
        • 21.3.2. Geneza orientacji seksualnej
          • 21.3.2.1. Wyjaśnienia biologiczne
          • 21.3.2.2. Wyjaśnienia psychodynamiczne
          • 21.3.2.3. Wyjaśnienia behawioralne
          • 21.3.2.4. Wyjaśnienia zintegrowane
        • 21.3.3. Społeczne konsekwencje orientacji homoseksualnej
      • 21.4. Zaburzenia preferencji seksualnych
        • 21.4.1. Pojęcie i charakterystyka preferencji seksualnych
        • 21.4.2. Klasyfikacje i kryteria diagnostyczne zaburzeń preferencji seksualnych
          • 21.4.2.1. Fetyszyzm
          • 21.4.2.2. Fetyszyzm transwestytyczny
          • 21.4.2.3. Ekshibicjonizm
          • 21.4.2.4. Oglądactwo (voyeryzm, skoptofilia)
          • 21.4.2.5. Pedofilia
          • 21.4.2.6. Sadomasochizm
          • 21.4.2.7. Złożone zaburzenia preferencji seksualnych
          • 21.4.2.8. Inne zaburzenia preferencji seksualnych
      • 21.5. Realizacja roli płciowej
      • 21.6. Dysfunkcje seksualne
        • 21.6.1. Pojęcie dysfunkcji seksualnej
        • 21.6.2. Przyczyny dysfunkcji seksualnych
        • 21.6.3. Typy dysfunkcji seksualnych
      • 21.7. Leczenie i pomoc psychologiczna
        • 21.7.1. Interwencje wobec osób z zaburzeniami tożsamości płciowej
        • 21.7.2. Interwencja wobec osób zorientowanych homo- i biseksualnie
        • 21.7.3. Terapia zaburzeń preferencji seksualnych
        • 21.7.4. Terapia dysfunkcji seksualnych
      • 21.8. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ 5. DZIEDZINY ZASTOSOWAŃ PSYCHOLOGII KLINICZNEJ
    • Rozdział 22. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (Iwona Grzegorzewska, Ewa Pisula, Aneta R. Borkowska)
      • 22.1. Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji
        • 22.1.1. Podstawowe pojęcia opisujące zdrowie psychiczne oraz zaburzenia u dzieci i młodzieży
        • 22.1.2. Klasyfikacja i diagnoza zaburzeń
        • 22.1.3. Psychologiczne wyjaśnianie zaburzeń dziecięcych
        • 22.1.4. Aspekty rozwojowe w wyjaśnianiu mechanizmów i przyczyn zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania
      • 22.2. Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży
        • 22.2.1. Klasyfikacja i diagnoza zaburzeń emocjonalnych
        • 22.2.2. Mechanizmy zaburzeń emocjonalnych
        • 22.2.3. Etiologia
      • 22.3. Zaburzenia behawioralne u dzieci i młodzieży
        • 22.3.1. Klasyfikacja i diagnoza zaburzeń behawioralnych
        • 22.3.2. Mechanizmy zaburzeń behawioralnych
        • 22.3.3. Etiologia
      • 22.4. Dziecko w sytuacji trudnej
        • 22.4.1. Stres w życiu dziecka
        • 22.4.2. Dziecko w obliczu choroby i śmierci
        • 22.4.3. Dziecko rodziców z zaburzeniami psychicznymi
        • 22.4.4. Dziecko w sytuacji separacji, rozwodu, ponownego małżeństwa rodziców
      • 22.5. Specyfika terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i zachowania
      • 22.6. Całościowe zaburzenia rozwoju definicja, klasyfikacja i etiologia
        • 22.6.1. Klasyfikacja i definicja autyzmu w ICD-10 i DSM-5
        • 22.6.2. Etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu
        • 22.6.3. Neuroanatomiczne i neurofunkcjonalne korelaty autyzmu
      • 22.7. Charakterystyka kliniczna całościowych zaburzeń rozwoju
        • 22.7.1. Relacje społeczne i komunikowanie się
        • 22.7.2. Ograniczone wzorce zachowania, aktywności i zainteresowań
        • 22.7.3. Funkcjonowanie poznawcze i inne charakterystyki
      • 22.8. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu
        • 22.8.1. Wczesne oznaki ASD
        • 22.8.2. Proces diagnostyczny i narzędzia przydatne w diagnozie
      • 22.9. Terapia i wspieranie rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
        • 22.9.1. Wczesna interwencja
        • 22.9.2. Podejścia behawioralne, edukacyjne i rozwojowe terapie oparte na dowodach naukowych
        • 22.9.3. Podstawowe cechy dobrej interwencji
      • 22.10. Problemy rodziny z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
      • 22.11. Neuropsychologia dzieci i młodzieży
        • 22.11.1. Neuropsychologia dzieci i młodzieży jako dziedzina nauki oraz praktyki psychologicznej
        • 22.11.2. Neuropsychologia osób dorosłych źródłem wyjaśnień trudności wieku rozwojowego
        • 22.11.3. Problemy kliniczne będące przedmiotem analiz neuropsychologii dzieci i młodzieży
          • 22.11.3.1. Zaburzenia neurorozwojowe
            • 22.11.3.1.1. Mechanizmy neuronalne powstawania zaburzeń neurorozwojowych
            • 22.11.3.1.2. ADHD jako efekt nieznanych czynników w okresie rozwoju prenatalnego
            • 22.11.3.1.3. FASD (spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych) efekt działania znanego czynnika patogennego: alkoholu
            • 22.11.3.1.4. Wybrane choroby/zespoły genetyczne
          • 22.11.3.2. Nabyte zmiany strukturalne i funkcjonalne OUN u dzieci i młodzieży
            • 22.11.3.2.1. Neuroinfekcje
            • 22.11.3.2.2. Urazy czaszkowo-mózgowe
            • 22.11.3.2.3. Guzy mózgowia
            • 22.11.3.2.4. Choroby metaboliczne
      • 22.12. Neuropsychologiczna diagnoza dziecka
        • 22.12.1. Cele i zadania neuropsychologicznej diagnozy dziecka
        • 22.12.2. Model psychometryczny a model eksperymentalno-kliniczny diagnozy
      • 22.13. Terapia dziecka z dysfunkcją OUN i jego rodziny
      • 22.14. Podsumowanie
    • Rozdział 23. Neuropsychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki (Anna Herzyk)
      • 23.1. Kształtowanie się przedmiotu i zakresu badań w neuropsychologii klinicznej w kontekście rozwoju neuronauk
        • 23.1.1. Neuropsychologia kliniczna przedmiot i zakres badań
        • 23.1.2. Ewolucja poglądów, modeli, koncepcji na temat RMP z perspektywy neuropsychologii klinicznej
      • 23.2. Przesłanki taksonomii zespołów i objawów neuropsychologicznych
        • 23.2.1. Uwarunkowania patologii mózgu a rodzaje deficytów neuropsychologicznych
        • 23.2.2. Analiza zespołów neuropsychologicznych z uwzględnieniem procesów świadomości i nieświadomości
      • 23.3. Charakterystyka przedmiotu badań neuropsychologicznych w psychiatrii
      • 23.4. Postępowanie diagnostyczne i oddziaływania terapeutyczne w neuropsychologii
        • 23.4.1. Organizacja procesu diagnozowania w neuropsychologii klinicznej wobec nowych potrzeb i wyzwań
        • 23.4.2. Zadania i zasady programowania i realizacji oddziaływań terapeutycznych w neuropsychologii
      • 23.5. Podsumowanie
    • Rozdział 24. Kliniczna psychologia zdrowia (Irena Heszen)
      • 24.1. Wprowadzenie
      • 24.2. Choroba w paradygmacie stresu psychologicznego
        • 24.2.1. Główne tezy paradygmatu Richarda Lazarusa i Susan Folkman
        • 24.2.2. Stres jako przyczyna chorób
          • 24.2.2.1. Stres życiowy a zachorowalność i umieralność
          • 24.2.2.2. Badania laboratoryjne nad zdrowotnymi skutkami stresu
        • 24.2.3. Choroba jako źródło stresu
          • 24.2.3.1. Sytuacja psychologiczna chorego somatycznie
          • 24.2.3.2. Emocje towarzyszące chorobie somatycznej
          • 24.2.3.3. Poznawcze odzwierciedlenie choroby
        • 24.2.4. Radzenie sobie ze stresem spowodowanym przez chorobę
          • 24.2.4.1. Radzenie sobie z chorobą ukierunkowane na emocje
          • 24.2.4.2. Radzenie sobie z chorobą ukierunkowane na znaczenie
          • 24.2.4.3. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą; zachowania zdrowotne
          • 24.2.4.4. Społeczny aspekt radzenia sobie z chorobą; radzenie sobie w diadzie
          • 24.2.4.5. Religijne radzenie sobie z chorobą
        • 24.2.5. Korzystne następstwa choroby
      • 24.3. Osobowość a zachorowalność i radzenie sobie z chorobą
        • 24.3.1. Indywidualny styl radzenia sobie
        • 24.3.2. Temperament
        • 24.3.3. Typy osobowości ryzykowne dla zdrowia
          • 24.3.3.1. Wzór zachowania A (WZA)
          • 24.3.3.2. Osobowość typu C i D
        • 24.3.4. Poczucie koherencji i inne właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu
      • 24.4. Podsumowanie
    • Rozdział 25. Psychologia niepełnosprawności i rehabilitacja psychologiczna (Stanisław Kowalik)
      • 25.1. Wprowadzenie
      • 25.2. Niepełnosprawność i rehabilitacja ustalenia pojęciowe i klasyfikacja
        • 25.2.1. Znaczenie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia ICF
      • 25.3. Psychologiczne koncepcje niepełnosprawności i rehabilitacji
        • 25.3.1. Niepełnosprawność jako nieprzystosowanie rehabilitacja jako odzyskiwanie niezależności życiowej
        • 25.3.2. Niepełnosprawność jako wykluczenie społeczne rehabilitacja jako proces integracji społecznej
      • 25.4. Podsumowanie
    • Rozdział 26. Psychologia kliniczna seniorów (Stanisława Steuden)
      • 26.1. Psychologia starzenia się i starości subdyscyplina psychologii klinicznej
        • 26.1.1. Definicje, dziedziny, przedmiot badań i praktyka
        • 26.1.2. Zarys rozwoju psychologii starzenia się
        • 26.1.3. Czynniki demograficzne i ich konsekwencje społeczne
        • 26.1.4. Pułapki cywilizacyjne
      • 26.2. Charakterystyka procesu starzenia się i starości
        • 26.2.1. Koncepcje wyjaśniające proces starzenia się
        • 26.2.2. Zmiany biologiczne
        • 26.2.3. Zmiany w obrazie psychicznym
          • 26.2.3.1. Procesy poznawcze
          • 26.2.3.2. Osobowość
          • 26.2.3.3. Sfera emocjonalna
        • 26.2.4. Zmiany w funkcjonowaniu społecznym i zawodowym
      • 26.3. Doświadczanie starości przez osoby starsze
        • 26.3.1. Teorie przystosowania się do starości
        • 26.3.2. Mądrość życiowa osób starszych
        • 26.3.3. Bilans życiowy i jego uwarunkowania
        • 26.3.4. Postawa wobec własnej starości
        • 26.3.5. Radzenie sobie z codziennymi wydarzeniami
      • 26.4. Miejsce osoby starszej w rodzinie i społeczeństwie
        • 26.4.1. Rola i zadania osoby starszej w rodzinie
        • 26.4.2. Postawy społeczne wobec osób starszych
        • 26.4.3. Integracja międzypokoleniowa
      • 26.5. Formy aktywizacji osób starszych wspierające zdrowie
        • 26.5.1. Działania promujące sprawność psychofizyczną
        • 26.5.2. Działania nakierowane na integrację społeczną
        • 26.5.3. Działania edukacyjne i nakierowane na integrację międzypokoleniową
      • 26.6. Starzenie się patologiczne wybrane zagadnienia
        • 26.6.1. Zmiany o charakterze normatywnym a zmiany patologiczne
        • 26.6.2. Dolegliwości chorobowe i zaburzenia pojawiające się z wiekiem
          • 26.6.2.1. Choroby somatyczne
          • 26.6.2.2. Zaburzenia funkcji narządów zmysłowych
          • 26.6.2.3. Zaburzenia emocjonalne
          • 26.6.2.4. Zaburzenia poznawcze
          • 26.6.2.5. Zaburzenia psychiczne
        • 26.6.3 Wsparcie terapeutyczne osób starszych i ich opiekunów
          • 26.6.3.1. Podtrzymanie sprawności psychicznej i wzmacnianie samooceny
          • 26.6.3.2. Psychoedukacja osób starszych i ich opiekunów
      • 26.7. Podsumowanie
    • Rozdział 27. Psychologia sądowa a psychologia kliniczna (Beata Pastwa-Wojciechowska, Jarosław Groth)
      • 27.1. Przedmiot i zadania psychologii sądowej
        • 27.1.1. Psychologia sądowa dylematy definicyjne i obszary kompetencji
        • 27.1.2. Praktyczne obszary zastosowania klinicznej psychologii sądowej
        • 27.1.3. Czynniki stymulujące i ograniczające rozwój psychologii sądowej
      • 27.2. Problemy opiniodawcze w obszarze psychologii sądowej
        • 27.2.1. Psycholog jako biegły sądowy rola i zadania
        • 27.2.2. Metodologiczne aspekty opiniowania sądowo-psychologicznego
        • 27.2.3. Rodzaje opinii sądowo-psychologicznych
      • 27.3. Specyfika diagnozy sądowo-psychologicznej
        • 27.3.1. Diagnoza psychologiczna w kontekście uwarunkowań prawnych
        • 27.3.2. Diagnoza psychologiczna opisowa i wyjaśniająca
      • 27.4. Problemy diagnostyczne psychologii penitencjarnej
        • 27.4.1. Diagnoza w procesie resocjalizacji osób naruszających normy prawne
        • 27.4.2. Specyfika problemów diagnostycznych w obszarze psychologii penitencjarnej
      • 27.5. Etyczno-zawodowe problemy biegłego psychologa sądowego i psychologa penitencjarnego
        • 27.6.1. Zasady etyczne psychologii sądowej
        • 27.6.2. Powinności i dylematy psychologa sądowego
        • 27.6.3. Problem nakładania się ról psycholog jako biegły, funkcjonariusz czy terapeuta
      • 27.6. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ 6. TYPY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ZDROWOTNYCH
    • Rozdział 28. Psychoterapia indywidualna i grupowa (Lidia Cierpiałkowska, Jan Czesław Czabała)
      • 28.1. Psychoterapia i pomoc psychologiczna
        • 28.1.1. Systemy i szkoły psychoterapii kryteria klasyfikacji
        • 28.1.2. Psychoterapia w modelach transteoretycznych i integracyjnych
        • 28.1.3. Integracja teoretyczna, asymilatywna i oparta na wspólnych czynnikach
      • 28.2. Psychoterapia jako metoda leczenia indywidualnego i grupowego
        • 28.2.1. Czynniki leczące i warunki konieczne do osiągnięcia zmiany
        • 28.2.2. Relacja i przymierze terapeutyczne
        • 28.2.3. Zasady praktyki psychoterapeutycznej
      • 28.3. Psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna
        • 28.3.1. Psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna jako metoda leczenia proces i mechanizmy zmiany
        • 28.3.2. Relacja i sojusz terapeutyczny w psychoterapii psychodynamicznej
        • 28.3.3. Psychodynamiczna psychoterapia grupowa
      • 28.4. Terapia behawioralna i poznawczo-behawioralna
        • 28.4.1. Terapia behawioralna strategie i mechanizmy zmiany zachowania
        • 28.4.2. Psychoterapia poznawcza i integracyjna strategie i mechanizmy zmiany
        • 28.4.3. Relacja i sojusz terapeutyczny
        • 28.4.4. Zjawiska w grupowej terapii poznawczo-behawioralnej
      • 28.5. Psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna
        • 28.5.1. Psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna proces i mechanizmy zmiany
        • 28.5.2. Relacja terapeutyczna jako podstawowy czynnik leczący
        • 28.5.3. Grupy terapeutyczne i rogeriańskie grupy spotkaniowe
      • 28.6. Klasyczna i postmediolańska systemowa terapia rodzin
        • 28.6.1. Systemowa terapia rodzin
        • 28.6.2. Model terapii mediolańskiej i postmediolańskiej
        • 28.6.3. Relacja i przymierze terapeutyczne
      • 28.7. Podsumowanie
    • Rozdział 29. Poradnictwo psychologiczno-zdrowotne (Lidia Cierpiałkowska, Jan Czesław Czabała)
      • 29.1. Poradnictwo psychologiczne teoria i praktyka
        • 29.1.1. Psychoterapia a poradnictwo psychologiczne
        • 29.1.2. Poradnictwo psychologiczne paradygmatyczne
        • 29.1.3. Psychologia pozytywna a poradnictwo zdrowotne
        • 29.1.4. Obszary działania i cele poradnictwa
      • 29.2. Etapy i cele poradnictwa psychologicznego w różnych modelach
        • 29.2.1. Proces poradnictwa psychologicznego w różnych podejściach
        • 29.2.2. Etapy poradnictwa w podejściu integracyjnym
      • 29.3. Poradnictwo społeczne a przemiany społeczno-kulturowe
        • 29.3.1. Feminizm i poradnictwo feministyczne
        • 29.3.2. Integracja problemów wielokulturowych w poradnictwie
      • 29.4. Podsumowanie
    • Rozdział 30. Promocja zdrowia i prewencja zaburzeń (Helena Sęk, Łukasz D. Kaczmarek)
      • 30.1. Promocja zdrowia w naukach o zdrowiu i podejściu Światowej Organizacji Zdrowia
        • 30.1.1. Definicja promocji zdrowia w ujęciu interdyscyplinarnym
        • 30.1.2. Zadania promocji zdrowia w ujęciu światowym i regionalnym
      • 30.2. Koncepcje promocji zdrowia w psychologii
        • 30.2.1. Działanie na rzecz partycypacji i autonomii w promocji zdrowia
        • 30.2.2. Cele i strategie realizacji zadań promocji zdrowia w ujęciu psychologicznym
      • 30.3. Prewencja psychologiczna terminologia i poziomy prewencji
        • 30.3.1. Pojęcie i rodzaje ryzyka
        • 30.3.2. Strategie pozytywne i negatywne w działaniach prewencyjnych
      • 30.4. Promocja zdrowia i prewencja zaburzeń podobieństwa i różnice
        • 30.4.1. Relacje między promocją zdrowia a prewencją
        • 30.4.2. Specyfika metod działania
      • 30.5. Zastosowanie teorii w planowaniu programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń
      • 30.6. Inspiracje z obszaru psychologii pozytywnej dla promocji i prewencji
      • 30.7. Podsumowanie
    • Rozdział 31. Pomoc psychologiczna w różnych typach kryzysu (Dorota Kubacka-Jasiecka, Michał Ziarko)
      • 31.1. Kryzys emocjonalny (psychologiczny)
        • 31.1.2. Kryzys emocjonalny jako szczególny stan stresu
        • 31.1.2. Wydarzenia krytyczne
        • 31.1.3. Doświadczenia i kryzysy traumatyczne
        • 31.1.4. Przebieg kryzysu, jego stadia i konsekwencje
      • 31.2. Rodzaje kryzysów
        • 31.2.1. Kryteria formalne i treściowe
        • 31.2.2. Kryzysy rozwoju, małżeńskie i rodzinne
        • 31.2.3. Kryzysy sytuacyjne (losowe) oraz kryzysy utraty
        • 31.2.4. Kryzysy suicydalne
        • 31.2.5. Kryzysy katastroficzne (środowiskowe)
        • 31.2.6. Kryzysy powiązane z doznaniem przemocy
      • 31.3. Pomoc w kryzysach emocjonalnych
        • 31.3.1. Pojęcie pomocy psychologicznej
        • 31.3.2. Pomoc psychologiczna w stanach kryzysowych a interwencja kryzysowa
        • 31.3.3. Założenia i cele indywidualnej pomocy interwencyjnej w kryzysie
        • 31.3.4. Rozpoznanie i ocena kryzysu
        • 31.3.5. Kontakt i relacja pomocy interwencyjnej
        • 31.3.6. Rozwiązywanie kryzysów emocjonalnych
      • 31.4. Podejście systemowe w interwencji kryzysowej
        • 31.4.1. Wielostronna i wieloaspektowa pomoc w kryzysie
        • 31.4.2. Interwencja kryzysowa na rzecz społeczności
        • 31.4.3. Psychologowie wobec zadań pomocy interwencyjnej
      • 31.5. Choroba przewlekła jako sytuacja kryzysowa
        • 32.5.1. Definicje chorób przewlekłych
        • 31.5.1. Typologie chorób przewlekłych
        • 31.5.2. Choroba przewlekła jako krytyczne wydarzenie życiowe
          • 31.5.2.1. Cechy krytycznego wydarzenia życiowego, jakim jest choroba przewlekła
          • 31.5.2.2. Radzenie sobie z chorobą przewlekłą
          • 31.5.2.3. Konsekwencje choroby przewlekłej
      • 31.6. Pomoc psychologiczna osobom dotkniętym kryzysem zdrowotnym
      • 31.7. Podsumowanie
    • Rozdział 32. Społeczna rehabilitacja zaburzeń psychicznych. Środowiskowe metody pomocy osobom z doświadczeniem choroby psychicznej (Maryla Sawicka, Paweł Bronowski)
      • 32.1. Wprowadzenie
      • 32.2. Modele powstawania zaburzeń psychicznych
        • 32.2.1. Koncepcje neuropoznawcze przewlekłych zaburzeń psychicznych
        • 32.2.2. Model poznawczo-behawioralny
        • 32.2.3. Model zaburzeń społecznego poznania
      • 32.3. Modele rehabilitacji w zaburzeniach psychicznych. Cele, zasady, efekty, postawy terapeutyczne
        • 32.3.1. Treningi neuropoznawcze
        • 32.3.2. Treningi umiejętności społecznych
        • 32.3.3. Treningi społecznego poznania
      • 32.4. Nowe kierunki w pomocy psychologicznej dla osób chorujących psychicznie
        • 32.4.1. Znaczenie i geneza terminów umacnianie i proces zdrowienia oraz związane z nimi mechanizmy psychologiczne
        • 32.4.2. Środowiskowy model leczenia
        • 32.4.3. Środowiskowe programy wsparcia
      • 32.5. Podsumowanie
    • Rozdział 33. Grupy samopomocowe a społeczność terapeutyczna (Jan Chodkiewicz)
      • 33.1. Idea samopomocy
      • 33.2. Określenie i podział grup samopomocowych
        • 33.2.1. Ruch Anonimowych Alkoholików jako przykład grupy samopomocowej
        • 33.2.2. Grupy samopomocowe oparte na ideach AA
        • 33.2.3. Inne grupy samopomocowe
        • 33.2.4. Internetowe grupy samopomocowe
      • 33.3. Modele społeczności terapeutycznej
        • 33.3.1. Społeczności terapeutyczne pacjentów psychiatrycznych
        • 33.3.2. MONAR jako przykład metody terapii osób uzależnionych opartej na idei społeczności terapeutycznej
      • 33.4. Grupy samopomocowe i społeczności terapeutyczne
        • 33.4.1. Czynniki leczące
        • 33.4.2. Zasady funkcjonowania grup
      • 33.5 Psycholodzy w grupach samopomocowych i społecznościach terapeutycznych
      • 33.6. Podsumowanie
    • Rozdział 34. Efektywność poradnictwa psychologicznego i psychoterapii (Lidia Cierpiałkowska)
      • 34.1. Cele pomagania w zdrowiu i zaburzeniach psychicznych badania nad skutecznością
        • 34.1.1. Istota zmiany w oddziaływaniach psychologicznych i psychoterapeutycznych
        • 34.1.2. Zmiana statystyczna a zmiana kliniczna i zdrowotna
      • 34.2. Badania nad skutecznością psychoterapii i poradnictwa psychologicznego
        • 34.2.1. Idee evidence-based practice
        • 34.2.2. Dwa typy badań nad skutecznością psychoterapii badania w warunkach laboratoryjnych i naturalnych
        • 34.2.3. Wspólne czynniki warunkujące efektywność poradnictwa i terapii
        • 34.2.4. Perspektywy badań nad skutecznością psychoterapii
      • 34.3. Podsumowanie
  • Załącznik. Praktyka psychologiczna oparta na dowodach
  • Bibliografia
  • Indeks nazwisk
  • O Autorach
  • Przypisy

Dodaj do koszyka Psychologia kliniczna

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.