reklama - zainteresowany?

Praktyka wnioskowania statystycznego - Sensus

Praktyka wnioskowania statystycznego
ebook
Autor: Wiesław Szymczak
ISBN: 978-83-8142-212-3
stron: 214, Format: ebook
Data wydania: 2019-04-02
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 19,95 zł

Dodaj do koszyka Praktyka wnioskowania statystycznego

Tagi: Rozwiązywanie problemów

Książka ta nie jest typowym podrÄ™cznikiem metod statystycznych, w którym omawia siÄ™ podstawowe albo zaawansowane metody statystyczne wykorzystywane do opracowywania wyników badaÅ„ iloÅ›ciowych w naukach spoÅ‚ecznych, medycznych itp. Zwracam w niej uwagÄ™ przede wszystkim na problemy wynikajÄ…ce z niespeÅ‚niania przez materiaÅ‚ empiryczny teoretycznych zaÅ‚ożeÅ„ leżących u podstaw używanych metod, na pewnego typu „uzależnienie” – w sensie skazania siÄ™ na zaimplementowane tam testy statystyczne – od używanego oprogramowania. Obszerny rozdziaÅ‚ poÅ›wiÄ™cam też krytycznej ocenie zagadnienia wielkoÅ›ci efektu i obserwowalnej mocy testu. Te dwie ostatnie kwestie sÄ… o tyle niebezpieczne, że bywajÄ… instytucjonalnie wymuszane na autorach artykuÅ‚ów. Publikacja ta bÄ™dzie wiÄ™c mniej przydatna dla studentów rozpoczynajÄ…cych naukÄ™ statystyki, natomiast powinna być czytana przez badaczy stosujÄ…cych metody statystyczne do opracowywania wyników swoich badaÅ„. ChciaÅ‚bym mieć nadziejÄ™, że moje rozważania uÅ›wiadomiÄ… im, jak Å‚atwo można zastosować nieprawidÅ‚owe rozwiÄ…zanie, budujÄ…c na nim caÅ‚y gmach interpretacji merytorycznych w oczywisty sposób nieprawdziwych.

Dodaj do koszyka Praktyka wnioskowania statystycznego

 

Osoby które kupowały "Praktyka wnioskowania statystycznego", wybierały także:

  • Problem Solving jest dla ludzi. Skuteczne rozwiÄ…zywanie problemów w każdym biznesie
  • Powiedz, co myÅ›lisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy
  • KsiÄ™ga zwiÄ…zków, podrywu i seksu dla mężczyzn. Wydanie II
  • Pieprz uczucia. Jak rozwiÄ…zywać nierozwiÄ…zywalne problemy
  • E-booki. Poradnik dla poczÄ…tkujÄ…cych e-czytelników

Dodaj do koszyka Praktyka wnioskowania statystycznego

Spis treści

Praktyka wnioskowania statystycznego eBook -- spis treści

Przedmowa       7

WstÄ™p  9

 

RozdziaÅ‚ 1. Wnioskowanie statystyczne               15

1.1. Wprowadzenie    15

1.2. Wnioskowanie statystyczne (statistical inference) i dowód statystyczny (statistical evidence, statistical proof)   17

1.3. Paradygmaty statystyki   18

1.3.1. Paradygmat w nauce          22

1.3.2. Paradygmaty w statystyce               23

1.4. Teoria Fishera      24

1.5. Teoria Neymana-Pearsona            25

      1. Nieco szczegóÅ‚ów wynikajÄ…cych z teorii Neymana-Pearsona             25
      2. Argumenty przeciw teorii Neymana-Pearsona i za niÄ…          28

1.6. PodejÅ›cie bayesowskie   29

1.7. Kontrowersje wokóÅ‚ testowania hipotezy zerowej           30

1.8. „Kult istotnoÅ›ci statystycznej”      33

1.9. Podsumowanie   36

 

RozdziaÅ‚ 2. „Uzależnienie” od oprogramowania               39

2.1. Wprowadzenie    39

2.2. „ZaÅ‚ożenie normalnoÅ›ci” 40

2.3. ZaÅ‚ożenie jednorodnoÅ›ci wariancji             46

2.4. Testy porównaÅ„ wielokrotnych   51

2.5. Normalność a testy porównaÅ„ wielokrotnych      54

2.6. Efekty nieodrzucenia hipotezy zerowej   55

2.7. Podsumowanie   55

 

RozdziaÅ‚ 3. Moc testu statystycznego    59

3.1. Wprowadzenie    59

3.2. Empiryczna (obserwowana) moc testu    62

3.3. Szacowanie wielkoÅ›ci próby          74

 

RozdziaÅ‚ 4. Ocena wielkoÅ›ci efektu         77

4.1. Wprowadzenie    77

4.2. Ocena wielkoÅ›ci efektu   78

4.3. Mierniki oceny wielkoÅ›ci efektu   81

4.3.1. Dwie najprostsze sytuacje analizy danych 81

        1. Porównywanie dwóch wartoÅ›ci oczekiwanych           81
        2. Ocena niezależnoÅ›ci dwóch zmiennych dyskretnych               86

4.3.1.3. DokÅ‚adny test Fishera (Woolson, 1987          87

4.3.1.4. PrzykÅ‚ady    89

4.3.2. Wielkość efektu w modelach regresji liniowej        99

4.3.3. Wielkość efektu w modelach analizy wariancji        107

4.3.4. Wielkość efektu w modelach regresji logistycznej 130

4.4. Merytoryczne znaczenie obserwowanych różnic i wielkość efektu          143

4.5. Wielkość efektu dla metod nieparametrycznych 144

4.6. Krótkie podsumowanie rozdziaÅ‚u o ocenie wielkoÅ›ci efektu       146

 

RozdziaÅ‚ 5. O innych podejÅ›ciach do wnioskowania statystycznego        149

5.1. Wprowadzenie    149

5.2. Metody bayesowskie (paradygmat bayesowski) 150

5.3. Metody wiarygodnoÅ›ciowe (paradygmat wiarygodnoÅ›ciowy)       159

5.3.1. Zagadnienie estymacji        159

5.3.2. Zagadnienie testowania (Magiera, 2007; Lindgren, 1962)   161

Podsumowanie               167

 

Bibliografia         169

ZaÅ‚Ä…czniki            181

SÅ‚owniczek         203

Indeks stosowanych terminów                205

Spis tabel i rycin               207

Dodaj do koszyka Praktyka wnioskowania statystycznego

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.