Kreatywne myślenie dla bystrzaków - Sensus

Tytuł oryginału: Creative Thinking For Dummies
ISBN: 978-83-283-5736-5
stron: 344, Format: 170x230, okładka: miękka
Data wydania: 2015-01-14
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 25,93 zł (poprzednio: 39,89 zł)
Oszczędzasz: 35% (-13,96 zł)
- Sprawdzone sposoby na prowadzenie bardziej kreatywnego życia
- Techniki kreatywnego rozwiÄ…zywania problemów
- Jak uczyć się szybciej i efektywniej oraz jak poprawić pamięć
Zumba dla Twojego mózgu
Kreatywne spojrzenie na rzeczywistość to Twoja osobista przewaga konkurencyjna, bez wzglÄ™du na to, czy jesteÅ› marketingowcem, inżynierem, ksiÄ™gowÄ… czy testerem gumowych kaczek. W tej książce znajdziesz metody, które pomogÄ… Ci wrzucić mózg na wyższe obroty. Poznasz techniki, dziÄ™ki którym zaczniesz żyć bardziej kreatywnie i bez trudu znajdziesz innowacyjne rozwiÄ…zania dla wszystkich życiowych wyzwaÅ„. Weź przykÅ‚ad z dzieci i rozbudź w sobie na nowo ciekawość Å›wiata!
W książce:
- Czym jest kreatywne myÅ›lenie i jak ten proces zachodzi w Twoim mózgu
- Metody na uwolnienie wyobraźni oraz twórczego potencjaÅ‚u
- Narzędzia wspierające wpadanie na wspaniałe pomysły
- Pomysły na to, jak zaprząc kreatywność do pracy
Osoby które kupowały "Kreatywne myślenie dla bystrzaków", wybierały także:
- Psychologia szefa 3. Zrozumieć zespół. Fenomen małej grupy 64,50 zł, (12,90 zł -80%)
- Korzystna transakcja. Strategie i taktyki skutecznego negocjatora 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Kompetencje menedżera 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów. Wydanie II rozszerzone 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Handlowanie to gra 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
Spis treści
Kreatywne my¶lenie dla bystrzaków -- spis tre¶ci
O autorze 13
Wstêp 15
- O ksi±¿ce 15
- Konwencje zastosowane w ksi±¿ce 16
- Czego nie czytaæ 16
- Naiwne za³o¿enia 17
- Jak podzielona jest ksi±¿ka 17
- Czê¶æ I. Podstawy, czyli zrozumienie kreatywno¶ci 17
- Czê¶æ II. Przygotuj siê, czyli przyjêcie kreatywnego nastawienia 17
- Czê¶æ III. Informacje praktyczne, czyli nauka kreatywno¶ci 17
- Czê¶æ IV. Kreatywne my¶lenie w codziennym ¿yciu 18
- Czê¶æ V. Dekalogi 18
- Ikony wykorzystane w ksi±¿ce 18
- Co dalej 18
CZÊ¦Æ I: PODSTAWY, CZYLI ZROZUMIENIE KREATYWNO¦CI 19
Rozdzia³ 1: Czym zatem jest kreatywno¶æ? 21
- Kreatywno¶æ jest wszêdzie 21
- Szukanie oczywistych oznak kreatywno¶ci 22
- Mniej widoczne objawy kreatywno¶ci 23
- Znalezienie ciekawych sposobów na zaspokojenie ciekawo¶ci 24
- Pogodzenie paradoksów i kontrastów 24
- Po³±czenie znanego z nieznanym 25
- Splecenie namacalnego z nieuchwytnym 26
- Do¶wiadczanie tego, co kusi, i tego, co przera¿a 26
- Zastosowanie strategii, które pomog± Ci przetrwaæ w kreatywnym ¶wiecie 27
- Na¶ladowanie bawi±cych siê dzieci 27
- Kreatywno¶æ jest potrzeb±, a nie luksusem 28
- Kreatywno¶æ jako si³a napêdowa 29
- Przyjêcie kreatywnego nastawienia 29
- Rozbie¿no¶ci i zbie¿no¶ci 29
- Burza na horyzoncie 30
- Pasywny fizycznie, ale aktywny umys³owo 31
- Aktywny fizycznie i czujny umys³owo 31
- W³±czenie kreatywno¶ci za pomoc± programowania neurolingwistycznego 32
- Problem braku kreatywno¶ci 35
- Blokada 36
- Jak wyj¶æ z impasu? 36
Rozdzia³ 2: ¯ycie w ¶wiecie kreatywno¶ci 39
- Próby duchowej ekspresji 40
- Duchowo¶æ i wiedza w architekturze 40
- £±czenie cia³a, umys³u i ducha 40
- Spotkanie z muzami 42
- Muzy greckie 42
- Koncepcja wspó³czesnych muz 42
- Znalezienie w³asnej muzy 43
- Zwi±zek miêdzy muzyk± a kreatywno¶ci± 43
- Kwestionowanie status quo za pomoc± kreatywnego my¶lenia 46
- Odgrywanie roli rewolucjonisty 46
- Praca wewn±trz systemu 47
- Tworzenie sztuki politycznej 48
- £±czenie religii, polityki i kreatywno¶ci 49
- Pompa i propaganda 49
- "Nudge unit" - sk±d politycy bior± pomys³y? 50
- Rzucenie ¶wiat³a na ciemn± stronê kreatywno¶ci 53
- Ograniczaj±ce przekonania 53
- Produkowanie energii i ignorowanie syndromu wypalenia 55
- Po³±czenie kreatywno¶ci z osobowo¶ci± 56
Rozdzia³ 3: Kreatywne nastawienie 59
- Byæ kreatywnym - przez ca³y czas 59
- Ka¿dy jest kreatywny 60
- Kreatywno¶æ na co dzieñ 61
- Umiejêtno¶æ rozpoznawania kreatywno¶ci 61
- Kreatywny duch 61
- Rozpoznanie momentu kontra rozpoznanie rezultatu 62
- Zmiana jest tak dobra jak odpoczynek 62
- A odpoczynek jest tak dobry jak zmiana 63
- Ró¿ne stany ¶wiadomo¶ci 63
- Wspomnienia, sny i refleksje 63
- ¦nienie na jawie, sen i medytacja 65
- ¦wiadomy i ciekawy 66
- Odmienne stany, czyli seks, narkotyki i rock'n'roll 68
- Badanie pod¶wiadomo¶ci 69
- Zrozumienie ró¿nych ludzi i ró¿nych rodzajów kreatywno¶ci 70
- Teorie Junga i fundamenty wspó³czesnej oceny osobowo¶ci 70
- My¶lenie zbie¿ne i my¶lenie rozbie¿ne 74
- Gender 75
- Wiek 75
- Kreatywno¶æ w ró¿nych kulturach 75
- Wiêcej ni¿ piêæ zmys³ów 77
CZÊ¦Æ II: PRZYGOTUJ SIÊ, CZYLI PRZYJÊCIE KREATYWNEGO NASTAWIENIA 79
Rozdzia³ 4: Przygotuj siê na kreatywno¶æ 81
- Zrozumienie procesu twórczego 81
- Otwarcie siê na pomys³y i oryginalno¶æ 82
- Rozwi±zanie problemu poprzez zamkniêcie 82
- Zmiana my¶lenia dla uzyskania innej perspektywy 82
- Zauwa¿enie pierwszych pomys³ów 83
- Znalezienie odpowiedniego miejsca - dos³ownie i w przeno¶ni 84
- Wprawienie siê we w³a¶ciwy nastrój 84
- Przygotowanie sceny 85
- Praca w pojedynkê kontra praca zespo³owa 90
- Praca indywidualna 91
- Praca zespo³owa 91
- I jedno, i drugie 93
- Ocenianie rezultatów 94
- Czy to pomog³o? 94
- Co dalej? 97
Rozdzia³ 5: Zaanga¿owanie siê w kreatywne dzia³ania 99
- Strumieñ kreatywno¶ci 100
- Zarabianie na kreatywno¶ci 100
- Stres zwi±zany z kreatywno¶ci± 101
- Osi±gniêcie magicznych 10 tysiêcy godzin 101
- Przygotowanie siê na dobre rezultaty 102
- ¯yæ jak Leonardo - ci±g³o¶æ kreatywnej pracy 103
- Nienasycona ciekawo¶æ - curiosita 104
- Weryfikowanie wiedzy poprzez do¶wiadczenie - demostrazione 107
- Rozwijanie zmys³ów - sensazione 108
- Wykorzystywanie dwuznaczno¶ci - sfumato 110
- Równowaga miêdzy sztuk± a nauk± - arte/scienza 111
- Kultywowanie najlepszych aspektów ¿ycia - corporalita 112
- £±czenie wszystkiego - connessione 114
- Nag³y przyp³yw kreatywno¶ci 114
- Ol¶nienie, czyli efekt ¿arówki 114
- Eksplozja kreatywno¶ci 115
- Znalezienie w³asnego kreatywnego stylu 116
CZÊ¦Æ III: INFORMACJE PRAKTYCZNE, CZYLI NAUKA KREATYWNO¦CI 119
Rozdzia³ 6: Jak zacz±æ my¶leæ bardziej kreatywnie? 121
- Odkrycie sposobów na zmianê my¶lenia 122
- Rysowanie map umys³u 123
- Projektowanie mapy umys³u 124
- Gry i zabawy przy stole 126
- Gra matchbox i inne 127
- Korzystanie z kart kreatywnych 129
- Zabawa jêzykiem 129
- Ujarzmienie potêgi metafory 130
- Narracja i trans 131
- Wprowadzenie siê w trans 135
- Wykorzystywanie przypadkowych pomys³ów 137
- Zabawy s³owne 137
- Uproszczenie z³o¿onych zagadnieñ 138
- Zmiana jêzyka 139
- Wizualizacja sukcesu 139
- Wizualizacja w praktyce - strumieñ obrazów 141
- Zapoznanie siê z innymi technikami kreatywnej wizualizacji 142
Rozdzia³ 7: Jak otworzyæ umys³ na kreatywno¶æ? 145
- Powstawanie pomys³ów podczas burzy mózgów 146
- Przetwarzanie regu³ 146
- Dobrze przeprowadzona burza mózgów 147
- Jak udoskonaliæ proces burzy mózgów? 150
- Czas na synektykê 153
- Wynalezienie prototypu burzy mózgów 154
- Poznanie, przeniesienie i wykorzystanie 155
- Wykorzystanie modelu SCAMPER 159
- Zestaw przydatnych narzêdzi 160
- Thinkertoys - wiêksza skrzynia z narzêdziami 161
- My¶lenie lateralne 163
- My¶lenie równoleg³e 163
- Prowokowanie do prowokacyjnych dzia³añ 165
- Zak³adanie sze¶ciu my¶lowych kapeluszy 165
Rozdzia³ 8: Szukanie odpowiedzi - kreatywne rozwi±zywanie problemów 171
- Kreatywne poszukiwanie rozwi±zania 171
- Model Disneya - odgrywanie ról 172
- Marzyciel 174
- Realista 175
- Krytyk 176
- Technika piêciu kroków Younga 177
- Model Herrmanna - u¿ywanie ca³ego mózgu 180
- Lista typów dominuj±cych 182
- Jak dzia³a HBDI? 183
- Jak dzia³a ca³o¶ciowy model mózgu w praktyce? 185
Rozdzia³ 9: Kreatywna zabawa 189
- Prowokowanie nowych pomys³ów za pomoc± eksperymentów my¶lowych 190
- Rysowanie i bazgrolenie 192
- Rysowanie praw± stron± mózgu 192
- Pasywne patrzenie kontra aktywne widzenie 194
- Zbudowanie wizualnego s³ownika poprzez zadawanie pytañ 195
- Praca z SQVID 199
- Zabawa z farb± 202
- Zabawa z odgrywaniem ról 203
- Przej¶æ milê w cudzych butach 204
- Ocena sesji odgrywania ról 204
- Przestrzeganie regu³ i ich ³amanie 205
- My¶lenie standardowe i my¶lenie nieszablonowe 206
- Swobodny spacer po meandrach my¶li 207
- Oddanie siê w rêce losu 208
- Æwiczenie ca³ego cia³a - na sali i na ¶wie¿ym powietrzu 209
- Nabranie tempa po chwilowym zastoju 211
CZÊ¦Æ IV: KREATYWNE MY¦LENIE W CODZIENNYM ¯YCIU 215
Rozdzia³ 10: Kreatywno¶æ w codziennym ¿yciu 217
- Czerpanie korzy¶ci z kreatywnego stylu ¿ycia 217
- Dba³o¶æ o zdrowie 218
- Zarz±dzanie stresem 219
- Jak zapewniæ sobie d³ugie ¿ycie? 221
- Sen sprawiedliwego 222
- Miara bogactwa 224
- Celebrowanie kreatywnej mocy szczê¶cia 226
- Poszukiwanie szczê¶cia 226
- Przyznanie siê do pora¿ki z u¶miechem na ustach 227
- Do³±cz do klubu - szczê¶cie jest zara¼liwe 229
- Rola poczucia humoru 229
- Traktowanie humoru powa¿nie 230
- ¦mianie siê z wa¿nych spraw - przek³ucie balona 230
- Po³±czenie humoru i kreatywno¶ci 231
- Dobre samopoczucie 231
- Hierarchia potrzeb Maslowa 232
- Czuæ siê dobrze z samym sob± 233
- Dbanie o zdrowie mózgu 235
Rozdzia³ 11: Kreatywno¶æ u dzieci 237
- Kreatywny umys³ dziecka 237
- Kwitn±ca i szumi±ca dezorientacja 238
- Mistrzostwo na¶ladowania 239
- Nabywanie kompetencji 240
- Co robi± dzieci, gdy nie maj± dostatecznej wiedzy? 241
- Zabawa jako sposób na naukê 242
- Nawyki i schematy 243
- Prezentowanie nabytych umiejêtno¶ci poprzez rysowanie 244
- Jak edukacja wp³ywa na kreatywno¶æ? 248
- Debatowanie nad celem edukacji 249
- Znalezienie równowagi miêdzy surowym a lu¼nym nauczaniem 249
- Udzielanie lekcji kreatywnego my¶lenia w codziennym ¿yciu 249
- Pielêgnowanie kreatywno¶ci 250
- Jak sprawiæ, ¿eby dziecko mia³o kulturê we krwi? 251
- Dorównaæ kroku wspó³czesnej technologii 251
Rozdzia³ 12: Kreatywno¶æ w pracy 253
- Bran¿e kreatywne i ich dochody 253
- Audyt kreatywnej firmy 254
- Uruchomienie kreatywnych silników w firmie 255
- Przeniesienie kreatywno¶ci z zaplecza do recepcji 255
- Wymy¶lanie pomys³ów, które przynosz± pieni±dze 256
- Uczynienie priorytetu z kreatywno¶ci 256
- Pomys³y, które zmieniaj± ¶wiat 257
- Ochrona dobrego pomys³u 257
- Tam, gdzie jest hit, tam sypi± siê pozwy 258
- Odwieczna walka miêdzy artyst± a producentem 259
- Kreatywno¶æ w firmach - du¿ych i ma³ych 260
- Zwyk³e robienie interesów 260
- Przyci±ganie kreatywno¶ci z zewn±trz do ¶rodka i na odwrót 260
- Pokonanie oporu przed kreatywno¶ci± 261
- Kierowanie siê logik± - lub nie 261
- Obsesja na bok 262
- Linearne planowanie 264
- Opieranie siê wizji 265
- Stworzenie (i pielêgnowanie) kreatywnego miejsca pracy 265
- Wybór miejsca 265
- Tworzenie kreatywnej przestrzeni 266
- Ró¿nica miêdzy innowacyjno¶ci± a kreatywno¶ci± 267
- Zdefiniowanie ró¿nicy 267
- Przejêcie kontroli nad kreatywno¶ci± 268
- Realizowanie planów z Saatchi & Saatchi 269
Rozdzia³ 13: Wprowadzenie kreatywno¶ci do codziennego ¿ycia 273
- Nieustaj±ca kreatywno¶æ 274
- Zmiana nawyków na ca³e ¿ycie - albo na minutê 274
- Czym jest perseweracja? 276
- Po³±czenie kreatywno¶ci z kultur± 276
- Czym jest kultura? 278
- Naci¶niêcie przycisku z napisem "Kultura" 278
- Prze³amanie barier - kreatywno¶æ w wersji oficjalnej 279
- Celebrowanie codziennego ¿ycia 279
- Umiejêtno¶ci i ¶rodki, które mo¿na wykorzystywaæ w ró¿nych okoliczno¶ciach 280
- Autozapamiêtywanie 280
- Osi±gniêcie zasobnego stanu 281
- U¿ywanie kreatywnej ¶wiadomo¶ci 282
- B±d¼my powa¿ni 282
- Sieci internetowe, które ³±cz± kreatywne osoby 283
- Kreatywno¶æ kwitn±ca w ró¿nych zak±tkach ¶wiata 283
- Osi±gniêcie kreatywnego stanu umys³u dziêki grom i zabawom 286
- Przydatne aplikacje 289
- Uproszczenie 289
- Improwizowanie 290
CZÊ¦Æ V: DEKALOGI 293
Rozdzia³ 14: Dziesiêæ sposobów na rozbudzenie w sobie kreatywno¶ci 295
- ¯yj chwil± 295
- Daj sobie przyzwolenie 296
- Znajd¼ czas na relaks i zabawê 296
- Zanurz siê ca³kowicie albo kompletnie siê odizoluj 297
- Zanurz siê 297
- Odizoluj siê 297
- Toleruj dwuznaczno¶ci 297
- Znajd¼ swoje osobiste centrum 298
- W³±cz ciekawo¶æ 298
- Powiêkszaj, zmniejszaj, zniekszta³caj albo odwracaj 299
- Urz±d¼ przyjêcie dla kreatywnych bohaterów 299
- Zapadnij w kreatywny sen 300
Rozdzia³ 15: Dziesiêæ wspania³ych pomys³ów, które sta³y siê rzeczywisto¶ci± 301
- Prasa drukarska Gutenberga 301
- Miejsce Ziemi w Uk³adzie S³onecznym wed³ug Galileusza 302
- Przemy¶lenia Newtona na temat fizyki 302
- Wizja wspó³czesnego amerykañskiego przemys³u wed³ug Henry'ego Forda 303
- Wytrwa³o¶æ i inspiracja Edisona 303
- Elektryczne wynalazki Tesli 304
- Radio Marconiego 304
- Arcydzie³a Picassa 305
- Nowoczesne komputery Alana Turinga 306
- Richard Feynman - bongo i bomby atomowe 307
Rozdzia³ 16: Nieco ponad dziesiêæ ksi±¿ek, które warto przeczytaæ 309
- Arthur Koestler, The Act of Creation 309
- Guy Claxton, Hare Brain, Tortoise Mind 310
- David Hockney, Wiedza tajemna 310
- Tony Buzan, Si³a twórczej inteligencji 311
- Michael Michalko, Thinkertoys 311
- Ned Herrmann, The Creative Brain i The Whole Brain Business Book 311
- Malcolm Gladwell, B³ysk! 312
- Michael Gelb, My¶leæ jak Leonardo da Vinci 312
- Robert Dilts, Strategie geniuszy, czê¶æ pierwsza 313
- Edward de Bono, My¶lenie lateralne 313
- Tom Kelley, Sztuka innowacji 314
- James Webb Young, A Technique for Producing Ideas 314
- Thomas Heatherwick i Maisie Rowe, Making 314
Rozdzia³ 17: Dziesiêæ inspiruj±cych kreatywnych firm 315
- Saatchi & Saatchi - kreatywno¶æ, która zmieni³a ¶wiat 315
- Mind Gym - prowokowanie do inteligentnej interakcji 316
- Pixar - plac zabaw dla pomys³ów 317
- Apple - pielêgnowanie atmosfery sprzyjaj±cej nieszablonowemu my¶leniu 317
- DPA - przestrzeñ do my¶lenia 318
- LEGO - budowanie firmy klocek po klocku 318
- Chiat\Day - wynalezienie kreatywno¶ci na nowo 320
- St Luke's - definiowanie kreatywno¶ci na nowo 320
- Caffeine - stymuluj±cy biznes 321
- Jack Tinker - raj kreatywno¶ci 321
Rozdzia³ 18: Dziesiêæ wyj±tkowo kreatywnych postaci 323
- Eric Clapton - trudny proces nauki rzemios³a 323
- David Hockney - kreatywno¶æ na co dzieñ 324
- Bob Dylan - nagroda za kreatywn± wytrwa³o¶æ 325
- Brian Eno - mistrz eklektyzmu 325
- Vivienne Westwood i Malcolm McLaren - twórcy punka 326
- Benoit Mandelbrot - fascynuj±ce fraktale 327
- Anita Roddick - co¶ dla cia³a 327
- Malcolm Gladwell - kwintesencja kreatywno¶ci 328
- Ferran Adria i El Bulli - magiczne gotowanie 328
- Richard Hamilton - inspiracja dla ca³ego pokolenia 329
Skorowidz 331