Kompetencje psychospo - Sensus
ISBN: 978-83-64354-27-4
Format: ebook
Data wydania: 2023-05-13
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 25,00 zł
Osoby które kupowały "Kompetencje psychospo", wybierały także:
- Saga rodu z Lipowej - tom 1. Miłość i wróżby 0,00 zł
- Tajemnice sieci 39,50 zł, (7,90 zł -80%)
- Przeczucie 44,50 zł, (8,90 zł -80%)
- Korzystna transakcja. Strategie i taktyki skutecznego negocjatora 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Szef, który myśli, bo warto i się opłaca 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
Spis treści
Kompetencje psychospołeczne studentów - kandydatów na nauczycieli wychowania fizycznego eBook -- spis treści
Wstęp, 5
1. WspóÅ‚czesny nauczyciel – wymagania edukacyjne i spoÅ‚eczne oraz trudnoÅ›ci realizacyjne, 8
1.1. Kompetencje nauczyciela, 8
1.2. Obciążenia wynikające z wykonywania zawodu nauczyciela, 11
1.2.1. GÅ‚ówne przyczyny i obszary trudnoÅ›ci w pracy pedagogicznej, 11
1.2.2. Syndrom wypalenia zawodowego, 14
1.3. Krytyczne spojrzenie na standardy i realia edukacji nauczycielskiej, 17
Podsumowanie, 20
2. Psychospołeczne determinanty efektywności zawodowej nauczyciela, 22
2.1. Struktura oraz przyjęty model kompetencji psychospołecznych, 22
2.2. Kompetencje emocjonalne, 24
2.2.1. UmiejÄ™tnoÅ›ci i dyspozycje emocjonalne – inteligencja emocjonalna, 25
2.2.1.1. Świadomość własnych emocji, 27
2.2.1.2. Skłonność do empatii, 28
2.2.1.3. Rozpoznawanie emocji z ekspresji mimicznej, 31
2.2.1.4. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w zawodzie nauczyciela, 33
2.3. Kompetencje społeczne, 37
2.3.1. Umiejętności asertywne, 37
2.3.1.1. Definiowanie asertywności i jej koncepcje teoretyczne, 37
2.3.1.2. Uwarunkowania asertywności, 39
2.3.1.3. Kształtowanie umiejętności asertywnych , 42
2.3.1.4. Asertywny nauczyciel – asertywny uczeÅ„, 45
2.3.2. Umiejętność komunikacji interpersonalnej, 47
2.3.2.1. Proces komunikowania siÄ™ i style konwersacyjne, 47
2.3.2.2. Trudności w porozumiewaniu się, 50
2.3.2.3. Komunikowanie niewerbalne, 52
2.3.2.4. Niektóre czynniki warunkujÄ…ce sposób komunikowania siÄ™, 55
2.3.2.5. Komunikacja w relacji nauczyciel–uczeÅ„, 58
2.3.3. Umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, 60
2.3.3.1. Rozumienie pojęcia konfliktu i jego przyczyny, 61
2.3.3.2. Dynamika konfliktów interpersonalnych, 63
2.3.3.3. Style zachowania w sytuacji konfliktu, 65
2.3.3.4. Konflikty w środowisku szkolnym oraz ich rozwiązywanie przez nauczycieli, 70
2.4. Kompetencje w zakresie kształtowania pozytywnego obrazu siebie, 74
2.4.1. Umiejętność prawidłowej samooceny, 74
2.4.1.1. Pojęcie samooceny i jej struktura, 74
2.4.1.2. Czynniki determinujÄ…ce samoocenÄ™, 76
2.4.1.3. Poziom samooceny a funkcjonowanie człowieka w sytuacjach społecznych i zadaniowych, 79
2.4.1.4. Poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci nauczyciela i jego rola w budowaniu prawidÅ‚owej samooceny uczniów, 82
2.5. Kompetencje w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych, 84
2.5.1. Umiejętność radzenia sobie ze stresem, 84
2.5.1.1. Koncepcje teoretyczne wyjaśniające zjawisko stresu, 84
2.5.1.2. Uwarunkowania skuteczności radzenia sobie w sytuacjach stresu, 88
2.5.1.3. Następstwa stresu, 91
2.5.1.4. Stres w zawodzie nauczyciela, jego źródÅ‚a i strategie zaradcze, 92
Podsumowanie, 96
3. Metodologia badań własnych, 98
3.1. Uzasadnienie problematyki badawczej, 98
3.2. Cel badań i pytania badawcze, 99
3.3. Zmienne i ich operacjonalizacja, 100
3.4. Opis zastosowanych narzędzi badawczych i metod statystycznych, 101
3.4.1. Narzędzia badawcze, 101
3.4.2. Metody statystyczne, 109
3.5. Organizacja i przebieg badań, 109
3.6. Charakterystyka badanej próby, 110
4. Analiza wyników badaÅ„, 115
4.1. Kompetencje psychospołeczne jako zasoby osobiste przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego, 115
4.1.1. Inteligencja emocjonalna i skłonność do empatii, 115
4.1.2. Efektywność zachowań w sytuacjach wymagających asertywności, 121
4.1.3. Efektywność zachowań w sytuacjach ekspozycji społecznej oraz bliskiego kontaktu interpersonalnego, 123
4.1.4. Preferowane sposoby rozwiÄ…zywania konfliktów, 126
4.1.5. Radzenie sobie w sytuacjach stresu, 129
4.1.6. Samoocena globalna oraz samoocena posiadanych predyspozycji do zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, 133
Podsumowanie, 134
4.2. Zależności między elementami strukturalnymi kompetencji psychospołecznych, 135
4.2.1. Inteligencja emocjonalna a empatia, 135
4.2.2. Kompetencje emocjonalne a kompetencje społeczne, 137
4.2.3. Kompetencje emocjonalne i społeczne a radzenie sobie ze stresem, 139
4.2.4. Samoocena a kompetencje emocjonalne, społeczne i radzenie sobie ze stresem, 140
Podsumowanie, 142
5. Dyskusja i podsumowanie, 144
5.1. Kompetencje psychospoÅ‚eczne studentów a nastawienie do zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, 144
5.2. Kompetencje psychospoÅ‚eczne – różnice miÄ™dzypÅ‚ciowe, 148
5.3. Związki wewnątrz struktury kompetencji psychospołecznych, 150
5.4. Wnioski oraz implikacje płynące z badań, 154
5.5. Propozycja ksztaÅ‚cenia kandydatów na nauczycieli w obszarze kompetencji psychospoÅ‚ecznych, 157
Aneks, 160
Bibliografia, 163
Wykaz rycin i tabel, 185
Summary, 188