Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny) - Sensus

ISBN: 978-83-959966-0-3
Format: ebook
Data wydania: 2020-12-11
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 30,00 zł
Wzorce myślenia i zachowania, które w okresie dzieciństwa i dorastania przejmujemy bezkrytycznie od otoczenia, przeistaczają się z czasem w automatyczne nawyki, uważane przez nas za wrodzone i niemożliwe do zmiany.
I myślimy tak o nich nawet wówczas, gdy ewidentnie niszczą nam życie i kontakty społeczne, nie pozwalając na realizację leżących w zasięgu naszych możliwości celów życiowych, na zaspokajanie naturalnych potrzeb. Winą za te nieszczęścia najczęściej obarczamy los, niesprzyjające okoliczności bądź innych ludzi.
Z tego błędnego myślenia wyprowadza nas wiedza psychologiczna, gromadzona już od przeszło stu lat. Koncentruje się ona na poznawaniu prawidłowości rządzących ludzką psychiką i relacjami międzyludzkimi oraz odsłanianiu negatywnych konsekwencji nieliczenia się z nimi.
Książka w przystępny sposób prezentuje tę wiedzę, umożliwiając czytelnikowi samodzielne dojście do tego, skąd biorą się jego problemy, na czym polegają błędy i niedociągnięcia i jak może je wyeliminować – przestając być ofiarą okoliczności, innych ludzi i własnych szkodliwych nawyków.
Autorzy:
Hanna Traczyńska – socjolog (Uniwersytet Warszawski) i psycholog społeczny (Studium Doktoranckie Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk), dziennikarz.
Mieczysław Wojciechowski – psycholog (Uniwersytet Warszawski), psychoterapeuta i trener prowadzący psychoterapię indywidualną i grupową, warsztaty oraz treningi psychologiczne, autor książki Psychologia narkomanii.
Osoby które kupowały "Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny)", wybierały także:
- Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- MANIPULACJA ODCZAROWANA! 777 skutecznych technik wpływu. Wydanie 2 rozszerzone 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Socjotechnika. Metody manipulacji i ludzki aspekt bezpieczeństwa 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Powiedz, co myślisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- 100happydays, czyli jak się robi szczęście w 100 dni 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Co to znaczy "umieÄ ĹźyÄ"? (praktyczny przewodnik psychologiczny) eBook -- spis treĹci
WstÄp | 09 |
CzÄĹÄ I. Problemy z wiedzÄ o sobie samym | 11 |
RozdziaĹ 1.1. Rodzimy siÄ bez „instrukcji obsĹugi” | 11 |
Wiedza potoczna | 11 |
Proces nabywania umiejÄtnoĹci | 13 |
Pomocne sumienie | 15 |
Dwa Ĺwiaty w czĹowieku: Ĺwiat biologii i Ĺwiat psychologii | 16 |
Czy nie wystarczy wzorowaÄ siÄ na innych? | 19 |
RozdziaĹ 1.2. Dylematy Ĺźycia spoĹecznego | 20 |
NagĹe przyspieszenie zmian warunków Ĺźycia | 20 |
Skutki gĹodzenia potrzeb psychicznych | 21 |
Jak powinno funkcjonowaÄ zdrowe spoĹeczeĹstwo | 22 |
Kultura to rzeĹşbiarz... | 24 |
Jak wspóĹdziaĹajÄ czynniki psychologiczne i spoĹeczne | 25 |
Co sprzyja integracji spoĹecznej | 25 |
CzÄĹÄ II. Naturalne potrzeby czĹowieka | 29 |
RozdziaĹ 2.1. Koncepcja potrzeb czĹowieka wg T. Kocowskiego | 30 |
Cele nadrzÄdne czĹowieka jako gatunku i jako jednostki | 30 |
Potrzeby egzystencjalne (biologiczne) | 32 |
Potrzeby prokreacji i rozwoju wĹasnego | 32 |
Potrzeby funkcjonalne – warunkujÄ ce skutecznoĹÄ dziaĹania. | 33 |
Potrzeby spoĹeczne | 34 |
RozdziaĹ 2.2. Inne koncepcje potrzeb czĹowieka | 38 |
Hierarchia potrzeb ludzkich A. Maslowa | 38 |
Koncepcja K. Jankowskiego | 39 |
RozdziaĹ 2.3. WyraĹźanie potrzeb | 41 |
Czym innym sÄ potrzeby, czym innym strategie ich zaspokajania | 42 |
Potrzeby nie sÄ widoczne, widzimy tylko strategie | 42 |
Co zrobiÄ, by potrzeby byĹy dostrzeĹźone | 43 |
KĹopoty z wyraĹźaniem potrzeb | 44 |
KorzyĹci i straty pĹynÄ ce z ĹźÄ dania | 44 |
Wyolbrzymianie przeszkód i bagatelizowanie potrzeb | 45 |
LÄk przed odmowÄ – jak go pokonaÄ | 45 |
Technika wyraĹźania proĹby | 47 |
Usprawiedliwianie siÄ, to nie to samo, co wyjaĹnianie | 47 |
Potrzeby – punkt wyjĹcia do negocjacji | 49 |
CzÄĹÄ III. JakoĹÄ naszego Ĺźycia zaleĹźy od jakoĹci naszego charakteru | 50 |
RozdziaĹ 3.1. Postawy wobec problemów | 51 |
Stosunek do problemów i przeszkód | 51 |
Optymizm a sukcesy Ĺźyciowe | 55 |
KĹopoty z samodyscyplinÄ | 57 |
Czy potrafisz czekaÄ na efekty swojej pracy? | 57 |
Stany uskrzydlenia | 58 |
„Wyuczona bezradnoĹÄ” – gwarancja poraĹźek Ĺźyciowych | 59 |
RozdziaĹ 3.2. Postawy wobec siebie samego | 60 |
Co to znaczy „byÄ sobÄ ” | 60 |
Poznanie siebie i niesprzeniewierzanie siÄ sobie | 61 |
Dwie zasadnicze postawy Ĺźyciowe: reaktywnoĹÄ – proaktywnoĹÄ | 63 |
Wypieranie siÄ odpowiedzialnoĹci za wĹasne sĹowa, myĹli, uczucia i dziaĹania | 64 |
OdróĹźniÄ to, na co mamy wpĹyw, od tego, co nas interesuje | 65 |
Na czym polega „bycie dorosĹym” | 66 |
Bardzo wiele zaleĹźy od tego, jak oceniamy samych siebie | 67 |
Mechanizm tworzenia samooceny | 69 |
Jak samoocena wpĹywa na nasze zachowanie | 70 |
Jak wpĹywaÄ na samoocenÄ | 72 |
RozdziaĹ 3.3. Motywacja do dziaĹania | 72 |
Emocje a motywacja | 72 |
Jak wykorzystaÄ emocje do dziaĹania | 73 |
Nie ma motywacji bez potrzeb | 74 |
Jak psuÄ motywacjÄ | 75 |
O czym mówi brak motywacji | 76 |
Czy istnieje motywacja bez powodu? | 76 |
Specjalizacja – sposób na motywacjÄ | 77 |
Przypomnijmy skutki nieliczenia siÄ z potrzebami | 78 |
Brak umiejÄtnoĹci – kolejne bariery dla motywacji | 79 |
Potrzeby spoĹeczne w sĹuĹźbie motywacji | 79 |
CzÄĹÄ IV. Emocje i problemy emocjonalne | 81 |
RozdziaĹ 4.1. Po co nam emocje? | 81 |
O co pytamy przy powitaniu | 81 |
Zasada przyjemnoĹci | 82 |
SĹowa i czyny nie zawsze idÄ w parze | 82 |
Cztery emocje podstawowe | 83 |
SkÄ d siÄ bierze radoĹÄ | 85 |
RozdziaĹ 4.2. Baza emocji: myĹlenie i potrzeby | 85 |
Kiedy pojawia siÄ zĹoĹÄ? | 86 |
LÄk i smutek a potrzeby | 87 |
Emocje to wskaĹşniki – czego? | 88 |
Jak wykorzystaÄ wiedzÄ o emocjach | 89 |
RozdziaĹ 4.3 Jak emocje odpĹacajÄ nam za zĹe traktowanie | 91 |
Trzy powody blokowania emocji | 92 |
Co siÄ dzieje, gdy nie wyraĹźamy emocji | 92 |
PedaĹ gazu i hamulec | 93 |
ZasĹanianie wskaĹşnika, aby nie psuĹ samopoczucia | 94 |
Kumulowanie emocji to niezamierzone przygotowanie do ataku | 94 |
UzaleĹźnienie, czyli chemiczna redukcja emocji | 95 |
RozdziaĹ 4.4. Co to znaczy „radziÄ sobie z emocjami” | 96 |
Profilaktyka uzaleĹźnieĹ, czyli – nauczyÄ siÄ rozumieÄ emocje | 96 |
Klucz do zmiany emocji: umiejÄtnoĹci osobiste i spoĹeczne | 97 |
Edukacja emocjonalna. | 98 |
RozdziaĹ 4.5. ZĹoĹÄ | 98 |
Czy istniejÄ emocje negatywne | 98 |
Jak wyraĹźaÄ zĹoĹÄ i gniew | 99 |
Komunikaty typu JA | 99 |
OdróĹźniÄ fakty od interpretacji | 100 |
Gdy pierwszy komunikat JA nie wystarczy | 101 |
Czy opĹaca siÄ zaĹoĹźyÄ dobre intencje rozmówcy? | 103 |
RozdziaĹ 4.6 Agresja | 104 |
Agresja i zĹoĹÄ to nie to samo | 104 |
Odmienne reakcje na zachowania agresywne i zachowania nieagresywne | 105 |
Czy skutecznoĹÄ zawsze oznacza to samo | 106 |
Czterostopniowa skala reagowania na agresjÄ (wg P. Butler) | 106 |
Trzy kroki (wg M. Rosenberga) | 107 |
RozdziaĹ 4.7. Emocje pozytywne | 107 |
WyraĹźanie uczuÄ pozytywnych – trzy waĹźne funkcje | 107 |
Co przeszkadza w wyraĹźaniu pozytywnych emocji | 108 |
Pomocna „technika” | 109 |
PrzykĹady komunikatów wyraĹźajÄ cych pozytywne emocje | 109 |
CzÄĹÄ V. Inteligencja emocjonalna | 111 |
RozdziaĹ 5.1. Emocje i umysĹ | 111 |
„Inteligencja emocjonalna” – nowy termin psychologii | 111 |
Nasz mózg funkcjonuje inaczej, niĹź sÄ dziliĹmy dotychczas | 113 |
Wychowanie: co sprzyja, a co nie sprzyja rozwojowi inteligencji emocjonalnej | 114 |
Czy emocje rzÄ dzÄ nami niepodzielnie? | 115 |
NieĹwiadome mechanizmy obronne – przed czym broniÄ i skÄ d siÄ biorÄ | 116 |
Mechanizm konfliktu emocjonalnego | 121 |
NiewspóĹmierne reakcje emocjonalne | 123 |
Porwanie emocjonalne | 124 |
RozdziaĹ 5.2. Emocje pod kontrolÄ | 125 |
Jak odzyskaÄ kontrolÄ? | 125 |
Czynniki odpowiedzialne za sukcesy zawodowe | 127 |
RozdziaĹ 5.3. Poczucie wĹasnej wartoĹci | 129 |
RóĹźne wymiary, róĹźna waga ocen | 130 |
W jaki sposób otoczenie moĹźe niszczyÄ poczucie wartoĹci | 131 |
Skutki zaniĹźonego poczucia wartoĹci | 132 |
Budowanie poczucia wartoĹci | 132 |
Co wynika z tego, Ĺźe czĹowiek jest istotÄ emocjonalnÄ | 133 |
Monitorowanie komunikatów | 134 |
Jak moĹźna samemu rozwijaÄ poczucie wĹasnej wartoĹci | 135 |
Pisanie w sĹuĹźbie poczucia wartoĹci | 136 |
Autoprezentacja | 136 |
CzÄĹÄ VI. UmiejÄtnoĹci spoĹeczne | 139 |
RozdziaĹ 6.1. Nasz stosunek do innych | 139 |
Podstawy dobrych stosunków z innymi ludĹşmi (wg S. Coveya) | 141 |
Wyobcowanie wobec samego siebie prowadzi do wyobcowania wobec innych | 144 |
Stosunek do autorytetów | 144 |
NieĹwiadome przekazywanie emocji | 146 |
RozdziaĹ 6.2. Empatia | 147 |
Empatia – podstawa umiejÄtnoĹci spoĹecznych | 147 |
Empatyczne sĹuchanie | 148 |
KorzyĹci z empatycznego sĹuchania | 150 |
Empatyczny kontakt z samym sobÄ | 151 |
RozdziaĹ 6.3 AsertywnoĹÄ | 152 |
Style zachowania | 153 |
KorzyĹci i straty kaĹźdego ze stylów zachowania | 154 |
Gdy nie moĹźemy liczyÄ na wzajemnoĹÄ | 155 |
SkÄ d biorÄ siÄ przeciwnicy asertywnoĹci? | 156 |
BĹÄdy i naduĹźycia „asertywne” | 157 |
TrudnoĹci w rozwijaniu asertywnoĹci | 157 |
AsertywnoĹÄ a inteligencja emocjonalna | 158 |
RozdziaĹ 6.4 Jak pomagaÄ innym | 160 |
ieskuteczne dziaĹania niby – pomocowe | 160 |
Lepsze sposoby pomagania | 163 |
Czy moĹźna pomóc ignorujÄ c potrzeby psychiczne? | 164 |
MówiÄ czy sĹuchaÄ? | 165 |
PodobnÄ rolÄ jak parafraza speĹniajÄ pytania otwarte | 166 |
CzÄĹÄ VII. Skuteczne i nieskuteczne sposoby porozumiewania siÄ | 167 |
RozdziaĹ 7.1. Bariery i zasady komunikacyjne | 167 |
Dlaczego nasze rozmowy prowadzÄ do konfliktów i nieporozumieĹ | 167 |
Rady, które nie pomagajÄ | 168 |
SkÄ d wziÄ Ä odpowiednie zasady | 169 |
Trzy bariery komunikacyjne | 170 |
Warto mieÄ plan pokonywania trudnoĹci | 171 |
Plan na wypadek fiaska…planu | 172 |
UmiejÄtnoĹÄ komunikowania uczuÄ | 173 |
RozdziaĹ 7.2. Kilka szkodliwych i kilka pomocnych nastawieĹ | 175 |
Czy przyjÄcie zasad naprawdÄ ogranicza? | 176 |
Co zrobiÄ, gdy nie udaje siÄ od razu? | 177 |
DĹugi cieĹ wychowania bezstresowego | 178 |
Ranienie drugiej osoby wcale nie jest warunkiem odreagowania | 179 |
Ekspresja nie musi przeradzaÄ siÄ w agresjÄ | 180 |
Analiza poraĹźki ma sens tylko wtedy, gdy pozwolimy sobie przeĹźyÄ… poraĹźkÄ | 181 |
RozdziaĹ 7.3. PiÄÄ przeszkód na drodze od sĹowa do czynu | 182 |
Powiedziane – nie znaczy usĹyszane | 182 |
UsĹyszane – nie znaczy zrozumiane | 183 |
Zrozumiane – nie znaczy zaakceptowane | 185 |
Zaakceptowane – nie znaczy zapamiÄtane | 186 |
ZapamiÄtane – nie znaczy wykonane | 187 |
RozdziaĹ 7.4. Dialog bez walki. | 188 |
Jak reagowaÄ na róĹźnice w opiniach i zachowaniach. | 188 |
Nie myliÄ opinii z faktami | 189 |
Nie myliÄ opinii z ocenami | 190 |
Gdy rozmówca ma prawo do odmiennej opinii | 190 |
Czy subiektywne opinie sÄ pozbawione wartoĹci? | 191 |
Pytanie zamiast ataku | 191 |
RozdziaĹ 7.5. Jak radziÄ sobie z krytykÄ pod naszym adresem | 192 |
Dlaczego warto unikaÄ ocen | 192 |
Jak siÄ zachowujesz, gdy ciÄ krytykujÄ | 192 |
Trzy rodzaje zmian, by sobie poradziÄ | 194 |
Przecenianie krytyki | 195 |
PodwaĹźyÄ faĹszywe przekonania | 196 |
Technika reagowania na krytykÄ | 196 |
Stosunek do siebie samego | 197 |
Czy wartoĹÄ czĹowieka zaleĹźy od iloĹci popeĹnianych przez niego bĹÄdów | 198 |
CzÄĹÄ VIII. Na czym polega rozwój osobisty | 199 |
RozdziaĹ 8.1. Koncepcja rozwoju wg C. Rogersa | 199 |
Kryteria rozwoju osobistego | 199 |
Co wspomaga rozwój osobisty | 203 |
Etapy rozwoju osobistego | 206 |
RozdziaĹ 8.2. Rozwój wg S. Coveya | 208 |
Na czym polega dojrzaĹoĹÄ czĹowieka | 210 |
WspóĹzaleĹźnoĹÄ nie ma niÄ wspólnego z uzaleĹźnieniem | 212 |
Jak wpĹywaÄ na siebie | 213 |
WspóĹdziaĹanie – najbardziej dojrzaĹa forma kontaktów miÄdzyludzkich | 213 |
RozdziaĹ 8.3. Jak zmieniaÄ nieskuteczne nawyki zachowania | 217 |
Wizualizacja wĹasnego zachowania | 217 |
Mechanizm oporu psychicznego | 218 |
CzÄĹÄ IX. WartoĹci, normy, moralnoĹÄ | 221 |
RozdziaĹ 9.1. WartoĹci | 221 |
WartoĹci czy antywartoĹci | 221 |
WartoĹci uĹwiadamiane i nieuĹwiadamiane | 222 |
WartoĹci deklarowane czy realizowane | 223 |
WartoĹci osobiste, grupowe czy uniwersalne | 224 |
RozdziaĹ 9.2. Normy | 225 |
Do czego sĹuĹźÄ normy moralne | 225 |
Normy naczelne znanych systemów etycznych | 227 |
Regulatory Ĺźycia spoĹecznego | 228 |
RozdziaĹ 9.3. Prawa osobiste | 229 |
Prawa osobiste w kontaktach miÄdzy ludĹşmi | 229 |
Prawa osobiste w kontakcie (wg A. Fensterheima) | 230 |
Pierwsze prawo – gdzie jest granica zranienia | 231 |
Drugie prawo – znaczenie intencji | 232 |
Trzecie prawo – nie musisz zgadywaÄ | 233 |
Czwarte prawo – wolnoĹÄ umów | 234 |
PiÄ te prawo – nie musisz, choÄ moĹźesz byÄ asertywny | 235 |
RozdziaĹ 9.4. Cele Ĺźyciowe czĹowieka a wartoĹci i normy | 236 |
Czy cel uĹwiÄca Ĺrodki? | 236 |
Zmiana wartoĹci i norm oznacza zmianÄ celu | 237 |
CzÄĹÄ X. Zderzenie potrzeb, czyli - konflikt i negocjacje | 239 |
RozdziaĹ 10.1. Co to jest konflikt? | 239 |
Czy konflikt to kĹótnia? | 239 |
Dwa warunki istnienia konfliktu | 240 |
Dlaczego nie zawsze korzystamy z negocjacji | 241 |
Jakie korzyĹci i straty wynikajÄ z tĹumienia konfliktu | 241 |
Jakie korzyĹci, a jakie straty wynikajÄ z walki | 242 |
Czy bezpieczniejsza jest manipulacja? | 243 |
RozdziaĹ 10.2. Zasady negocjacji. | 243 |
Zasada I: poznaj potrzeby drugiej strony i daj jej poznaÄ wĹasne | 243 |
Zasada II: uda ci siÄ oddzieliÄ problem od czĹowieka, gdy sformuĹujesz problem negocjacyjny | 244 |
Zasada III: szukaj rozwiÄ zaĹ zadowalajÄ cych obie strony | 244 |
Zasada IV: oceniaj propozycje rozwiÄ zaĹ wg obiektywnych kryteriów | 245 |
WaĹźne jest nastawienie wobec konfliktu | 246 |
UmiejÄtnoĹci komunikacyjne i asertywnoĹÄ | 246 |
RozdziaĹ 10.3. Etapy negocjacji | 246 |
Jak zrobiÄ dobry plan negocjacji | 247 |
Negocjacje a mediacje | 248 |
Zanim zaproponujesz kolejny krok | 249 |
Krok I: subiektywna, wewnÄtrzna rzeczywistoĹÄ kaĹźdej ze stron | 250 |
Krok II: odpowiedĹş kaĹźdej ze stron | 252 |
Krok III: wzajemne oczekiwania | 253 |
Krok IV: wreszcie prawdziwe negocjacje | 254 |
Krok V: tworzenie pomysĹów rozwiÄ zaĹ | 256 |
Krok VI: kontrakt, czyli umowa (porozumienie) | 256 |