Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny) - Sensus

ISBN: 978-83-959966-0-3
Format: ebook
Data wydania: 2020-12-11
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 30,00 zł
Wzorce myślenia i zachowania, które w okresie dzieciństwa i dorastania przejmujemy bezkrytycznie od otoczenia, przeistaczają się z czasem w automatyczne nawyki, uważane przez nas za wrodzone i niemożliwe do zmiany.
I myślimy tak o nich nawet wówczas, gdy ewidentnie niszczą nam życie i kontakty społeczne, nie pozwalając na realizację leżących w zasięgu naszych możliwości celów życiowych, na zaspokajanie naturalnych potrzeb. Winą za te nieszczęścia najczęściej obarczamy los, niesprzyjające okoliczności bądź innych ludzi.
Z tego błędnego myślenia wyprowadza nas wiedza psychologiczna, gromadzona już od przeszło stu lat. Koncentruje się ona na poznawaniu prawidłowości rządzących ludzką psychiką i relacjami międzyludzkimi oraz odsłanianiu negatywnych konsekwencji nieliczenia się z nimi.
Książka w przystępny sposób prezentuje tę wiedzę, umożliwiając czytelnikowi samodzielne dojście do tego, skąd biorą się jego problemy, na czym polegają błędy i niedociągnięcia i jak może je wyeliminować – przestając być ofiarą okoliczności, innych ludzi i własnych szkodliwych nawyków.
Autorzy:
Hanna Traczyńska – socjolog (Uniwersytet Warszawski) i psycholog społeczny (Studium Doktoranckie Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk), dziennikarz.
Mieczysław Wojciechowski – psycholog (Uniwersytet Warszawski), psychoterapeuta i trener prowadzący psychoterapię indywidualną i grupową, warsztaty oraz treningi psychologiczne, autor książki Psychologia narkomanii.
Osoby które kupowały "Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny)", wybierały także:
- Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce. Wydanie II rozszerzone 53,75 zł, (12,90 zł -76%)
- MANIPULACJA ODCZAROWANA! 777 skutecznych technik wpływu. Wydanie 2 rozszerzone 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Socjotechnika. Metody manipulacji i ludzki aspekt bezpieczeństwa 47,78 zł, (12,90 zł -73%)
- Powiedz, co myślisz. Uważność w sferze porozumienia bez przemocy 44,48 zł, (12,90 zł -71%)
- 100happydays, czyli jak się robi szczęście w 100 dni 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
Spis treści
Co to znaczy "umieÄ ĹźyÄ"? (praktyczny przewodnik psychologiczny) eBook -- spis treĹci
| WstÄp | 09 |
| CzÄĹÄ I. Problemy z wiedzÄ o sobie samym | 11 |
| RozdziaĹ 1.1. Rodzimy siÄ bez „instrukcji obsĹugi” | 11 |
| Wiedza potoczna | 11 |
| Proces nabywania umiejÄtnoĹci | 13 |
| Pomocne sumienie | 15 |
| Dwa Ĺwiaty w czĹowieku: Ĺwiat biologii i Ĺwiat psychologii | 16 |
| Czy nie wystarczy wzorowaÄ siÄ na innych? | 19 |
| RozdziaĹ 1.2. Dylematy Ĺźycia spoĹecznego | 20 |
| NagĹe przyspieszenie zmian warunków Ĺźycia | 20 |
| Skutki gĹodzenia potrzeb psychicznych | 21 |
| Jak powinno funkcjonowaÄ zdrowe spoĹeczeĹstwo | 22 |
| Kultura to rzeĹşbiarz... | 24 |
| Jak wspóĹdziaĹajÄ czynniki psychologiczne i spoĹeczne | 25 |
| Co sprzyja integracji spoĹecznej | 25 |
| CzÄĹÄ II. Naturalne potrzeby czĹowieka | 29 |
| RozdziaĹ 2.1. Koncepcja potrzeb czĹowieka wg T. Kocowskiego | 30 |
| Cele nadrzÄdne czĹowieka jako gatunku i jako jednostki | 30 |
| Potrzeby egzystencjalne (biologiczne) | 32 |
| Potrzeby prokreacji i rozwoju wĹasnego | 32 |
| Potrzeby funkcjonalne – warunkujÄ ce skutecznoĹÄ dziaĹania. | 33 |
| Potrzeby spoĹeczne | 34 |
| RozdziaĹ 2.2. Inne koncepcje potrzeb czĹowieka | 38 |
| Hierarchia potrzeb ludzkich A. Maslowa | 38 |
| Koncepcja K. Jankowskiego | 39 |
| RozdziaĹ 2.3. WyraĹźanie potrzeb | 41 |
| Czym innym sÄ potrzeby, czym innym strategie ich zaspokajania | 42 |
| Potrzeby nie sÄ widoczne, widzimy tylko strategie | 42 |
| Co zrobiÄ, by potrzeby byĹy dostrzeĹźone | 43 |
| KĹopoty z wyraĹźaniem potrzeb | 44 |
| KorzyĹci i straty pĹynÄ ce z ĹźÄ dania | 44 |
| Wyolbrzymianie przeszkód i bagatelizowanie potrzeb | 45 |
| LÄk przed odmowÄ – jak go pokonaÄ | 45 |
| Technika wyraĹźania proĹby | 47 |
| Usprawiedliwianie siÄ, to nie to samo, co wyjaĹnianie | 47 |
| Potrzeby – punkt wyjĹcia do negocjacji | 49 |
| CzÄĹÄ III. JakoĹÄ naszego Ĺźycia zaleĹźy od jakoĹci naszego charakteru | 50 |
| RozdziaĹ 3.1. Postawy wobec problemów | 51 |
| Stosunek do problemów i przeszkód | 51 |
| Optymizm a sukcesy Ĺźyciowe | 55 |
| KĹopoty z samodyscyplinÄ | 57 |
| Czy potrafisz czekaÄ na efekty swojej pracy? | 57 |
| Stany uskrzydlenia | 58 |
| „Wyuczona bezradnoĹÄ” – gwarancja poraĹźek Ĺźyciowych | 59 |
| RozdziaĹ 3.2. Postawy wobec siebie samego | 60 |
| Co to znaczy „byÄ sobÄ ” | 60 |
| Poznanie siebie i niesprzeniewierzanie siÄ sobie | 61 |
| Dwie zasadnicze postawy Ĺźyciowe: reaktywnoĹÄ – proaktywnoĹÄ | 63 |
| Wypieranie siÄ odpowiedzialnoĹci za wĹasne sĹowa, myĹli, uczucia i dziaĹania | 64 |
| OdróĹźniÄ to, na co mamy wpĹyw, od tego, co nas interesuje | 65 |
| Na czym polega „bycie dorosĹym” | 66 |
| Bardzo wiele zaleĹźy od tego, jak oceniamy samych siebie | 67 |
| Mechanizm tworzenia samooceny | 69 |
| Jak samoocena wpĹywa na nasze zachowanie | 70 |
| Jak wpĹywaÄ na samoocenÄ | 72 |
| RozdziaĹ 3.3. Motywacja do dziaĹania | 72 |
| Emocje a motywacja | 72 |
| Jak wykorzystaÄ emocje do dziaĹania | 73 |
| Nie ma motywacji bez potrzeb | 74 |
| Jak psuÄ motywacjÄ | 75 |
| O czym mówi brak motywacji | 76 |
| Czy istnieje motywacja bez powodu? | 76 |
| Specjalizacja – sposób na motywacjÄ | 77 |
| Przypomnijmy skutki nieliczenia siÄ z potrzebami | 78 |
| Brak umiejÄtnoĹci – kolejne bariery dla motywacji | 79 |
| Potrzeby spoĹeczne w sĹuĹźbie motywacji | 79 |
| CzÄĹÄ IV. Emocje i problemy emocjonalne | 81 |
| RozdziaĹ 4.1. Po co nam emocje? | 81 |
| O co pytamy przy powitaniu | 81 |
| Zasada przyjemnoĹci | 82 |
| SĹowa i czyny nie zawsze idÄ w parze | 82 |
| Cztery emocje podstawowe | 83 |
| SkÄ d siÄ bierze radoĹÄ | 85 |
| RozdziaĹ 4.2. Baza emocji: myĹlenie i potrzeby | 85 |
| Kiedy pojawia siÄ zĹoĹÄ? | 86 |
| LÄk i smutek a potrzeby | 87 |
| Emocje to wskaĹşniki – czego? | 88 |
| Jak wykorzystaÄ wiedzÄ o emocjach | 89 |
| RozdziaĹ 4.3 Jak emocje odpĹacajÄ nam za zĹe traktowanie | 91 |
| Trzy powody blokowania emocji | 92 |
| Co siÄ dzieje, gdy nie wyraĹźamy emocji | 92 |
| PedaĹ gazu i hamulec | 93 |
| ZasĹanianie wskaĹşnika, aby nie psuĹ samopoczucia | 94 |
| Kumulowanie emocji to niezamierzone przygotowanie do ataku | 94 |
| UzaleĹźnienie, czyli chemiczna redukcja emocji | 95 |
| RozdziaĹ 4.4. Co to znaczy „radziÄ sobie z emocjami” | 96 |
| Profilaktyka uzaleĹźnieĹ, czyli – nauczyÄ siÄ rozumieÄ emocje | 96 |
| Klucz do zmiany emocji: umiejÄtnoĹci osobiste i spoĹeczne | 97 |
| Edukacja emocjonalna. | 98 |
| RozdziaĹ 4.5. ZĹoĹÄ | 98 |
| Czy istniejÄ emocje negatywne | 98 |
| Jak wyraĹźaÄ zĹoĹÄ i gniew | 99 |
| Komunikaty typu JA | 99 |
| OdróĹźniÄ fakty od interpretacji | 100 |
| Gdy pierwszy komunikat JA nie wystarczy | 101 |
| Czy opĹaca siÄ zaĹoĹźyÄ dobre intencje rozmówcy? | 103 |
| RozdziaĹ 4.6 Agresja | 104 |
| Agresja i zĹoĹÄ to nie to samo | 104 |
| Odmienne reakcje na zachowania agresywne i zachowania nieagresywne | 105 |
| Czy skutecznoĹÄ zawsze oznacza to samo | 106 |
| Czterostopniowa skala reagowania na agresjÄ (wg P. Butler) | 106 |
| Trzy kroki (wg M. Rosenberga) | 107 |
| RozdziaĹ 4.7. Emocje pozytywne | 107 |
| WyraĹźanie uczuÄ pozytywnych – trzy waĹźne funkcje | 107 |
| Co przeszkadza w wyraĹźaniu pozytywnych emocji | 108 |
| Pomocna „technika” | 109 |
| PrzykĹady komunikatów wyraĹźajÄ cych pozytywne emocje | 109 |
| CzÄĹÄ V. Inteligencja emocjonalna | 111 |
| RozdziaĹ 5.1. Emocje i umysĹ | 111 |
| „Inteligencja emocjonalna” – nowy termin psychologii | 111 |
| Nasz mózg funkcjonuje inaczej, niĹź sÄ dziliĹmy dotychczas | 113 |
| Wychowanie: co sprzyja, a co nie sprzyja rozwojowi inteligencji emocjonalnej | 114 |
| Czy emocje rzÄ dzÄ nami niepodzielnie? | 115 |
| NieĹwiadome mechanizmy obronne – przed czym broniÄ i skÄ d siÄ biorÄ | 116 |
| Mechanizm konfliktu emocjonalnego | 121 |
| NiewspóĹmierne reakcje emocjonalne | 123 |
| Porwanie emocjonalne | 124 |
| RozdziaĹ 5.2. Emocje pod kontrolÄ | 125 |
| Jak odzyskaÄ kontrolÄ? | 125 |
| Czynniki odpowiedzialne za sukcesy zawodowe | 127 |
| RozdziaĹ 5.3. Poczucie wĹasnej wartoĹci | 129 |
| RóĹźne wymiary, róĹźna waga ocen | 130 |
| W jaki sposób otoczenie moĹźe niszczyÄ poczucie wartoĹci | 131 |
| Skutki zaniĹźonego poczucia wartoĹci | 132 |
| Budowanie poczucia wartoĹci | 132 |
| Co wynika z tego, Ĺźe czĹowiek jest istotÄ emocjonalnÄ | 133 |
| Monitorowanie komunikatów | 134 |
| Jak moĹźna samemu rozwijaÄ poczucie wĹasnej wartoĹci | 135 |
| Pisanie w sĹuĹźbie poczucia wartoĹci | 136 |
| Autoprezentacja | 136 |
| CzÄĹÄ VI. UmiejÄtnoĹci spoĹeczne | 139 |
| RozdziaĹ 6.1. Nasz stosunek do innych | 139 |
| Podstawy dobrych stosunków z innymi ludĹşmi (wg S. Coveya) | 141 |
| Wyobcowanie wobec samego siebie prowadzi do wyobcowania wobec innych | 144 |
| Stosunek do autorytetów | 144 |
| NieĹwiadome przekazywanie emocji | 146 |
| RozdziaĹ 6.2. Empatia | 147 |
| Empatia – podstawa umiejÄtnoĹci spoĹecznych | 147 |
| Empatyczne sĹuchanie | 148 |
| KorzyĹci z empatycznego sĹuchania | 150 |
| Empatyczny kontakt z samym sobÄ | 151 |
| RozdziaĹ 6.3 AsertywnoĹÄ | 152 |
| Style zachowania | 153 |
| KorzyĹci i straty kaĹźdego ze stylów zachowania | 154 |
| Gdy nie moĹźemy liczyÄ na wzajemnoĹÄ | 155 |
| SkÄ d biorÄ siÄ przeciwnicy asertywnoĹci? | 156 |
| BĹÄdy i naduĹźycia „asertywne” | 157 |
| TrudnoĹci w rozwijaniu asertywnoĹci | 157 |
| AsertywnoĹÄ a inteligencja emocjonalna | 158 |
| RozdziaĹ 6.4 Jak pomagaÄ innym | 160 |
| ieskuteczne dziaĹania niby – pomocowe | 160 |
| Lepsze sposoby pomagania | 163 |
| Czy moĹźna pomóc ignorujÄ c potrzeby psychiczne? | 164 |
| MówiÄ czy sĹuchaÄ? | 165 |
| PodobnÄ rolÄ jak parafraza speĹniajÄ pytania otwarte | 166 |
| CzÄĹÄ VII. Skuteczne i nieskuteczne sposoby porozumiewania siÄ | 167 |
| RozdziaĹ 7.1. Bariery i zasady komunikacyjne | 167 |
| Dlaczego nasze rozmowy prowadzÄ do konfliktów i nieporozumieĹ | 167 |
| Rady, które nie pomagajÄ | 168 |
| SkÄ d wziÄ Ä odpowiednie zasady | 169 |
| Trzy bariery komunikacyjne | 170 |
| Warto mieÄ plan pokonywania trudnoĹci | 171 |
| Plan na wypadek fiaska…planu | 172 |
| UmiejÄtnoĹÄ komunikowania uczuÄ | 173 |
| RozdziaĹ 7.2. Kilka szkodliwych i kilka pomocnych nastawieĹ | 175 |
| Czy przyjÄcie zasad naprawdÄ ogranicza? | 176 |
| Co zrobiÄ, gdy nie udaje siÄ od razu? | 177 |
| DĹugi cieĹ wychowania bezstresowego | 178 |
| Ranienie drugiej osoby wcale nie jest warunkiem odreagowania | 179 |
| Ekspresja nie musi przeradzaÄ siÄ w agresjÄ | 180 |
| Analiza poraĹźki ma sens tylko wtedy, gdy pozwolimy sobie przeĹźyÄ… poraĹźkÄ | 181 |
| RozdziaĹ 7.3. PiÄÄ przeszkód na drodze od sĹowa do czynu | 182 |
| Powiedziane – nie znaczy usĹyszane | 182 |
| UsĹyszane – nie znaczy zrozumiane | 183 |
| Zrozumiane – nie znaczy zaakceptowane | 185 |
| Zaakceptowane – nie znaczy zapamiÄtane | 186 |
| ZapamiÄtane – nie znaczy wykonane | 187 |
| RozdziaĹ 7.4. Dialog bez walki. | 188 |
| Jak reagowaÄ na róĹźnice w opiniach i zachowaniach. | 188 |
| Nie myliÄ opinii z faktami | 189 |
| Nie myliÄ opinii z ocenami | 190 |
| Gdy rozmówca ma prawo do odmiennej opinii | 190 |
| Czy subiektywne opinie sÄ pozbawione wartoĹci? | 191 |
| Pytanie zamiast ataku | 191 |
| RozdziaĹ 7.5. Jak radziÄ sobie z krytykÄ pod naszym adresem | 192 |
| Dlaczego warto unikaÄ ocen | 192 |
| Jak siÄ zachowujesz, gdy ciÄ krytykujÄ | 192 |
| Trzy rodzaje zmian, by sobie poradziÄ | 194 |
| Przecenianie krytyki | 195 |
| PodwaĹźyÄ faĹszywe przekonania | 196 |
| Technika reagowania na krytykÄ | 196 |
| Stosunek do siebie samego | 197 |
| Czy wartoĹÄ czĹowieka zaleĹźy od iloĹci popeĹnianych przez niego bĹÄdów | 198 |
| CzÄĹÄ VIII. Na czym polega rozwój osobisty | 199 |
| RozdziaĹ 8.1. Koncepcja rozwoju wg C. Rogersa | 199 |
| Kryteria rozwoju osobistego | 199 |
| Co wspomaga rozwój osobisty | 203 |
| Etapy rozwoju osobistego | 206 |
| RozdziaĹ 8.2. Rozwój wg S. Coveya | 208 |
| Na czym polega dojrzaĹoĹÄ czĹowieka | 210 |
| WspóĹzaleĹźnoĹÄ nie ma niÄ wspólnego z uzaleĹźnieniem | 212 |
| Jak wpĹywaÄ na siebie | 213 |
| WspóĹdziaĹanie – najbardziej dojrzaĹa forma kontaktów miÄdzyludzkich | 213 |
| RozdziaĹ 8.3. Jak zmieniaÄ nieskuteczne nawyki zachowania | 217 |
| Wizualizacja wĹasnego zachowania | 217 |
| Mechanizm oporu psychicznego | 218 |
| CzÄĹÄ IX. WartoĹci, normy, moralnoĹÄ | 221 |
| RozdziaĹ 9.1. WartoĹci | 221 |
| WartoĹci czy antywartoĹci | 221 |
| WartoĹci uĹwiadamiane i nieuĹwiadamiane | 222 |
| WartoĹci deklarowane czy realizowane | 223 |
| WartoĹci osobiste, grupowe czy uniwersalne | 224 |
| RozdziaĹ 9.2. Normy | 225 |
| Do czego sĹuĹźÄ normy moralne | 225 |
| Normy naczelne znanych systemów etycznych | 227 |
| Regulatory Ĺźycia spoĹecznego | 228 |
| RozdziaĹ 9.3. Prawa osobiste | 229 |
| Prawa osobiste w kontaktach miÄdzy ludĹşmi | 229 |
| Prawa osobiste w kontakcie (wg A. Fensterheima) | 230 |
| Pierwsze prawo – gdzie jest granica zranienia | 231 |
| Drugie prawo – znaczenie intencji | 232 |
| Trzecie prawo – nie musisz zgadywaÄ | 233 |
| Czwarte prawo – wolnoĹÄ umów | 234 |
| PiÄ te prawo – nie musisz, choÄ moĹźesz byÄ asertywny | 235 |
| RozdziaĹ 9.4. Cele Ĺźyciowe czĹowieka a wartoĹci i normy | 236 |
| Czy cel uĹwiÄca Ĺrodki? | 236 |
| Zmiana wartoĹci i norm oznacza zmianÄ celu | 237 |
| CzÄĹÄ X. Zderzenie potrzeb, czyli - konflikt i negocjacje | 239 |
| RozdziaĹ 10.1. Co to jest konflikt? | 239 |
| Czy konflikt to kĹótnia? | 239 |
| Dwa warunki istnienia konfliktu | 240 |
| Dlaczego nie zawsze korzystamy z negocjacji | 241 |
| Jakie korzyĹci i straty wynikajÄ z tĹumienia konfliktu | 241 |
| Jakie korzyĹci, a jakie straty wynikajÄ z walki | 242 |
| Czy bezpieczniejsza jest manipulacja? | 243 |
| RozdziaĹ 10.2. Zasady negocjacji. | 243 |
| Zasada I: poznaj potrzeby drugiej strony i daj jej poznaÄ wĹasne | 243 |
| Zasada II: uda ci siÄ oddzieliÄ problem od czĹowieka, gdy sformuĹujesz problem negocjacyjny | 244 |
| Zasada III: szukaj rozwiÄ zaĹ zadowalajÄ cych obie strony | 244 |
| Zasada IV: oceniaj propozycje rozwiÄ zaĹ wg obiektywnych kryteriów | 245 |
| WaĹźne jest nastawienie wobec konfliktu | 246 |
| UmiejÄtnoĹci komunikacyjne i asertywnoĹÄ | 246 |
| RozdziaĹ 10.3. Etapy negocjacji | 246 |
| Jak zrobiÄ dobry plan negocjacji | 247 |
| Negocjacje a mediacje | 248 |
| Zanim zaproponujesz kolejny krok | 249 |
| Krok I: subiektywna, wewnÄtrzna rzeczywistoĹÄ kaĹźdej ze stron | 250 |
| Krok II: odpowiedĹş kaĹźdej ze stron | 252 |
| Krok III: wzajemne oczekiwania | 253 |
| Krok IV: wreszcie prawdziwe negocjacje | 254 |
| Krok V: tworzenie pomysĹów rozwiÄ zaĹ | 256 |
| Krok VI: kontrakt, czyli umowa (porozumienie) | 256 |





