reklama - zainteresowany?

Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza - Sensus

Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza
ebook
Autor: Paweł Dybel
ISBN: 978-83-242-6457-5
stron: 536, Format: ebook
Data wydania: 2020-07-14
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 16,25 zł (poprzednio: 25,00 zł)
Oszczędzasz: 35% (-8,75 zł)

Dodaj do koszyka Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza

Tagi: Psychologia duszy i umysłu

PaweÅ‚ Dybel w mistrzowski sposób wydobywa w książce różne aspekty splotu biografii i twórczoÅ›ci Witkacego, zrywajÄ…c ze sposobem, w jaki ujmowano go w dotychczasowej tradycji interpretacyjnej. Wskazuje na kluczowe znaczenie, jakie dla uformowania siÄ™ osobowoÅ›ci artystycznej pisarza miaÅ‚a jego terapia u Karola de Beauraina, który wprowadziÅ‚ go w tajniki psychoanalizy Freuda. StÄ…d wzięło siÄ™ zainteresowanie Witkacego marzeniami sennymi oraz kreowanie przez niego bohaterów o powikÅ‚anej konstrukcji psychicznej, okreÅ›lonej przez różnego rodzaju „wÄ™zÅ‚owiska” (kompleksy). Jednym z takich „wÄ™zÅ‚owisk” jest motyw sobowtóra, sygnalizujÄ…cy rozszczepienie tożsamoÅ›ci pisarza. Pojawia siÄ™ on już w listach do Heleny Czerwijowskiej, na sÅ‚ynnej petersburskiej fotografii, później powraca w dramatach i powieÅ›ciach. Mimo że o kluczowym wpÅ‚ywie zakopiaÅ„skiej terapii u de Beauraina na swojÄ… twórczość Witkacy pisaÅ‚ w Niemytych duszach, w bogatej literaturze jej poÅ›wiÄ™conej ignorowano zazwyczaj to wyznanie. NawiÄ…zujÄ…c do tych autobiograficznych wypowiedzi autora Nienasycenia i Å›ledzÄ…c psychoanalityczne wÄ…tki w jego pisarskim dorobkuPaweÅ‚ Dybel proponuje w książce nowe spojrzenie naosobowość pisarza i jego pisarski dorobek.

prof. Ilona Błocian, Uniwersytet Wrocławski

Dodaj do koszyka Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza

 

Osoby które kupowały "Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza", wybierały także:

  • Szczęśliwa bez winy. Jak uwolnić siÄ™ od poczucia winy i odnaleźć drogÄ™ do szczęścia
  • Pozwól sobie na uczucia. Wykorzystaj moc inteligencji emocjonalnej
  • Borderline, czyli jednÄ… nogÄ… nad przepaÅ›ciÄ…
  • Wojowniczka miÅ‚oÅ›ci. Wspomnienia
  • Kobieta Kompletna. Nie szukaj speÅ‚nienia, bÄ…dź szczęśliwa teraz

Dodaj do koszyka Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza

Spis treści

Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza eBook -- spis treści

Wykaz skrótów cytowanych utworów StanisÅ‚awa Ignacego Witkiewicza

Zamiast wstępu

1. Witkacy i psychoanaliza

2. Pięć założeń tej książki

3. Estetyka Kanta i dwie wykładnie autonomii sztuki: romantyczno-modernistyczna i awangardowa

4. Krytyk parnasista i Witkacego gry życia i fikcji

5. Twórca i jego sobowtóry

Rozdział I. Biograficzne węzłowiska

1. Jak pisać o Witkacym?

2. Splot życia i pisarstwa Witkacego

3. TrójkÄ…t edypalny i trójkÄ…t małżeÅ„ski w rodzinie Witkiewiczów

4. Kompleks ojca

5. Kompleks matki

6. Kompleks kobiet. Stasio – synek mamusi i Don Juan

7. Kompleks małżeństwa. Stasio pantoflarz?

8. Kobiety święte i upadłe

9. Kompleks Pigmaliona

10. CieÅ„ ojca. Obsesja sobowtóra

11. Domowa edukacja i bunt Stasia

RozdziaÅ‚ II. Psychoanaliza u „Borena”

1. „Istotny stan duszy” wedÅ‚ug starego Witkiewicza i Freudowskie nieÅ›wiadome („podÅ›wiadomość”)

2. Zakopiańska terapia u Karola de Beauraina

3. Hipoteza „kompleksu embriona”

4. Piosenka Witkacego o psychoanalizie

5. Inna nauka „Borena”: małżeÅ„stwo jako onanizm

6. Dwa sny o Helenie

7. Stasia „metoda” zapisywania snów, Bronio i modernizm

Rozdział III. Pierwsze miłości i romanse

1. Romans z SolskÄ…. Narodziny Don Juana / dandysa

2. Obsesja zdrady i samobójstwo Janczewskiej

3. Między sztuką a depresją. Witkacego filozofia radykalizmu egzystencjalnego

4. Tropikalny bzik, wybuch wojny i rozstanie z Malinowskim

5. Traumy lat wojny

6. Powrót do Polski

RozdziaÅ‚ IV. Sobowtórzenie Witkacego

1. W świecie odbić lustrzanych

2. Autoportret wielokrotny i cztery sobowtóry Witkacego

3. Asymetria lustrzanych odbić. Dwie sekwencje

4. Lustra Witkacego i „stadium lustra” Jacques’a Lacana

5. Sobowtóry martwe i żywe

6. Sobowtóry Bunga. Tajemniczy StanisÅ‚aw Ignacy Zdyb

7. Spojrzenie pierwszego sobowtóra

8. Roz-po-czwórzony Witkacy

9. W wÄ™zÅ‚owisku sobowtórowych spojrzeÅ„

10. Czwarty sobowtór-analityk i obserwator

11. Sobowtórzenie Witkacego i tożsamoÅ›ciowy dysocjacjonizm

12. Maciej z wÅ‚asnej potÄ™gi i dzieciÄ™ce sobowtóry „embriony”

13. Byt jako potworność. Witkacy i Artaud

14. Witkacy nie istnieje

15. Atanazy i jego strażnik-sobowtór Maciej

16. W poÅ›cigu za sobowtórami

Rozdział V. Czysta forma marzenia sennego

1. KÅ‚opoty z teoriÄ… Czystej Formy

2. Absolutyzacja formalnej konstrukcji dzieła w pismach estetycznych Witkacego

3. Dylematy krytyków piszÄ…cych o Witkacym po wojnie

4. Metafizyczny schemat relacji jedność–wielość i jego powikÅ‚ania

5. Hipoteza trzech jedności: dzieła sztuki, bytu, ja

6. Kluczowe pojÄ™cia teorii Czystej Formy jako „puste znaczÄ…ce”

7. Zakopiańskie sny Stasia i Malinowskiego

8. Praca marzenia sennego według Freuda i Czysta Forma

9. Ekspozycja nieÅ›wiadomego, czyli mózg wariata na scenie

10. Forma dzieÅ‚a sztuki jako jedność przez różnicÄ™, pÄ™kniÄ™cie i podziaÅ‚

11. Jedność koncepcji formalnej dzieÅ‚a i jego „podÅ›wiadoma symboliczność”

12. „PodÅ›wiadomość” w grze aktorów. PsychologizujÄ…ce odczytanie teorii Freuda

Rozdział VI. Czysta forma i absurd

1. Witkacego filozofia absurdu

2. Trzy postaci splotu formy dramatów Witkacego z ich „życiowÄ… zawartoÅ›ciÄ…”

3. Mit jednolitego „ja” artysty i wÄ™zÅ‚owiska jego duszy

4. Perwersyjność sztuki wspóÅ‚czesnej i nadejÅ›cie ludzi-automatów

5. Sztuka jako ewokacja groteski i egzystencjalnego absurdu

6. DzieÅ‚o sztuki jako „potwierdzenie” trzech egzystencjalnych sprzecznoÅ›ci

7. Aporie teorii Czystej Formy

8. Czysta Forma i język

9. Czysta Forma, czyli bebeszenie bebechów istnienia

10. Metafizyczna Tajemnica Istnienia jako Wielka Blaga

11. Mit estetyczny trzech jednoÅ›ci Witkacego i rozpad Å›wiata jego dramatów

12. Witkacy, Freud i poststrukturalizm

13. Konkluzje

Rozdział VII. Jak umyć polskie dusze?

1. Niemyte dusze, czyli powrót „wypartej” psychoanalizy

2. Psychoanalityczna terapia u de Beauraina: sukces czy porażka? Witkacy jako analityk

3. NieÅ›wiadome i „wÄ™zÅ‚owiska” podmiotu. Åšmierć czÅ‚owieka

4. Psychoanalityczna emancypacja i sublimacja popÄ™dów wedÅ‚ug Freuda

5. Niemyte dusze Witkacego i XX-wieczna tradycja myÅ›li emancypacyjnej

6. Freud jako Wielki Spowiednik Ludzkości

7. Nie Freud, tylko Adler. Dwie strategie wobec kompleksu niższości

8. Dobrodziejstwa monarchii i miazga tłumu

9. Ambiwalentny stosunek do rewolucji rosyjskiej

10. „Puszenie siÄ™” Polaków jako narodowa choroba

11. Niemyte dusze dzisiaj

12. Tabletki Murti Binga i trauma rewolucji

13. Poza scenÄ…

Bibliografia

Indeks osobowy

Dodaj do koszyka Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.