Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych - Sensus

ISBN: 978-8-3233-8954-5
stron: 194, Format: ebook
Data wydania: 2014-05-16
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 26,07 zł (poprzednio: 30,31 zł)
Oszczędzasz: 14% (-4,24 zł)
Rozwój dziecka w przedszkolu to książka, która przybliża rolÄ™, jakÄ… w rozwoju dziecka odgrywa wybrany system edukacyjny. Autorka porównuje trzy różniÄ…ce siÄ™ ideologiÄ… i prezentujÄ…ce odmienne modele wychowania systemy: montessoriaÅ„ski, waldorfski i standardowy. Z uwagi na brak badaÅ„ porównawczych istotnym celem pracy staÅ‚o siÄ™ urealnienie czÄ™sto skrajnie pozytywnych lub negatywnych opinii wobec alternatywnych podejść do rozwoju i edukacji dziecka. Wyniki badaÅ„ mogÄ… być przydatne dla zwolenników alternatywnych pedagogik i pomóc im w umacnianiu wÅ‚asnych pozycji. Autorka pokazuje procesy rozwojowe pobudzane przez oddziaÅ‚ywania edukacyjne przewidziane w poszczególnych systemach pracy z dzieckiem. Okazuje siÄ™, że kompetencje rozwijane w poszczególnych systemach edukacyjnych wpÅ‚ywajÄ… na wystÄ™powanie zmian także w zakresie innych umiejÄ™tnoÅ›ci []. Warto podkreÅ›lić, że praca Iwony Sikorskiej stanowi potwierdzenie ogólnej idei propagowanej przez psychologiÄ™ ekologicznÄ…, dotyczÄ…cej interakcji wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci rozwijajÄ…cej siÄ™ jednostki z mikroÅ›rodowiskiem, w jakim siÄ™ znajduje. Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej
Osoby które kupowały "Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych", wybierały także:
- Dzieciństwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- (NIE)GRZECZNI? 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- Jak karmić dzieci, by jadły chętnie i zdrowo 34,06 zł, (10,90 zł -68%)
- Mamo, co by było, gdyby... Jak i po co rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy 33,03 zł, (10,90 zł -67%)
- Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu 37,00 zł, (16,65 zł -55%)
Spis treści
Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymuluj±ce warto¶ci wybranych systemów edukacyjnych eBook -- spis tre¶ci
WPROWADZENIE 7
CZÊ¦Æ PIERWSZA
ROZDZIA£ I ROLA ¦RODOWISKA W ROZWOJU 15
Kszta³towanie siê procesów poznawczych w kontek¶cie ¶rodowiska 15
Rozwój zdolno¶ci strategicznych: koncentracja i pamiêæ ¶wie¿a 19
Powstawanie twórczego nastawienia wobec ¶wiata 23
Formowanie siê umiejêtno¶ci spo³ecznych w kontakcie z otoczeniem 26
Rozwój samodzielno¶ci i niezale¿no¶ci 30
Podsumowanie 32
ROZDZIA£ II ISTOTA ROZWOJU I METODY JEGO STYMULOWANIA W UJÊCIU MARII MONTESSORI 35
Podstawowe pojêcia w pedagogice M. Montessori 36
Dynamizmy rozwojowe 36
Dyspozycje wewnêtrzne 38
Etapy rozwoju cz³owieka oraz zwi±zane z nimi fazy wra¿liwo¶ci 39
Przygotowane otoczenie, praca i zabawa w rozwoju dziecka 44
Otoczenie rozwijaj±cego siê dziecka 44
Cele wychowania wed³ug Marii Montessori 47
Praca bêd±ca zabaw± 48
Podsumowanie – opinie o systemie pedagogicznym M. Montessori 50
ROZDZIA£ III RUDOLFA STEINERA ANTROPOZOFICZNE ROZUMIENIE ROZWOJU CZ£OWIEKA
Antropologia antropozoficzna 53
Cele pedagogiki waldorfskiej oraz drogi ich osi±gania 56
Wychowanie do wolno¶ci 58
Otwarte otoczenie, zadania nauczyciela 59
Podsumowanie – miejsce podej¶cia waldorfskiego w edukacji polskiej 62
ROZDZIA£ IV PROPOZYCJA PROGRAMU WYCHOWANIA W POLSKIM PRZEDSZKOLU STANDARDOWYM 65
Cele pracy wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym 65
Poznawanie ¶wiata w dzia³aniu 70
Aktywno¶æ zabawowa dziecka w wieku przedszkolnym
Podsumowanie – cele edukacji dla XXI wieku
ROZDZIA£ V PORÓWNANIE TRZECH ZAPREZENTOWANYCH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH 79
Kryteria dokonywanych porównañ 79
Co ³±czy, a co dzieli systemy edukacyjne? 84
CZÊ¦Æ DRUGA
ROZDZIA£ VI BADANIA W£ASNE 89
Pytania i hipotezy badawcze 89
Studium przypadku jako metoda badawcza 90
Techniki i narzêdzia badawcze 90
Postêpowanie badawcze – metoda badania 94
Podsumowanie 95
ROZDZIA£ VII ¦RODOWISKO PREZENTOWANYCH GRUP PRZEDSZKOLNYCH. WYNIKI BADAÑ 97
Zmiany sceny pedagogicznej koñca XX wieku 97
Opis badanych placówek
Kontekst rodzinny 104
Aktywno¶ci i do¶wiadczenia dzieci 107
ROZDZIA£ VIII GRUPY PRZEDSZKOLNE W DZIA£ANIU. WYNIKI BADAÑ 109
Rozwój procesów poznawczych w badanych grupach 109
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywisto¶ci przedszkolnej 109
Wyniki badañ ilo¶ciowych w zakresie wybranych zmiennych sfery poznawczej 112
Interpretacja i dyskusja wyników 121
Kreatywno¶æ w wieku przedszkolnym 124
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywisto¶ci przedszkolnej 124
Wyniki badañ ilo¶ciowych w zakresie zmiennej „kreatywno¶æ”
Interpretacja i dyskusja wyników
Rozwój spo³eczny 132
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywisto¶ci przedszkolnej 132
Wyniki badañ ilo¶ciowych w zakresie wybranych zmiennych sfery spo³ecznej 134
Interpretacja i dyskusja wyników 131
Rozwój samodzielno¶ci 142
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywisto¶ci przedszkolnej 142
Wyniki badañ ilo¶ciowych w zakresie zmiennej osiowej „samodzielno¶æ” Interpretacja i dyskusja wyników 146
Wzajemne relacje pomiêdzy stymulowanymi kompetencjami 150
Prezentacja analiz korelacyjnych 150
Interpretacja i dyskusja wyników 151
ROZDZIA£ IX WNIOSKI DLA PRAKTYKI STYMULOWANIA ROZWOJU DZIECKA 157
BIBLIOGRAFIA 163
ZA£¡CZNIKI 173