Nauka jako obiekt kultu. Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu - Sensus
ISBN: 978-8-3801-2628-2
stron: 208, Format: ebook
Data wydania: 2016-01-07
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 16,74 zł (poprzednio: 20,93 zł)
Oszczędzasz: 20% (-4,19 zł)
Książka podejmuje problematykę wysokiego poziomu zainteresowania oraz szacunku, jakimi we współczesnym świecie cieszą się przekazy o tematyce naukowej. W poszczególnych rozdziałach kwestia ta poddawana jest interdyscyplinarnym analizom, uwzględniającym m.in. kontekst popkulturowy, metodologiczny, społeczny i psychologiczny. Punkt kulminacyjny rozprawy stanowi prezentacja koncepcji silnie scjentystycznego światopoglądu (określonego mianem scjentoteizmu) oraz jego psychologicznych podstaw i korelatów. Książka adresowana jest do psychologów i przedstawicieli innych dyscyplin społecznych, a także wszystkich osób zainteresowanych tematyką wpływu nauki, naukowców i najnowszych odkryć naukowych na funkcjonowanie jednostki i społeczeństwa.
Recenzja książki ukazała się:
- na stronach czasopisma internetowego „Sprawy Nauki” nr 3 (208) marzec 2016 (recenzja dostępna pod adresem: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&...);
- w czasopiśmie „Forum Akademickie” nr 3/2016, s. 69 (Mariusz Karwowski: Wiedza na ołtarze!).
Artykuł o książce ukazał się w czasopiśmie „Gazeta Uniwersytecka UŚ” nr 10 (240) lipiec–wrzesień 2016, s. 14–15 (Maria Sztuka: Dlaczego jedni ufają naukowcom, a inni mają ich za kuglarzy?, artykuł dostępny pod adresem: http://gazeta.us.edu.pl/node/283913).
Osoby które kupowały "Nauka jako obiekt kultu. Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu", wybierały także:
- Insight. Droga do mentalnej dojrzałości 49,62 zł, (12,90 zł -74%)
- Szczęście. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- Życie i 101 przyjaciół 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- Kapłan diabła. Opowieści o nadziei, kłamstwie, nauce i miłości 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- ASAP. Jak nauczyć się języka obcego tak szybko, jak to możliwe 34,06 zł, (10,90 zł -68%)
Spis treści
Nauka jako obiekt kultu. Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu eBook -- spis treści
Spis treści
Przedmowa / 9
Wstęp / 11
Rozdział 1
Współczesne sposoby prezentowania nauki w kanałach kultury popularnej / 19
Wprowadzenie / 19
Nauka w telewizji / 21
- Ekspert na śniadanie / 22
- Naukowy zawrót głowy / 25
Nauka w reklamie / 27
Nauka w prasie i literaturze popularnonaukowej / 30
Nauka w Internecie / 35
- „Kopalnia wiedzy”, czyli krótko i na temat / 36
- Między memami a wiedzą bezużyteczną / 39
- Racjonalista.pl — strona WWW i styl życia / 41
Podsumowanie / 44
Rozdział 2
Jak działa nauka? Wybrane koncepcje metodologiczne / 47
Wprowadzenie / 47
Pozytywizm Augusta Comte’a / 50
- Naukowy ekskluzywizm / 52
- Systemowość / 52
- Finalizacja rozwoju ludzkości i jej zjednoczenie pod szyldem nauki / 53
- Świeckie odkupienie / 53
Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego / 54
- Empiryzm / 55
- Pozytywizm / 55
- Fizykalizm / 56
- Uwolnienie nauki od terminów metafizycznych / 57
- Sądy syntetyczne w matematyce / 58
- Nauka a szczęście ludzkości / 59
Cztery filary współczesnej refleksji nad funkcjonowaniem nauki — Popper, Kuhn, Lakatos, Feyerabend / 61
- Karl Raimund Popper / 61
- Thomas Kuhn / 67
- Imre Lakatos / 73
- Paul Feyerabend / 77
Nauka oczami naukowców / 81
- Edward O. Wilson / 81
- Richard Dawkins / 86
Rozdział 3
Uprawianie i recepcja nauki w perspektywie psychologicznej / 91
Wprowadzenie / 91
Aktywna psychologia nauki / 93
- Jak możliwa jest nauka / 93
- Obróbka termiczna pokarmów / 94
- Wydłużona niedojrzałość mózgu / 97
- Kultura jako agregat nauki / 99
- Intuicyjny naukowiec / 102
- Uprawianie nauki w perspektywie dyscyplin społecznych / 104
- Dlaczego nauka jest trudna / 111
Receptywna psychologia nauki / 119
- Społeczna psychologia nauki receptywnej / 119
- Poznawcza psychologia nauki receptywnej / 125
Rozdział 4
Scjentoteizm — definicja, charakterystyka i uwarunkowania zjawiska / 135
Wprowadzenie / 135
Identyfikacja nieporozumień na temat nauki oparta na modelu Pascala Boyera / 138
- Nieporozumienie 1: Nauka udziela odpowiedzi na pytania metafizyczne / 140
- Nieporozumienie 2: Wypowiedzi naukowców mówią o obiektywnej prawdzie / 141
- Nieporozumienie 3: Nauka pozwala uwolnić się od lęku i niepokoju / 143
- Nieporozumienia 4 i 5: Nauka daje niepodważalne wyjaśnienia zjawisk występujących w przyrodzie oraz opis działania ludzkiej psychiki / 145
- Nieporozumienie 6: Nauka daje odpowiedzi na pytania o kwestie ostateczne / 147
- Nieporozumienie 7: Nauka daje nadzieję na ostateczne zjednoczenie ludzkości / 148
- Nieporozumienie 8: Twierdzenia nauki są oparte na niepodważalnych założeniach / 150
- Nieporozumienie 9: Nauka stoi na szczycie drabiny dociekań, w związku z czym badanie nauki jest nieracjonalne / 152
Scjentoteizm — konceptualizacja pojęcia / 153
- Czym jest scjentoteizm? / 153
- Scjentoteizm jako światopogląd / 155
- Przejawy scjentoteizmu / 160
Psychologiczne uwarunkowania scjentoteizmu / 164
- Typologia umysłu w modelu Junga—Nosala / 164
- Potrzeba poznawczego domknięcia w koncepcjach Arie Kruglanskiego i Małgorzaty Kossowskiej / 170
- Orientacje temporalne w koncepcji Philipa Zimbardo i Johna Boyda / 174
- Potrzeba poznania w koncepcji Johna Cacioppo i Richarda Petty’ego / 176
- Przekonania na temat źródeł natury człowieka — koncepcja Marzeny Żmudy-Trzebiatowskiej / 178
Zakończenie / 181
Bibliografia / 185
Indeks osobowy / 199
Summary / 205
Zusammenfassung / 207