reklama - zainteresowany?

Kategoria duchowo - Sensus

Kategoria duchowo
ebook
Autor: Marta Znaniecka
ISBN: 978-83-8206-506-0
stron: 224, Format: ebook
Data wydania: 2022-10-21
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 31,50 zł

Dodaj do koszyka Kategoria duchowo

Tagi: Rodzicielstwo i psychologia dziecka

Jest to ksi

Dodaj do koszyka Kategoria duchowo

 

Osoby które kupowały "Kategoria duchowo", wybierały także:

  • DzieciÅ„stwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci
  • (NIE)GRZECZNI?
  • Jak karmić dzieci, by jadÅ‚y chÄ™tnie i zdrowo
  • Mamo, co by byÅ‚o, gdyby... Jak i po co rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy
  • To nie smutek, to depresja. Poradnik dla rodzic

Dodaj do koszyka Kategoria duchowo

Spis treści

Kategoria duchowości i jej wybrane parafrazy w pedagogice eBook -- spis treści

Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Rozdział I
Interdyscyplinarna charakterystyka duchowoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     20
1. O duchowoÅ›ci etymologicznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     20
2. O duchowoÅ›ci filozoficznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     23
2.1. Duchowość – praktyka duszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     23
2.2. Duchowość – kategoria graniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     29
2.3. Duchowość – element integrujÄ…cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     31
3. O duchowoÅ›ci kulturowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     39
3.1. Duchowość – fakt spoÅ‚eczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     39
3.2. Duchowość – doÅ›wiadczanie organicznych wiÄ™zi wspólnotowych . . . . . . .     44
3.3. Duchowość – fenomen uniwersalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     48
4. O duchowoÅ›ci psychologicznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     53
4.1. Duchowość – psychiczne życie jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     53
4.2. Duchowość – w czy obok religii? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     57
4.3. Duchowość – przedmiot naukowego badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     58
5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     60
Rozdział II
Duchowość jako tajemnica czÅ‚owieka i kultury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     62
1. Duchowość jako moralność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     65
1.1. Religia naturalna – Jean-Jacques Rousseau . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     65
1.2. MiÅ‚ujÄ…ce serce – Johann H. Pestalozzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     69
1.3. Charakter moralny – Johann F. Herbart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     75
1.4. Szlachetny pożytek i pożyteczna
szlachetność – BronisÅ‚aw F. Trentowski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     78
1.5. MiÅ‚owanie dusz ludzkich – Jan W. Dawid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     82
2. Duchowość jako kultura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     86
Rozdział III
Duchowość jako praktyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     100
1. Samowychowanie i bycie we wspólnocie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     100
1.1. Sztuka duchowego poznania – Rudolf Steiner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     105
1.2. Duchowość jako życie – szkoÅ‚y eksperymentalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     107
1.3. Praktyka miÅ‚oÅ›ci – Janusz Korczak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     113
1.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     117
2. Duchowość jako przygotowanie do zmiany spoÅ‚ecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     119
2.1. Duchowość jako praktyka miÅ‚oÅ›ci w dialogu – Paulo Freire . . . . . . . . . . . .     121
2.2. Duchowość jako zaangażowane działanie
zintegrowanego podmiotu – Peter McLaren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     126
2.3. Duchowość jako praktyka wspóÅ‚czucia
i rozwijanie wyobraźni – Martha Nussbaum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     131
3. Duchowość jako praktyka integrowania jednostki i wspólnoty . . . . . . . . . . . . .     140
3.1. Praktyki kontemplatywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     145
3.2. Pedagogika kontemplatywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     148
3.3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     159
Rozdział IV
Mapa duchowoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     162
1. Wspólny trzon duchowoÅ›ci w różnych koncepcjach pedagogicznych . . . . . . . .     162
1.1. Poznanie siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     165
1.2. MiÅ‚ość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     168
1.3. Konwersja spoÅ‚eczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     168
1.4. DoÅ›wiadczenie wspólnotowoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     171
2. Wymiary zróżnicowania kategorii duchowoÅ›ci
w różnych koncepcjach pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     174
2.1. Duchowość jako tajemnica vs duchowość jako praktyka . . . . . . . . . . . . . . .     174
2.2. Duchowość ekstrawertyczna vs duchowość introwertyczna . . . . . . . . . . . .     176
2.3. Duchowość elitarna vs duchowość egalitarna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     176
2.4. Duchowość jako pochodna natury vs duchowość jako pochodna kultury . . .     177
2.5. Duchowość jako moralna doskonaÅ‚ość vs duchowość jako samopoznanie . .     178
2.6. Duchowość socjalizujÄ…ca vs duchowość emancypujÄ…ca . . . . . . . . . . . . . . . .     179
2.7. Duchowość „naznaczajÄ…ca” vs „rozpuszczona” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     180
2.8. Nowoczesna duchowość vs ponowoczesna duchowość . . . . . . . . . . . . . . . .     181
2.9. Duchowość topiczna vs duchowość oderwana od miejsca . . . . . . . . . . . . . .     187
2.10. „Egiptomania” vs karnawaÅ‚ zwyczajnoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     188
3. Duchowość (nie)usuwalna i (nie)obecna w pedagogice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
3.1. LÄ™k przed emancypacyjnÄ… siÅ‚Ä… duchowoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     194
3.2. Percepcja duchowoÅ›ci jako egocentrycznego wycofania siÄ™ w siebie . . . . .     195
3.3. Odejście od rozumienia duchowości jako etycznego
przygotowania w procesie docierania do wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     196
3.4. Powielanie stereotypu duchowoÅ›ci jako „daru Å‚aski” . . . . . . . . . . . . . . . . . .     197
3.5. Niezadawanie sobie pytania „jak” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     198
3.6. LÄ™k przed profanowaniem duchowoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     199
3.7. Neoliberalna logika edukacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     202
3.8. Sceptycyzm i cynizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     202
4. Po co nam duchowość w edukacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     203
4.1. DziaÅ‚anie na rzecz inkluzywnoÅ›ci i egalitaryzmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     204
4.2. Radzenie sobie z niejednoznacznoÅ›ciÄ… Å›wiata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     207
4.3. Budowanie pÄ™kniÄ™tej tożsamoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     208
4.4. Towarzyszenie w duchowym rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     211
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     216

Dodaj do koszyka Kategoria duchowo

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.