Kategoria duchowo - Sensus
ISBN: 978-83-8206-506-0
stron: 224, Format: ebook
Data wydania: 2022-10-21
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 31,50 zł
Osoby które kupowały "Kategoria duchowo", wybierały także:
- Dzieciństwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- (NIE)GRZECZNI? 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- Jak karmić dzieci, by jadły chętnie i zdrowo 34,06 zł, (10,90 zł -68%)
- Mamo, co by było, gdyby... Jak i po co rozmawiać z dzieckiem na trudne tematy 33,03 zł, (10,90 zł -67%)
- To nie smutek, to depresja. Poradnik dla rodzic 39,89 zł, (17,95 zł -55%)
Spis treści
Kategoria duchowości i jej wybrane parafrazy w pedagogice eBook -- spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Rozdział I
Interdyscyplinarna charakterystyka duchowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1. O duchowości etymologicznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
2. O duchowości filozoficznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.1. Duchowość – praktyka duszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.2. Duchowość – kategoria graniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.3. Duchowość – element integrujÄ…cy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
3. O duchowości kulturowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3.1. Duchowość – fakt spoÅ‚eczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3.2. Duchowość – doÅ›wiadczanie organicznych wiÄ™zi wspólnotowych . . . . . . . 44
3.3. Duchowość – fenomen uniwersalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
4. O duchowości psychologicznie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
4.1. Duchowość – psychiczne życie jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
4.2. Duchowość – w czy obok religii? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
4.3. Duchowość – przedmiot naukowego badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Rozdział II
Duchowość jako tajemnica człowieka i kultury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
1. Duchowość jako moralność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
1.1. Religia naturalna – Jean-Jacques Rousseau . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
1.2. MiÅ‚ujÄ…ce serce – Johann H. Pestalozzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
1.3. Charakter moralny – Johann F. Herbart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
1.4. Szlachetny pożytek i pożyteczna
szlachetność – BronisÅ‚aw F. Trentowski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
1.5. MiÅ‚owanie dusz ludzkich – Jan W. Dawid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
2. Duchowość jako kultura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Rozdział III
Duchowość jako praktyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
1. Samowychowanie i bycie we wspólnocie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
1.1. Sztuka duchowego poznania – Rudolf Steiner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
1.2. Duchowość jako życie – szkoÅ‚y eksperymentalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
1.3. Praktyka miÅ‚oÅ›ci – Janusz Korczak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
1.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
2. Duchowość jako przygotowanie do zmiany społecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
2.1. Duchowość jako praktyka miÅ‚oÅ›ci w dialogu – Paulo Freire . . . . . . . . . . . . 121
2.2. Duchowość jako zaangażowane działanie
zintegrowanego podmiotu – Peter McLaren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
2.3. Duchowość jako praktyka wspóÅ‚czucia
i rozwijanie wyobraźni – Martha Nussbaum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
3. Duchowość jako praktyka integrowania jednostki i wspólnoty . . . . . . . . . . . . . 140
3.1. Praktyki kontemplatywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
3.2. Pedagogika kontemplatywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
3.3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Rozdział IV
Mapa duchowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
1. Wspólny trzon duchowoÅ›ci w różnych koncepcjach pedagogicznych . . . . . . . . 162
1.1. Poznanie siebie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
1.2. Miłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
1.3. Konwersja społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
1.4. DoÅ›wiadczenie wspólnotowoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
2. Wymiary zróżnicowania kategorii duchowoÅ›ci
w różnych koncepcjach pedagogicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
2.1. Duchowość jako tajemnica vs duchowość jako praktyka . . . . . . . . . . . . . . . 174
2.2. Duchowość ekstrawertyczna vs duchowość introwertyczna . . . . . . . . . . . . 176
2.3. Duchowość elitarna vs duchowość egalitarna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
2.4. Duchowość jako pochodna natury vs duchowość jako pochodna kultury . . . 177
2.5. Duchowość jako moralna doskonałość vs duchowość jako samopoznanie . . 178
2.6. Duchowość socjalizująca vs duchowość emancypująca . . . . . . . . . . . . . . . . 179
2.7. Duchowość „naznaczajÄ…ca” vs „rozpuszczona” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
2.8. Nowoczesna duchowość vs ponowoczesna duchowość . . . . . . . . . . . . . . . . 181
2.9. Duchowość topiczna vs duchowość oderwana od miejsca . . . . . . . . . . . . . . 187
2.10. „Egiptomania” vs karnawaÅ‚ zwyczajnoÅ›ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
3. Duchowość (nie)usuwalna i (nie)obecna w pedagogice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
3.1. Lęk przed emancypacyjną siłą duchowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
3.2. Percepcja duchowości jako egocentrycznego wycofania się w siebie . . . . . 195
3.3. Odejście od rozumienia duchowości jako etycznego
przygotowania w procesie docierania do wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
3.4. Powielanie stereotypu duchowoÅ›ci jako „daru Å‚aski” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
3.5. Niezadawanie sobie pytania „jak” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
3.6. Lęk przed profanowaniem duchowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
3.7. Neoliberalna logika edukacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
3.8. Sceptycyzm i cynizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
4. Po co nam duchowość w edukacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
4.1. Działanie na rzecz inkluzywności i egalitaryzmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
4.2. Radzenie sobie z niejednoznacznością świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
4.3. Budowanie pękniętej tożsamości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
4.4. Towarzyszenie w duchowym rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216