Samo się nie myśli. Afekt w procesach poznawczych - Sensus
ISBN: 9788364846106
stron: 208, Format: ebook
Data wydania: 2015-03-10
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 26,87 zł (poprzednio: 34,90 zł)
Oszczędzasz: 23% (-8,03 zł)
Główną osią badań prezentowanych w książce jest wyjaśnienie motywacyjnej roli nieuświadamianego afektu w procesach poznawczych, zarówno w kierunkowym uczeniu się, myśleniu, jak i w spostrzeganiu zagrożenia. Nie da się tych procesów zrozumieć bez odwołania się do wiedzy o kryteriach, wedle których zostają uruchomione, a więc o standardach i celach człowieka. Na przykład ratownik, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa plażowiczom, nieświadomie pozytywnie ocenia kąpiące się osoby, a to sprawia, że koncentruje na nich uwagę i śledzi ich zachowania. Dla wszelkiej motywacji najważniejsze jest wartościowanie i wynikające stąd zaangażowanie afektywne.
Z Przedmowy Aliny Kolańczyk
Książka dotyczy nieuświadomionych afektywnych mechanizmów samoregulacyjnych. Główna teza pracy głosi, że to nieuświadomiony afekt, będący pochodną nastawień motywacyjnych, steruje uwagą i w konsekwencji poznaniem i jego efektami. Zdaniem Autorów to nieuświadomiony afekt pełni także funkcję przełącznika procesów automatycznych na kontrolowane to afekt decyduje o tym, co zostanie skierowane do uświadomionej obróbki poznawczej. Tezy te są oryginalne, choć dobrze teoretycznie uzasadnione.
Z recenzji Małgorzaty Kossowskiej
Połączenie perspektywy psychologii różnic indywidualnych z perspektywą analizy procesów utajonych przyniosło wyniki bardzo interesujące od strony teoretycznej. Wyniki te zapewne sprowokują szerszą dyskusję dotyczącą podejmowanych zagadnień.
Z recenzji Tomasza Maruszewskiego
Książka Profesor Aliny Kolańczyk stanowi podsumowanie prowadzonych od ponad 30 lat badań Autorki i jej zespołu nad wyjaśnianiem roli motywacyjnej nieuświadamianego afektu w przebiegu procesów poznawczych. Na rynku pojawia się nowa jakość: wyrafinowany model funkcjonowania afektu w regulacji zachowań celowych, model poparty licznymi eksperymentami, przeprowadzonymi zgodnie ze światowymi standardami w tej dziedzinie nauki.
Z recenzji Hanny Brycz
Alina Kolańczyk profesor psychologii, Kierownik Katedry Psychologii Ogólnej na Wydziale Zamiejscowym Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie. Jej zainteresowania dotyczą procesów poznawczych oraz emocjonalnych i afektywnych leżących u podstaw ludzkich działań. Autorka wielu książek oraz artykułów, między innymi: Intuicyjność procesów przetwarzania informacji (1991), Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym (1999) czy Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu (współautorka i redaktorka; 2004).
Osoby które kupowały "Samo się nie myśli. Afekt w procesach poznawczych", wybierały także:
- Saga rodu z Lipowej - tom 1. Miłość i wróżby 0,00 zł
- Tajemnice sieci 39,50 zł, (7,90 zł -80%)
- Przeczucie 44,50 zł, (8,90 zł -80%)
- Korzystna transakcja. Strategie i taktyki skutecznego negocjatora 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
- Szef, który myśli, bo warto i się opłaca 58,64 zł, (12,90 zł -78%)
Spis treści
Samo się nie myśli. Afekt w procesach poznawczych eBook -- spis treści
- Okładka
- Karta tytułowa
- PRZEDMOWA
- Rozdział 1 AFEKTYWNA SAMOREGULACJA INTENCJONALNEGO POZNANIA Alina Kolańczyk
- 1.1 CELE, STANDARDY REGULACJI ORAZ ICH ORGANIZACJA W PAMIĘCI
- 1.1.1 TRANSFER ZAANGAŻOWANIA W SYSTEMACH CELÓW I UWAGA
- 1.1.2 AUTOMATYCZNA SIŁA WOLI MECHANIZMY AKTYWACYJNE I AFEKTYWNE
- 1.1.2.1 SAMOLUBNY CEL?
- 1.2 PROCESUALNE UJĘCIE SYSTEMU CELÓW
- 1.2.1 ZNACZENIE POTENCJAŁU MOTYWACYJNEGO CELÓW W PROCESIE MOTYWACYJNYM
- 1.2.2 CELE JAKO KRYTERIA WARTOŚCIOWANIA. SPUSTOWY MECHANIZM AFEKTYWNEJ SAMOREGULACJI
- 1.3 AFEKT JAKO ELEMENTARNA OPERACJA MOTYWACYJNA
- 1.3.1 AFEKT W PAMIĘCI SEMANTYCZNEJ
- 1.3.2 AFEKT JAKO POSTAWA VERSUS AFEKT NA USŁUGACH CELU
- 1.3.2.1 AFEKTYWNE KOMPONENTY REPREZENTACJI PLANU DZIAŁANIA
- 1.4 STANDARDY JA I WARTOŚCIOWANIE
- 1.4.1 STANDARDY JA JAKO WYZNACZNIKI NASTAWIENIA PROMOCYJNEGO I PREWENCYJNEGO
- 1.4.2 STANDARDY JA JAKO WYZNACZNIKI NASTAWIENIA OBRONNEGO
- 1.4.3 JA ROBOCZE
- 1.5 ROBOCZA PAMIĘĆ CELÓW I REGULACJA AFEKTYWNA
- 1.5.1 PAMIĘĆ ROBOCZA JAKO PROCES REALIZACJI CELÓW
- 1.5.1.1 ZASOBOCHŁONNA KONTROLA REALIZACJI CELU I AUTOMATYCZNA KONTROLA KONFLIKTU POZNAWCZEGO
- 1.5.2 MODEL AFEKTYWNEJ REGULACJI PAMIĘCI ROBOCZEJ
- 1.5.1 PAMIĘĆ ROBOCZA JAKO PROCES REALIZACJI CELÓW
- 1.1 CELE, STANDARDY REGULACJI ORAZ ICH ORGANIZACJA W PAMIĘCI
- Rozdział 2 AFEKTYWNA SAMOREGULACJA MYŚLENIA Marta Roczniewska
- 2.1 WARTOŚCIOWANIE POJĘĆ PODCZAS REALIZACJI ZADAŃ
- 2.2 NASTAWIENIE REGULACYJNE A REALIZOWANIE ZADAŃ POZNAWCZYCH
- 2.3 BADANIA WŁASNE
- 2.3.1 BADANIE 1 I 2. ZADANIE DETEKCYJNE KELNER W RESTAURACJI WEGETARIAŃSKIEJ
- 2.3.1.1 NASTAWIENIE PREWENCYJNE A OCENA OBIEKTÓW W ZADANIU DETEKCYJNYM. WYNIKI BADANIA 1
- 2.3.1.2 NASTAWIENIE PROMOCYJNE A OCENA OBIEKTÓW W ZADANIU DETEKCYJNYM. WYNIKI BADANIA 2
- 2.3.1.3 ZADANIE DETEKCYJNE DYSKUSJA WYNIKÓW
- 2.3.2 BADANIE 3. ZADANIE DECYZYJNE PODRÓŻNIK NA WYSPIE
- 2.3.3 BADANIE 4. ZADANIE SELEKCYJNE WASONA Marta Roczniewska i Alina Kolańczyk
- 2.3.3.1 ZAŁOŻENIA ZADANIA WASONA
- 2.3.3.2 BADANIE 4 PROCEDURA I WYNIKI
- 2.3.1 BADANIE 1 I 2. ZADANIE DETEKCYJNE KELNER W RESTAURACJI WEGETARIAŃSKIEJ
- 2.4 PODSUMOWANIE WYNIKÓW W ŚWIETLE ZAŁOŻEŃ TEORETYCZNYCH. WNIOSKI
- Rozdział 3 AFEKTYWNA SAMOREGULACJA PROCESÓW PAMIĘCIOWYCH. PRZYPADEK ZAPOMINANIA WYWOŁANEGO PRZYPOMINANIEM Alina Kolańczyk, Marta Reszko
- 3.1 AFEKTYWNA SAMOREGULACJA OSIĄGANIA ODLEGŁEGO CELU
- 3.2 WSKAŹNIKI ZAPOMINANIA WYWOŁANEGO PRZYPOMINANIEM (RIF). JEDEN CZY DWA MECHANIZMY?
- 3.2.1 ROLA STEROWANIA UWAGĄ WYKONAWCZĄ W PARADYGMACIE RIF. BADANIA PILOTAŻOWE
- 3.2.1.1 PROCEDURA RIF W PILOTAŻOWYCH EKSPERYMENTACH 1 I 2
- 3.2.1.2 WYNIKI BADAŃ 1 I 2
- 3.2.2 AFEKTYWNE STEROWANIE UWAGĄ WYKONAWCZĄ W PARADYGMACIE RIF. BADANIE 3
- 3.2.1.2 WYNIKI DOTYCZĄCE SIŁY KONTROLI UWAGI I EFEKTU RIF W BADANIU 3
- 3.2.2.2 WYNIKI DOTYCZĄCE AFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA UWAGĄ W PARADYGMACIE RIF
- 3.2.3 AUTOMATYCZNE WYGASZANIE AKTYWIZACJI POJĘĆ W OBECNOŚCI KONFLIKTU. MECHANIZM ZAPOMINANIA INDUKOWANEGO PRZYPOMINANIEM (RIF) SENSU STRICTO
- 3.2.3.1 WYNIKI BADANIA 4 I WNIOSKI NA TEMAT AUTOMATYCZNEGO MECHANIZMU RIF. ZNACZENIE ZMIAN AFEKTYWNYCH
- 3.2.1 ROLA STEROWANIA UWAGĄ WYKONAWCZĄ W PARADYGMACIE RIF. BADANIA PILOTAŻOWE
- 3.3 WNIOSKI
- Rozdział 4 AFEKTYWNY FILTR UWAGI W SPOSTRZEGANIU ZAGROŻENIA Alina Kolańczyk, Marta Kwaśnik i Marta Roczniewska
- 4.1 SKĄD SIĘ BIORĄ CELE OBRONNE W SYTUACJI ZAGROŻENIA
- 4.2 STYLE SAMOREGULACJI DEFENSYWNEJ I NIEDEFENSYWNEJ A STANDARDY OBRONNE
- 4.3 MIKROGENEZA REAGOWANIA NA ZAGROŻENIE W ZALEŻNOŚCI OD STYLU AFEKTYWNEJ SAMOREGULACJI
- 4.3.1 NIEJAWNE EWALUACJE CECH ODNOSZONYCH DO JA W ZALEŻNOŚCI OD STYLU RADZENIA SOBIE Z ZAGROŻENIEM. BADANIA 13
- 4.5.1.1 PRZEBIEG EKSPERYMENTÓW
- 4.3.1.2 NIEJAWNE EWALUACJE WAD W ZALEŻNOŚCI OD CZASU ICH EKSPOZYCJI I STYLU RADZENIA SOBIE Z ZAGROŻENIEM
- 4.3.1.3 NIEJAWNA EWALUACJA ZALET W ZALEŻNOŚCI OD CZASU ICH EKSPOZYCJI I STYLU RADZENIA SOBIE Z ZAGROŻENIEM
- 4.3.2 WNIOSKI DOTYCZĄCE MIKROGENEZY RADZENIA SOBIE Z ZAGROŻENIEM
- 4.3.1 NIEJAWNE EWALUACJE CECH ODNOSZONYCH DO JA W ZALEŻNOŚCI OD STYLU RADZENIA SOBIE Z ZAGROŻENIEM. BADANIA 13
- 4.4 ORIENTACJA UWAGI W ZALEŻNOŚCI OD STYLU SAMOREGULACJI AFEKTYWNEJ
- 4.4.1 WYNIKI
- 4.5 JAK DŁUGO SIĘ BRONIĘ, ZANIM ZOBACZĘ?
- 4.5.1 WYNIKI
- 4.6 AFEKTYWNA KONTROLA WAD W TRAKCIE DZIAŁANIA RÓŻNICE INDYWIDUALNE
- 4.6.1 NIEJAWNA EWALUACJA WAD W TRAKCIE REALIZACJI CELU
- 4.7 SAMOREGULACJA AFEKTYWNA SPOSTRZEGANIA W SYTUACJI ZAGROŻENIA
- Rozdział 5 SAMO SIĘ NIE MYŚLI Alina Kolańczyk
- 5.1 ZGUBIONA PODMIOTOWOŚĆ
- 5.2 MYŚLENIE, PAMIĘTANIE I REGULACYJNA FUNKCJA AFEKTU
- 5.3 AFEKTYWNA REGULACJA PERCEPCJI ZAGROŻENIA
- NOTY O WSPÓŁAUTORKACH
- BIBLIOGRAFIA
- Spis treści
- Karta redakcyjna