reklama - zainteresowany?

Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje - Sensus

Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje
ebook
Autor: Jan M. Stanik
ISBN: 978-8-3011-9529-8
stron: 740, Format: ebook
Data wydania: 2017-07-31
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 87,20 zł (poprzednio: 109,00 zł)
Oszczędzasz: 20% (-21,80 zł)

Dodaj do koszyka Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje

Tagi: PWN

Kompleksowy podręcznik akademicki dotyczący zagadnień psychologii sądowej. Zawiera nie tylko refleksję nad statusem psychologii sądowej jako nauki, jej przedmiotem, celem, warstwą metodologiczną i etyczną, ale także przejrzyste omówienie psychologicznych i socjologicznych koncepcji przestępczości. Szczególną zaletą książki jest szczegółowa analiza psychologicznych struktur i mechanizmów zachowań (procesy poznawcze, rozwój moralny, regulacja emocji, procesy motywacji, osobowość, postawy, stres psychologiczny) wpływających na możliwość zaistnienia zachowań dewiacyjnych. Rozbudowana część podręcznika dotyczy asocjalności i zachowań przestępczych wśród młodzieży wraz z opisem autorskiej koncepcji ułomnej regulacji osobowości osób socjalnych.

Dodaj do koszyka Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje

 

Osoby które kupowały "Psychologia sądowa. Podstawy - badania - aplikacje", wybierały także:

  • SiÅ‚a podÅ›wiadomoÅ›ci. Co wpÅ‚ywa na nasze myÅ›li, odczucia i zachowanie?
  • SiÅ‚a innych
  • SiÅ‚a serca. Odkrywanie prawdziwego celu w zyciu
  • Jak wysÅ‚ać psa na wakacje. Felietony
  • Ekonomia z elementami opisu gospodarki turystycznej i rekreacyjnej

Dodaj do koszyka Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje

Spis treści

Psychologia sądowa. Podstawy - badania - aplikacje eBook -- spis treści

  • OkÅ‚adka
  • Strona tytuÅ‚owa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treÅ›ci
  • Przedmowa
  • WstÄ™p
  • Część 1. Psychologiczne struktury i mechanizmy zachowaÅ„
    • RozdziaÅ‚ 1. ZaÅ‚ożenia ogólne
      • 1.1. CzÅ‚owiek w sytuacji paradygmat psychologii poznawczej Tadeusza Tomaszewskiego
        • 1.1.1. Struktura sytuacji
        • 1.1.2. Funkcje sytuacji
      • 1.2. Niespecyficzne i specyficzne cechy sytuacji
    • RozdziaÅ‚ 2. Rozwój procesów poznawczych i dorastanie spoÅ‚eczno-moralne a regulacja zachowania
      • 2.1. PojÄ™cie rozwoju psychicznego
      • 2.2. Rozwojowy charakter standardów i mechanizmów poznawczych. Epistemologiczno-psychologiczna teoria rozwoju Jeana Piageta (18961980)
        • 2.2.1. Stadia rozwoju umysÅ‚owego
        • 2.2.2. Rozwój moralno-spoÅ‚eczny
      • 2.3. Teoria rozwoju spoÅ‚eczno-moralnego Lawrencea Kohlberga (19271986)
        • 2.3.1. Perspektywa aplikacji teorii Kohlberga na grunt psychologii sÄ…dowej w sprawach nieletnich
      • 2.4. Rozwój i funkcjonowanie struktur poznawczych wedÅ‚ug Piageta i Kohlberga w kontekÅ›cie współczesnego modelu Kennetha Dodgea 
      • 2.5. Teoria rozwoju tożsamoÅ›ci ego Erika H. Eriksona (19021994)
      • 2.6. Teoria zadaÅ„ rozwojowych Roberta J. Havighursta (19001991)
        • 2.6.1. ZaÅ‚ożenia ogólne
        • 2.6.1.1. Zadania rozwojowe a kryzysy rozwojowe
        • 2.6.2. Negatywne skutki niepowodzenia w realizacji NZR refleksje wÅ‚asne
      • 2.7. Internalizacja wartoÅ›ci moralnych i norm postÄ™powania a regulacja zachowania
        • 2.7.1. PojÄ™cia wartoÅ›ci i standardów wartoÅ›ci
        • 2.7.2. Normy postÄ™powania a normy moralne
        • 2.7.3. Sens podmiotowy normy moralnej a jÄ™zyk
        • 2.7.4. Co to znaczy dziaÅ‚anie normy?
        • 2.7.5. Geneza osobowoÅ›ciowej regulacji moralnej
        • 2.7.5.1. Koncepcja normocentrycznego rozwoju regulacji spoÅ‚eczno-moralnej Janusza Reykowskiego
        • 2.7.5.2. Symboliczne opanowanie norm
        • 2.7.5.3. Koncepcja regulacji spoÅ‚eczno-moralnej zwiÄ…zanej z Ja (poczuciem wÅ‚asnej wartoÅ›ci) Shaloma Schwartza i Jerzego KaryÅ‚owskiego
      • 2.8. UÅ‚omne skutki desocjalizacyjne w internalizacji norm moralnych
        • 2.8.1. UÅ‚omne skutki desocjalizacyjne w świetle koncepcji Shaloma H. Schwartza
        • 2.8.2. UÅ‚omne skutki desocjalizacyjne na tle koncepcji Lawrencea Kohlberga w świetle badaÅ„ empirycznych
    • RozdziaÅ‚ 3. Funkcjonowanie emocji jako regulatora zachowania
      • 3.1. Wprowadzenie
      • 3.2. PojÄ™cie emocji
      • 3.3. Cechy (komponenty) emocji
        • 3.3.1. Pobudzenie emocjonalne
        • 3.3.2. Znak emocji
        • 3.3.3. Treść emocji
      • 3.4. Poznawcze reprezentacje emocji
      • 3.5. Kognitywistyczno-jÄ™zykoznawczy model uczuć
      • 3.6. Anatomiczno-fizjologiczne generatory i transmitery emocji
      • 3.7. SpoÅ‚eczne mechanizmy powstawania i funkcjonowania emocji
      • 3.8. LÄ™k i mechanizmy jego funkcjonowania
      • 3.9. Gniew i agresja a problematyka asocjalnoÅ›ci
      • 3.10. Nastroje
    • RozdziaÅ‚ 4. Procesy i mechanizmy motywacji
      • 4.1. Wprowadzenie
      • 4.2. Ewolucjonistyczne podejÅ›cie do problematyki motywacji
      • 4.3. Psychoanalityczne teorie motywacji
      • 4.4. Behawiorystyczne teorie motywacji
      • 4.5. Problematyka motywacji w koncepcjach opartych na pojÄ™ciach potrzeb i wartoÅ›ci
      • 4.6. Poznawcze koncepcje motywacji
    • RozdziaÅ‚ 5. Postawy: struktura i funkcje regulacyjne
      • 5.1. PojÄ™cie postaw
      • 5.2. Mechanizm regulacyjny postaw
        • 5.2.1. Postawy a spostrzeganie spoÅ‚eczne. Percepcja i ocena w mechanizmie regulacyjnym postaw
        • 5.2.2. Poziom ogólnoÅ›ci postaw a zachowanie
      • 5.3. Wrogość jako postawa
        • 5.3.1. Struktura postawy wrogoÅ›ci
    • RozdziaÅ‚ 6. Osobowość jako centralny system integracji i regulacji zachowania
      • 6.1. Wprowadzenie
      • 6.2. PojÄ™cie i geneza osobowoÅ›ci w ujÄ™ciu psychologii poznawczej
        • 6.2.1. ZaÅ‚ożenia ogólne
        • 6.2.2. Obraz wÅ‚asnej osoby (OWO) oraz jego funkcje integracyjne i regulacyjne
        • 6.2.3. Psychologiczne automatyzmy w regulacji zachowaÅ„
      • 6.3. KsztaÅ‚towanie siÄ™ osobowoÅ›ci w świetle teorii spoÅ‚ecznego uczenia siÄ™ Alberta Bandury
    • RozdziaÅ‚ 7. Psychologiczne mechanizmy zachowania w warunkach stresu psychologicznego
      • 7.1. Wprowadzenie
      • 7.2. Psychologiczne koncepcje stresu
      • 7.3. Radzenie sobie ze stresem
      • 7.4. Konsekwencje stresu psychologicznego
      • 7.5. MożliwoÅ›ci psychologicznego diagnozowania stylów radzenia sobie ze stresem
  • Część 2. Socjologiczne i psychologiczne koncepcje przestÄ™pczoÅ›ci
    • Wprowadzenie
    • RozdziaÅ‚ 8. Wybrane socjologiczno-kryminologiczne koncepcje dewiacji i przestÄ™pczoÅ›ci
      • 8.1. Orientacje strukturalistyczno-funkcjonalne
        • 8.1.1. Teoria anomii Roberta Kinga Mertona (19102003)
      • 8.2. Orientacje kulturowe. Teoria zróżnicowanych powiÄ…zaÅ„ Edwina H. Sutherlanda (18831950)
        • 8.2.1. Wprowadzenie
        • 8.2.2. Twierdzenia teorii E. H. Sutherlanda
        • 8.2.3. Druga wersja teorii zróżnicowanych powiÄ…zaÅ„
        • 8.2.4. Stosunek Sutherlanda do kompetencji i statusu teoretycznego przyszÅ‚ej psychologii przestÄ™pczoÅ›ci
      • 8.3. Orientacje podkulturowe
        • 8.3.1. PojÄ™cie podkultury i dewiacji spoÅ‚ecznej
        • 8.3.2. Teoria podkultur dewiacyjnych Alberta K. Cohena
        • 8.3.3. Koncepcja podkultur warstw niższych Waltera B. Millera
        • 8.3.4. Teoria zróżnicowanych możliwoÅ›ci Richarda A. Clowarda i Lloyda E. Ohlina
        • 8.3.5. Teoria neutralizacji Greshama M. Sykesa i Davida Matzy. W stronÄ™ eksplanacji psychologicznej
      • 8.4. Orientacje kontroli spoÅ‚ecznej
        • 8.4.1. Teoria kontroli spoÅ‚ecznej Travisa Hirschiego
      • 8.5. Orientacje reakcji spoÅ‚ecznej
        • 8.5.1. Teoria symbolicznego interakcjonizmu Georga H. Meada (18631931)
        • 8.5.2. SpoÅ‚eczne interakcje a dewiacje i etykietowanie
        • 8.5.3. ZaÅ‚ożenia modelowe reakcji spoÅ‚ecznej i psychospoÅ‚eczne mechanizmy naznaczenia wedÅ‚ug Cooleya, Lemerta, Beckera i Garfinkla
    • RozdziaÅ‚ 9. Psychologiczne koncepcje dewiacji i przestÄ™pczoÅ›ci
      • 9.1. Wprowadzenie
      • 9.2. Uwarunkowania przestÄ™pczoÅ›ci w świetle teorii Hansa Jürgena Eysencka (19161997)
      • 9.3. Uczenie siÄ™ przez unikanie a problematyka przestÄ™pczoÅ›ci i psychopatii. Badania Davida T. Lykkena, Stanleya Schachtera i Bibba Latané
        • 9.3.1. Chloropromazyna, lÄ™k a kÅ‚amanie
        • 9.3.2. Psychopatia a problemy przestÄ™pczoÅ›ci
        • 9.3.2.1. Wprowadzenie
        • 9.3.2.2. Problemy definicyjne psychopatii w różnych systemach klasyfikacyjnych
        • 9.3.2.3. Współczesne definicje psychopatii
        • 9.3.3. Genotyp i fenotyp psychopatii
        • 9.3.3.1. TrudnoÅ›ci metodologiczne w trafnoÅ›ci pomiaru psychopatii
        • 9.3.3.2. Psychopathy Checklist (PCL) Roberta D. Harea 
        • 9.3.3.3. ZÅ‚ożoność syndromu (trwaÅ‚ego defektu osobowoÅ›ciowego) psychopatii
      • 9.4. Teoria zachowaÅ„ internalizacyjnych i eksternizacyjnych Thomasa M. Achenbacha
      • 9.5. Teoria ogólnego napiÄ™cia Roberta Agnewa
      • 9.6. Parcjalne, psychologiczne koncepcje przestÄ™pczoÅ›ci
        • 9.6.1. Charakterystyka syndromu HIA/ADHD
        • 9.6.2. Badania Davida P. Farringtona (HIA i CP)
        • 9.6.3. Teoria kontroli powstrzymujÄ…cej Waltera C. Recklessa
      • 9.7. Koncepcja przestÄ™pczoÅ›ci Michaela R. Gottfredsona i Travisa Hirschiego oraz jej weryfikacja empiryczna Estelli Romero
        • 9.7.1. Wprowadzenie
        • 9.7.2. Badania weryfikacyjne Estelli Romero i zespoÅ‚u
        • 9.7.3. MiÄ™dzyczynnikowa analiza wyników trzech testów samokontroli
        • 9.7.4. Psychologiczno-poznawczy sposób pojmowania samokontroli. Ku syntezie
      • 9.8. Teoria przestÄ™pczego stylu myÅ›lenia i stylu życia Glena D. Waltersa
        • 9.8.1. Wprowadzenie
        • 9.8.2. Model przetwarzania informacji spoÅ‚ecznych Kennetha A. Dodgea 
        • 9.8.3. Teoria przestÄ™pczego stylu życia i myÅ›lenia Glena Dawida Waltersa
        • 9.8.3.1. Wprowadzenie
        • 9.8.3.2. Postulaty i kluczowe terminy w teorii Waltersa
        • 9.8.3.3. Styl myÅ›lenia i dziaÅ‚ania przestÄ™pczego
        • 9.8.3.4. Model stylu życia i myÅ›lenia przestÄ™pczego
        • 9.8.4. Uwagi polemiczne i krytyczne wobec teorii Waltersa
      • 9.9. Teoria Hermana A. Witkina a perspektywa wyjaÅ›nienia zróżnicowanej asocjalnoÅ›ci nieletnich
  • Część 3. Psychologia sÄ…dowa w zarysie
    • RozdziaÅ‚ 10. ZwiÄ…zki psychologii z prawem
      • 10.1. Wprowadzenie
      • 10.2. Kryteria podziaÅ‚u sfery prawnej
        • 10.2.1. Sfera tworzenia prawa. PÅ‚aszczyzna doktrynalno-legislacyjna
        • 10.2.2. PÅ‚aszczyzna spoÅ‚eczno-psychologicznego funkcjonowania norm prawnych
        • 10.2.3. Sfera praktyki Å›cigania i judykatury
        • 10.2.3.1. PÅ‚aszczyzna profesjonalno-prawna
        • 10.2.3.2. PÅ‚aszczyzna wiadomoÅ›ci specjalnych
        • 10.2.4. PÅ‚aszczyzna wykonawcza
        • 10.2.5. PÅ‚aszczyzna prewencyjna
    • RozdziaÅ‚ 11. Psychologiczne a prawne podejÅ›cie do analizy zachowania
    • RozdziaÅ‚ 12. Analiza tego, co w psychologii obiektywne, ogólne i konkretne. Rozważania metodologiczne
    • RozdziaÅ‚ 13. PÅ‚aszczyzna wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci specjalnych
    • RozdziaÅ‚ 14. Przedmiot i zadania psychologii sÄ…dowej
      • 14.1. Przedmiot i status metodologiczny psychologii sÄ…dowej
      • 14.2. Ogólne zadania psychologii sÄ…dowej
      • 14.3. Zadania praktyczne psychologii sÄ…dowej
      • 14.4. Profesjonalne role psychologa sÄ…dowego
    • RozdziaÅ‚ 15. Niektóre problemy metodologiczne i warsztatowe biegÅ‚ego psychologa
    • RozdziaÅ‚ 16. Etyczno-zawodowe problemy psychologa jako biegÅ‚ego sÄ…dowego
      • 16.1. Wprowadzenie
      • 16.2. Specyfika roli zawodowej psychologa jako biegÅ‚ego a wymagania etyczne
      • 16.3. Szczegółowe zasady etyczno-zawodowe pracy biegÅ‚ego sÄ…dowego psychologa
  • Część 4. Asocjalność jako przedmiot badaÅ„ psychologii sÄ…dowej. Zastosowanie modelu UROA w sprawach nieletnich
    • RozdziaÅ‚ 17. Psychologiczno-rozwojowa charakterystyka okresu adolescencji
    • RozdziaÅ‚ 18. PojÄ™cie demoralizacji (D) i niedostosowania spoÅ‚ecznego (NS)
      • 18.1. PojÄ™cie demoralizacji (D)
      • 18.2. PojÄ™cie niedostosowania spoÅ‚ecznego (NS)
      • 18.3. Dewiacyjno-pasożytniczy tryb i styl życia nieletnich
        • 18.3.1. PojÄ™cie trybu życia
        • 18.3.2. Asocjalny styl życia nieletnich jako nadrzÄ™dny konstrukt teoretyczny NS
    • RozdziaÅ‚ 19. SpoÅ‚eczna etiologia NS, A, D, P jako przedmiot badaÅ„ i diagnozy psychologii sÄ…dowej w sprawach nieletnich
      • 19.1. Rola rodziny w genezie niedostosowania spoÅ‚ecznego nieletnich
        • 19.1.1. Wprowadzenie
        • 19.1.2. Modele funkcjonowania rodziny
        • 19.1.3. Odporność rodziny na czynniki zagrażajÄ…ce i zakłócajÄ…ce
        • 19.1.4. Warunki opiekuÅ„czo-wychowawcze i zdolnoÅ›ci pedagogiczne rodziców
        • 19.1.5. Postawy rodziców i ich wpÅ‚yw na ważniejsze efekty socjalizacyjne swoich dzieci
        • 19.1.6. WpÅ‚yw postaw rodziców na strukturÄ™ Ja i samoocenÄ™ adolescentów
      • 19.2. Niepowodzenia szkolne jako synergiczny zbiór czynników ryzyka przestÄ™pczoÅ›ci nieletnich
        • 19.2.1. Wprowadzenie
        • 19.2.2. Strukturalno-szkolne uwarunkowania niepowodzeÅ„ edukacyjno-wychowawczych uczniów
        • 19.2.3. Rodzinne i szkolne korelaty niepowodzeÅ„ EWN a asocjalność i przestÄ™pczość nieletnich
        • 19.2.4. Zjawisko przemocy szkolnej a asocjalność adolescentów
        • 19.2.5. Syndromologia osobowoÅ›ciowa adolescentów z grupy niestosujÄ…cej przemocy ~P
      • 19.3. Grupy podkulturowe a proces desocjalizacji i specyfika trybu życia przestÄ™pczego
        • 19.3.1. Wprowadzenie
        • 19.3.2. MaÅ‚e grupy i psychospoÅ‚eczne mechanizmy ich funkcjonowania
        • 19.3.3. Poszukiwanie grupy podkulturowej jako pierwsza faza asocjalnoÅ›ci osobowoÅ›ci 10 NS
        • 19.3.4. Ideologia grupy dewiacyjnej (IGAD)
        • 19.3.5. Funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych jako parcjalny przedmiot badaÅ„ naukowych i diagnozowania A, NS i D
    • RozdziaÅ‚ 20. WpÅ‚yw mass mediów na ryzyko asocjalnoÅ›ci i przestÄ™pczoÅ›ci nieletnich
    • RozdziaÅ‚ 21. Psychologiczna charakterystyka uÅ‚omnej regulacji zachowania osób asocjalnych (UROA)
      • 21.1. Wprowadzenie
      • 21.2. Braki w przyjmowaniu perspektywy czasowej a uÅ‚omna regulacja osobowoÅ›ci socjalnej (UROA)
      • 21.3. Procesy i mechanizmy motywacyjne osobowoÅ›ci asocjalnej
        • 21.3.1. Wprowadzenie
        • 21.3.2. Analiza procesów motywacyjnych dla potrzeb psychologii sÄ…dowej
        • 21.3.3. Funkcjonowanie samokontroli u nieletnich w ramach UROA
        • 21.3.3.1. Wprowadzenie
        • 21.3.3.2. Przedmiot i przebieg samokontroli w NRO i w UROA
      • 21.4. Ukierunkowanie aktywnoÅ›ci przestÄ™pczej nieletnich
        • 21.4.1. Analiza skupieÅ„ przestÄ™pstw pospolitych
        • 21.4.2. Procesy motywacyjne sterujÄ…ce dokonywaniem trzech typów przestÄ™pstw pospolitych
      • 21.5. Temperament a UROA
      • 21.6. Charakterystyka osobowoÅ›ciowa adolescentów stosujÄ…cych przemoc (P) i niestosujÄ…cych przemocy (~P)
      • 21.7. Późny egocentryzm a konsekwencje UROA
    • RozdziaÅ‚ 22. ZaÅ‚ożenia strukturalizacyjne modelu UROA
      • 22.1. Strukturalno-funkcjonalna konceptualizacja modelu UROA a model NRO
      • 22.2. Poziomy regulacji psychicznej a syndromy osobowoÅ›ciowe w modelu UROA
        • 22.2.1. Wprowadzenie
      • 22.3. Asocjalne moduÅ‚y poznawcze a poziomy regulacji osobowoÅ›ci
      • 22.4. ModuÅ‚y poznawcze UROA
        • 22.4.1. Niektóre ustalenia pojÄ™ciowe
        • 22.4.2. Charakterystyka modułów poznawczych UROA
    • RozdziaÅ‚ 23. Typy regulacji UROA
      • 23.1. RozkÅ‚ady empiryczne pomiaru modułów Waltersa (PICTS) i analiza skupieÅ„ (k-Å›rednich) z innymi testami
      • 23.2. Analiza skupieÅ„ k-Å›rednich UROA
      • 23.3. Syndromologia asocjalnego stylu życia w ramach FAGP wraz z regulacjÄ… UROA i uwarunkowaniami etiologicznymi
      • 23.4. Stopnie niedostosowania spoÅ‚ecznego i demoralizacji (Py) w zwiÄ…zku z UROA i FAGP wraz z uwarunkowaniami etiologicznymi (Px)
  • Bibliografia
  • Wykaz zastosowanych w książce skrótów i symboli
  • Przypisy

Dodaj do koszyka Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.