Psychologia sÄ…dowa. Podstawy - badania - aplikacje - Sensus
ISBN: 978-8-3011-9529-8
stron: 740, Format: ebook
Data wydania: 2017-07-31
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 87,20 zł (poprzednio: 109,00 zł)
Oszczędzasz: 20% (-21,80 zł)
Kompleksowy podręcznik akademicki dotyczący zagadnień psychologii sądowej. Zawiera nie tylko refleksję nad statusem psychologii sądowej jako nauki, jej przedmiotem, celem, warstwą metodologiczną i etyczną, ale także przejrzyste omówienie psychologicznych i socjologicznych koncepcji przestępczości. Szczególną zaletą książki jest szczegółowa analiza psychologicznych struktur i mechanizmów zachowań (procesy poznawcze, rozwój moralny, regulacja emocji, procesy motywacji, osobowość, postawy, stres psychologiczny) wpływających na możliwość zaistnienia zachowań dewiacyjnych. Rozbudowana część podręcznika dotyczy asocjalności i zachowań przestępczych wśród młodzieży wraz z opisem autorskiej koncepcji ułomnej regulacji osobowości osób socjalnych.
Osoby które kupowały "Psychologia sądowa. Podstawy - badania - aplikacje", wybierały także:
- Siła podświadomości. Co wpływa na nasze myśli, odczucia i zachowanie? 44,43 zł, (34,21 zł -23%)
- Siła innych 44,43 zł, (34,21 zł -23%)
- Siła serca. Odkrywanie prawdziwego celu w zyciu 39,48 zł, (30,40 zł -23%)
- Jak wysłać psa na wakacje. Felietony 39,48 zł, (30,40 zł -23%)
- Ekonomia z elementami opisu gospodarki turystycznej i rekreacyjnej 99,00 zł, (79,20 zł -20%)
Spis treści
Psychologia sądowa. Podstawy - badania - aplikacje eBook -- spis treści
- Okładka
- Strona tytułowa
- Strona redakcyjna
- Spis treści
- Przedmowa
- Wstęp
- Część 1. Psychologiczne struktury i mechanizmy zachowań
- Rozdział 1. Założenia ogólne
- 1.1. Człowiek w sytuacji paradygmat psychologii poznawczej Tadeusza Tomaszewskiego
- 1.1.1. Struktura sytuacji
- 1.1.2. Funkcje sytuacji
- 1.2. Niespecyficzne i specyficzne cechy sytuacji
- 1.1. Człowiek w sytuacji paradygmat psychologii poznawczej Tadeusza Tomaszewskiego
- Rozdział 2. Rozwój procesów poznawczych i dorastanie społeczno-moralne a regulacja zachowania
- 2.1. Pojęcie rozwoju psychicznego
- 2.2. Rozwojowy charakter standardów i mechanizmów poznawczych. Epistemologiczno-psychologiczna teoria rozwoju Jeana Piageta (18961980)
- 2.2.1. Stadia rozwoju umysłowego
- 2.2.2. Rozwój moralno-społeczny
- 2.3. Teoria rozwoju społeczno-moralnego Lawrencea Kohlberga (19271986)
- 2.3.1. Perspektywa aplikacji teorii Kohlberga na grunt psychologii sądowej w sprawach nieletnich
- 2.4. Rozwój i funkcjonowanie struktur poznawczych wedÅ‚ug Piageta i Kohlberga w kontekÅ›cie współczesnego modelu Kennetha DodgeaÂ
- 2.5. Teoria rozwoju tożsamości ego Erika H. Eriksona (19021994)
- 2.6. Teoria zadań rozwojowych Roberta J. Havighursta (19001991)
- 2.6.1. Założenia ogólne
- 2.6.1.1. Zadania rozwojowe a kryzysy rozwojowe
- 2.6.2. Negatywne skutki niepowodzenia w realizacji NZR refleksje własne
- 2.7. Internalizacja wartości moralnych i norm postępowania a regulacja zachowania
- 2.7.1. Pojęcia wartości i standardów wartości
- 2.7.2. Normy postępowania a normy moralne
- 2.7.3. Sens podmiotowy normy moralnej a język
- 2.7.4. Co to znaczy działanie normy?
- 2.7.5. Geneza osobowościowej regulacji moralnej
- 2.7.5.1. Koncepcja normocentrycznego rozwoju regulacji społeczno-moralnej Janusza Reykowskiego
- 2.7.5.2. Symboliczne opanowanie norm
- 2.7.5.3. Koncepcja regulacji społeczno-moralnej związanej z Ja (poczuciem własnej wartości) Shaloma Schwartza i Jerzego Karyłowskiego
- 2.8. Ułomne skutki desocjalizacyjne w internalizacji norm moralnych
- 2.8.1. Ułomne skutki desocjalizacyjne w świetle koncepcji Shaloma H. Schwartza
- 2.8.2. Ułomne skutki desocjalizacyjne na tle koncepcji Lawrencea Kohlberga w świetle badań empirycznych
- Rozdział 3. Funkcjonowanie emocji jako regulatora zachowania
- 3.1. Wprowadzenie
- 3.2. Pojęcie emocji
- 3.3. Cechy (komponenty) emocji
- 3.3.1. Pobudzenie emocjonalne
- 3.3.2. Znak emocji
- 3.3.3. Treść emocji
- 3.4. Poznawcze reprezentacje emocji
- 3.5. Kognitywistyczno-językoznawczy model uczuć
- 3.6. Anatomiczno-fizjologiczne generatory i transmitery emocji
- 3.7. Społeczne mechanizmy powstawania i funkcjonowania emocji
- 3.8. Lęk i mechanizmy jego funkcjonowania
- 3.9. Gniew i agresja a problematyka asocjalności
- 3.10. Nastroje
- Rozdział 4. Procesy i mechanizmy motywacji
- 4.1. Wprowadzenie
- 4.2. Ewolucjonistyczne podejście do problematyki motywacji
- 4.3. Psychoanalityczne teorie motywacji
- 4.4. Behawiorystyczne teorie motywacji
- 4.5. Problematyka motywacji w koncepcjach opartych na pojęciach potrzeb i wartości
- 4.6. Poznawcze koncepcje motywacji
- Rozdział 5. Postawy: struktura i funkcje regulacyjne
- 5.1. Pojęcie postaw
- 5.2. Mechanizm regulacyjny postaw
- 5.2.1. Postawy a spostrzeganie społeczne. Percepcja i ocena w mechanizmie regulacyjnym postaw
- 5.2.2. Poziom ogólności postaw a zachowanie
- 5.3. Wrogość jako postawa
- 5.3.1. Struktura postawy wrogości
- Rozdział 6. Osobowość jako centralny system integracji i regulacji zachowania
- 6.1. Wprowadzenie
- 6.2. Pojęcie i geneza osobowości w ujęciu psychologii poznawczej
- 6.2.1. Założenia ogólne
- 6.2.2. Obraz własnej osoby (OWO) oraz jego funkcje integracyjne i regulacyjne
- 6.2.3. Psychologiczne automatyzmy w regulacji zachowań
- 6.3. Kształtowanie się osobowości w świetle teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury
- Rozdział 7. Psychologiczne mechanizmy zachowania w warunkach stresu psychologicznego
- 7.1. Wprowadzenie
- 7.2. Psychologiczne koncepcje stresu
- 7.3. Radzenie sobie ze stresem
- 7.4. Konsekwencje stresu psychologicznego
- 7.5. Możliwości psychologicznego diagnozowania stylów radzenia sobie ze stresem
- Rozdział 1. Założenia ogólne
- Część 2. Socjologiczne i psychologiczne koncepcje przestępczości
- Wprowadzenie
- Rozdział 8. Wybrane socjologiczno-kryminologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości
- 8.1. Orientacje strukturalistyczno-funkcjonalne
- 8.1.1. Teoria anomii Roberta Kinga Mertona (19102003)
- 8.2. Orientacje kulturowe. Teoria zróżnicowanych powiązań Edwina H. Sutherlanda (18831950)
- 8.2.1. Wprowadzenie
- 8.2.2. Twierdzenia teorii E. H. Sutherlanda
- 8.2.3. Druga wersja teorii zróżnicowanych powiązań
- 8.2.4. Stosunek Sutherlanda do kompetencji i statusu teoretycznego przyszłej psychologii przestępczości
- 8.3. Orientacje podkulturowe
- 8.3.1. Pojęcie podkultury i dewiacji społecznej
- 8.3.2. Teoria podkultur dewiacyjnych Alberta K. Cohena
- 8.3.3. Koncepcja podkultur warstw niższych Waltera B. Millera
- 8.3.4. Teoria zróżnicowanych możliwości Richarda A. Clowarda i Lloyda E. Ohlina
- 8.3.5. Teoria neutralizacji Greshama M. Sykesa i Davida Matzy. W stronę eksplanacji psychologicznej
- 8.4. Orientacje kontroli społecznej
- 8.4.1. Teoria kontroli społecznej Travisa Hirschiego
- 8.5. Orientacje reakcji społecznej
- 8.5.1. Teoria symbolicznego interakcjonizmu Georga H. Meada (18631931)
- 8.5.2. Społeczne interakcje a dewiacje i etykietowanie
- 8.5.3. Założenia modelowe reakcji społecznej i psychospołeczne mechanizmy naznaczenia według Cooleya, Lemerta, Beckera i Garfinkla
- 8.1. Orientacje strukturalistyczno-funkcjonalne
- Rozdział 9. Psychologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości
- 9.1. Wprowadzenie
- 9.2. Uwarunkowania przestępczości w świetle teorii Hansa Jürgena Eysencka (19161997)
- 9.3. Uczenie się przez unikanie a problematyka przestępczości i psychopatii. Badania Davida T. Lykkena, Stanleya Schachtera i Bibba Latané
- 9.3.1. Chloropromazyna, lęk a kłamanie
- 9.3.2. Psychopatia a problemy przestępczości
- 9.3.2.1. Wprowadzenie
- 9.3.2.2. Problemy definicyjne psychopatii w różnych systemach klasyfikacyjnych
- 9.3.2.3. Współczesne definicje psychopatii
- 9.3.3. Genotyp i fenotyp psychopatii
- 9.3.3.1. Trudności metodologiczne w trafności pomiaru psychopatii
- 9.3.3.2. Psychopathy Checklist (PCL) Roberta D. HareaÂ
- 9.3.3.3. Złożoność syndromu (trwałego defektu osobowościowego) psychopatii
- 9.4. Teoria zachowań internalizacyjnych i eksternizacyjnych Thomasa M. Achenbacha
- 9.5. Teoria ogólnego napięcia Roberta Agnewa
- 9.6. Parcjalne, psychologiczne koncepcje przestępczości
- 9.6.1. Charakterystyka syndromu HIA/ADHD
- 9.6.2. Badania Davida P. Farringtona (HIA i CP)
- 9.6.3. Teoria kontroli powstrzymującej Waltera C. Recklessa
- 9.7. Koncepcja przestępczości Michaela R. Gottfredsona i Travisa Hirschiego oraz jej weryfikacja empiryczna Estelli Romero
- 9.7.1. Wprowadzenie
- 9.7.2. Badania weryfikacyjne Estelli Romero i zespołu
- 9.7.3. Międzyczynnikowa analiza wyników trzech testów samokontroli
- 9.7.4. Psychologiczno-poznawczy sposób pojmowania samokontroli. Ku syntezie
- 9.8. Teoria przestępczego stylu myślenia i stylu życia Glena D. Waltersa
- 9.8.1. Wprowadzenie
- 9.8.2. Model przetwarzania informacji spoÅ‚ecznych Kennetha A. DodgeaÂ
- 9.8.3. Teoria przestępczego stylu życia i myślenia Glena Dawida Waltersa
- 9.8.3.1. Wprowadzenie
- 9.8.3.2. Postulaty i kluczowe terminy w teorii Waltersa
- 9.8.3.3. Styl myślenia i działania przestępczego
- 9.8.3.4. Model stylu życia i myślenia przestępczego
- 9.8.4. Uwagi polemiczne i krytyczne wobec teorii Waltersa
- 9.9. Teoria Hermana A. Witkina a perspektywa wyjaśnienia zróżnicowanej asocjalności nieletnich
- Część 3. Psychologia sądowa w zarysie
- Rozdział 10. Związki psychologii z prawem
- 10.1. Wprowadzenie
- 10.2. Kryteria podziału sfery prawnej
- 10.2.1. Sfera tworzenia prawa. PÅ‚aszczyzna doktrynalno-legislacyjna
- 10.2.2. Płaszczyzna społeczno-psychologicznego funkcjonowania norm prawnych
- 10.2.3. Sfera praktyki ścigania i judykatury
- 10.2.3.1. PÅ‚aszczyzna profesjonalno-prawna
- 10.2.3.2. Płaszczyzna wiadomości specjalnych
- 10.2.4. PÅ‚aszczyzna wykonawcza
- 10.2.5. PÅ‚aszczyzna prewencyjna
- Rozdział 11. Psychologiczne a prawne podejście do analizy zachowania
- Rozdział 12. Analiza tego, co w psychologii obiektywne, ogólne i konkretne. Rozważania metodologiczne
- Rozdział 13. Płaszczyzna wiadomości i umiejętności specjalnych
- Rozdział 14. Przedmiot i zadania psychologii sądowej
- 14.1. Przedmiot i status metodologiczny psychologii sądowej
- 14.2. Ogólne zadania psychologii sądowej
- 14.3. Zadania praktyczne psychologii sÄ…dowej
- 14.4. Profesjonalne role psychologa sÄ…dowego
- Rozdział 15. Niektóre problemy metodologiczne i warsztatowe biegłego psychologa
- Rozdział 16. Etyczno-zawodowe problemy psychologa jako biegłego sądowego
- 16.1. Wprowadzenie
- 16.2. Specyfika roli zawodowej psychologa jako biegłego a wymagania etyczne
- 16.3. Szczegółowe zasady etyczno-zawodowe pracy biegłego sądowego psychologa
- Rozdział 10. Związki psychologii z prawem
- Część 4. Asocjalność jako przedmiot badań psychologii sądowej. Zastosowanie modelu UROA w sprawach nieletnich
- Rozdział 17. Psychologiczno-rozwojowa charakterystyka okresu adolescencji
- Rozdział 18. Pojęcie demoralizacji (D) i niedostosowania społecznego (NS)
- 18.1. Pojęcie demoralizacji (D)
- 18.2. Pojęcie niedostosowania społecznego (NS)
- 18.3. Dewiacyjno-pasożytniczy tryb i styl życia nieletnich
- 18.3.1. Pojęcie trybu życia
- 18.3.2. Asocjalny styl życia nieletnich jako nadrzędny konstrukt teoretyczny NS
- Rozdział 19. Społeczna etiologia NS, A, D, P jako przedmiot badań i diagnozy psychologii sądowej w sprawach nieletnich
- 19.1. Rola rodziny w genezie niedostosowania społecznego nieletnich
- 19.1.1. Wprowadzenie
- 19.1.2. Modele funkcjonowania rodziny
- 19.1.3. Odporność rodziny na czynniki zagrażające i zakłócające
- 19.1.4. Warunki opiekuńczo-wychowawcze i zdolności pedagogiczne rodziców
- 19.1.5. Postawy rodziców i ich wpływ na ważniejsze efekty socjalizacyjne swoich dzieci
- 19.1.6. Wpływ postaw rodziców na strukturę Ja i samoocenę adolescentów
- 19.2. Niepowodzenia szkolne jako synergiczny zbiór czynników ryzyka przestępczości nieletnich
- 19.2.1. Wprowadzenie
- 19.2.2. Strukturalno-szkolne uwarunkowania niepowodzeń edukacyjno-wychowawczych uczniów
- 19.2.3. Rodzinne i szkolne korelaty niepowodzeń EWN a asocjalność i przestępczość nieletnich
- 19.2.4. Zjawisko przemocy szkolnej a asocjalność adolescentów
- 19.2.5. Syndromologia osobowościowa adolescentów z grupy niestosującej przemocy ~P
- 19.3. Grupy podkulturowe a proces desocjalizacji i specyfika trybu życia przestępczego
- 19.3.1. Wprowadzenie
- 19.3.2. Małe grupy i psychospołeczne mechanizmy ich funkcjonowania
- 19.3.3. Poszukiwanie grupy podkulturowej jako pierwsza faza asocjalności osobowości 10 NS
- 19.3.4. Ideologia grupy dewiacyjnej (IGAD)
- 19.3.5. Funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych jako parcjalny przedmiot badań naukowych i diagnozowania A, NS i D
- 19.1. Rola rodziny w genezie niedostosowania społecznego nieletnich
- Rozdział 20. Wpływ mass mediów na ryzyko asocjalności i przestępczości nieletnich
- Rozdział 21. Psychologiczna charakterystyka ułomnej regulacji zachowania osób asocjalnych (UROA)
- 21.1. Wprowadzenie
- 21.2. Braki w przyjmowaniu perspektywy czasowej a ułomna regulacja osobowości socjalnej (UROA)
- 21.3. Procesy i mechanizmy motywacyjne osobowości asocjalnej
- 21.3.1. Wprowadzenie
- 21.3.2. Analiza procesów motywacyjnych dla potrzeb psychologii sądowej
- 21.3.3. Funkcjonowanie samokontroli u nieletnich w ramach UROA
- 21.3.3.1. Wprowadzenie
- 21.3.3.2. Przedmiot i przebieg samokontroli w NRO i w UROA
- 21.4. Ukierunkowanie aktywności przestępczej nieletnich
- 21.4.1. Analiza skupień przestępstw pospolitych
- 21.4.2. Procesy motywacyjne sterujące dokonywaniem trzech typów przestępstw pospolitych
- 21.5. Temperament a UROA
- 21.6. Charakterystyka osobowościowa adolescentów stosujących przemoc (P) i niestosujących przemocy (~P)
- 21.7. Późny egocentryzm a konsekwencje UROA
- Rozdział 22. Założenia strukturalizacyjne modelu UROA
- 22.1. Strukturalno-funkcjonalna konceptualizacja modelu UROA a model NRO
- 22.2. Poziomy regulacji psychicznej a syndromy osobowościowe w modelu UROA
- 22.2.1. Wprowadzenie
- 22.3. Asocjalne moduły poznawcze a poziomy regulacji osobowości
- 22.4. Moduły poznawcze UROA
- 22.4.1. Niektóre ustalenia pojęciowe
- 22.4.2. Charakterystyka modułów poznawczych UROA
- Rozdział 23. Typy regulacji UROA
- 23.1. Rozkłady empiryczne pomiaru modułów Waltersa (PICTS) i analiza skupień (k-średnich) z innymi testami
- 23.2. Analiza skupień k-średnich UROA
- 23.3. Syndromologia asocjalnego stylu życia w ramach FAGP wraz z regulacją UROA i uwarunkowaniami etiologicznymi
- 23.4. Stopnie niedostosowania społecznego i demoralizacji (Py) w związku z UROA i FAGP wraz z uwarunkowaniami etiologicznymi (Px)
- Bibliografia
- Wykaz zastosowanych w książce skrótów i symboli
- Przypisy