Kapitał społeczny i edukacja - Sensus

ISBN: 978-83-011-9122-1
stron: 356, Format: ebook
Data wydania: 2017-01-31
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 47,00 zł
Publikacja jest odpowiedzią na pewne uwiedzenie nauk społecznych pojęciem kapitału społecznego, jednym z najczęściej używanych narzędzi teoretycznych we współczesnej socjologii. Książka Piotra Mikiewicza to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia kapitału społecznego i wykorzystywania tej kategorii w analizach edukacji i systemu szkolnictwa. Cel, który stawia sobie autor, to odpowiedź na pytanie, czy pojęcie to może być przydatne w badaniu wpływu edukacji na zajmowaną pozycję społeczną. Wielką zaletą książki jest przyjrzenie się różnym ujęciom kapitału społecznego. Okazuje się, że w zależności od przyjętej perspektywy teoretycznej termin kapitał społeczny zmienia swoje znaczenie i swoją funkcję w badaniu związku między systemem szkolnictwa a społeczeństwem. Jeśli to pojęcie ma być przydatne w analizach edukacyjnych, niezbędne jest zrozumienie jego całego zaplecza teoretycznego, a także konsekwencji analitycznych wynikających z różnorodności koncepcji posługujących się tą kategorią.
Osoby które kupowały "Kapitał społeczny i edukacja", wybierały także:
- Siła podświadomości. Co wpływa na nasze myśli, odczucia i zachowanie? 44,43 zł, (34,21 zł -23%)
- Siła innych 44,43 zł, (34,21 zł -23%)
- Siła serca. Odkrywanie prawdziwego celu w zyciu 39,48 zł, (30,40 zł -23%)
- Jak wysłać psa na wakacje. Felietony 39,48 zł, (30,40 zł -23%)
- Ekonomia z elementami opisu gospodarki turystycznej i rekreacyjnej 99,00 zł, (79,20 zł -20%)
Spis treści
Kapitał społeczny i edukacja eBook -- spis treści
Podziękowania 9 Wstęp 11 Teoria, metafora, problem społeczny - o znaczeniu konstrukcji teoretycznych w poznawaniu rzeczywistości. Nota metodologiczna 17 Teoria i metafora 17 Problem społeczny 26 CZĘŚĆ PIERWSZA. EDUKACJA I JEJ ZWIĄZEK ZE STRUKTURĄ SPOŁECZNĄ W SPOŁECZEŃSTWIE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI 31 Rozdział 1. Edukacja i struktura społeczna 33 Rozdział 2. Ekspansja edukacyjna i jej społeczne konsekwencje 38 Rozdział 3. Od czego zależy nasz edukacyjny los - mechanizmy warunkowania selekcji społecznych w edukacji 51 CZĘŚĆ DRUGA. METAFORYKA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO JAKO NARZĘDZIE WŁĄCZENIA SZERSZEGO KONTEKSTU SPOŁECZNEGO DO ANALIZ EDUKACYJNYCH 63 Rozdział 4. Kapitał społeczny jako perswazyjna metafora - o ,,modzie" na kapitał społeczny i ekonomizacji nauk społecznych 65 4.1. Kapitał społeczny - próba ogólnego zdefiniowania 66 4.2. Dlaczego koncepcja kapitału społecznego budzi wątpliwości? 75 Rozdział 5. Różne teoretyczne umocowania pojęcia kapitału społecznego 90 5.1. Kapitał społeczny jako zasób w grze habitusów w polu - teoria Pierre'a Bourdieu 93 5.1.1. Pole, habitus i klasa społeczna 95 5.1.2. Kapitały (ekonomiczny, kulturowy, społeczny i symboliczny) 98 5.1.3. Strategiczna gra kapitałem społecznym w polu 103 5.2. Kapitał społeczny jako zasób i gwarant wymiany - teoria Jamesa S. Colemana 107 5.2.1. Aktorzy i zasoby, interesy i kontrola 112 5.2.2. Struktury działania 113 5.2.3. Wymiana społeczna 116 5.2.4. Proste i złożone relacje 118 5.2.5. Potrzeba norm 119 5.2.6. Kapitał społeczny - jego formy i funkcje 124 5.2.7. Powstawanie, utrzymywanie i destrukcja kapitału społecznego 129 5.3. Demokracja i Kapitał społeczny - podejście Roberta D. Putnama 135 5.3.1. Kapitał społeczny jako fundament efektywnej demokracji - wnioski z badań nad wzajemnym uwarunkowaniem polityki i ekonomii 136 5.3.2. Bonding i bridging - definicja i wymiary kapitału społecznego 141 5.3.3. Dopełnienie i rozwinięcie teorii - Kapitał społeczny w ujęciu Michaela Woolcocka i Davida Halperna 151 5.4. Sieci i dziury strukturalne - Kapitał społeczny w perspektywie teorii sieci w ujęciu Nana Lina 158 5.4.1. Trzy teorie kapitału 159 5.4.2. Kapitał społeczny jako podstawa organizacji struktury społecznej 163 5.4.3. Osiąganie statusu i Kapitał społeczny 174 5.4.4. Kapitał społeczny i kreowanie się struktury społecznej - dążenie do zdobycia większych zasobów jako mechanizm generowania porządku społecznego 176 Rozdział 6. Cztery teorie - cztery kapitały? 183 CZĘŚĆ TRZECIA. KONSEKWENCJE EMPIRYCZNE ODMIENNEJ METAFORYKI W BADANIACH EDUKACYJNYCH 189 Rozdział 7. Znaczenie struktur rodzinnych i międzyrodzinnych dla efektywności szkoły - edukacja w perspektywie teorii Jamesa S. Colemana 191 7.1. Przykład I: Rodzina i zbiorowość w badaniu zagrożenia odpadem szkolnym 195 7.2. Przykład II: Wpływ kapitału społecznego na przechodzenie przez progi selekcyjne 200 7.3. Przykład III: Relacje rodziców ze szkołą 209 7.4. Przykład IV: Szkolny i rodzinny Kapitał społeczny 212 7.5. Podsumowanie: charakterystyka badań realizowanych przez pryzmat teorii Jamesa S. Colemana 216 Rozdział 8. Znaczenie klasy społecznej dla aktywności rodziny w podnoszeniu szans edukacyjnych jednostek - kapitał społeczny w polu edukacji według Pierre'a Bourdieu 222 8.1. Przykład I: Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym 224 8.2. Przykład II: ,,Obcość" i ,,swojskość" kultury szkolnej dla rodzin z różnych klas społecznych 232 8.3. Przykład III: Zaangażowane wychowanie vs swobodny rozwój, czyli klasowe róónice w wykorzystaniu kapitału społecznego 240 8.4. Przykład IV: Klasy rodzicielskiego wyboru i przypadkowego zapisu 245 8.5. Przykład V: Szkoła jako miejsce budowania kapitału społecznego dla uczniów pochodzących z niższych warstw 249 8.6. Przykład VI: Dlaczego próby budowy kapitału społecznego w środowiskach zagrożonych wykluczeniem nie przynoszą spodziewanych efektów 254 8.7. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu wykorzystania koncepcji kapitału społecznego w badaniach inspirowanych teorii Pierre'a Bourdieu 258 Rozdział 9. Edukacja i społeczność lokalna - kapitał społeczny i edukacja według Roberta D. Putnama 261 9.1. Przykład I: Wpływ wykształcenia na poziom kapitału społecznego 262 9.2. Przykład II: Edukacja i kapitał społeczny na różnych poziomach organizacji struktury społecznej 267 9.3. Przykład III: Wpływ społeczności na ukończenie szkoły w planowanym terminie 274 9.4. Przykład IV: Związek kapitału społecznego z edukacją w Diagnozie Społecznej 277 9.5. Przykład V: Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla w perspektywie biograficznej 281 9.6. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu prowadzenia badań inspirowanych teorii Roberta D. Putnama 286 Rozdział 10. Teoria sieci Nana Lina - sieci dla edukacji 288 10.1. Przykład I: Dostęp do wsparcia instytucjonalnego dzięki sieciom społecznym 288 10.2. Przykład II: Sieci w różnych klasach społecznych 296 10.3. Przykład III: Sieci społeczne w środowisku wiejskim 305 10.4. Przykład IV: Współbieżne aspiracje oraz działania rodziców i dzieci 310 10.5. Przykład V: Sieci społeczne w elitarnej uczelni 321 10.6. Podsumowanie: Charakterystyka realizacji badań inspirowanych teorią sieci Nana Lina 323 Rozdział 11. Kapitał czy kapitały? Jakie konsekwencje analityczne i pragmatyczne wynikają z zastosowania odmiennych modeli? 325 Zakończenie 336 Bibliografia 339 Indeks nazwisk