reklama - zainteresowany?

Etyka zawodu psychologa - Sensus

Etyka zawodu psychologa
ebook
Autor: Jerzy Brzeziński, Zuzanna Toeplitz, Małgorzata Toeplitz-Winiewska, Barbara Chyrowicz
ISBN: 9788301196790
stron: 620, Format: ebook
Data wydania: 2017-10-30
Księgarnia: Sensus

Cena książki: 71,20 zł (poprzednio: 87,90 zł)
Oszczędzasz: 19% (-16,70 zł)

Dodaj do koszyka Etyka zawodu psychologa

Tagi: PWN

Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe to poszerzony i zaktualizowany podręcznik porządkujący wiedzę z zakresu etycznych aspektów działalności psychologa: prowadzącego działalność naukową oraz dydaktyczną Autorzy omówili standardy postępowania wobec osób badanych, etyczne aspekty najbardziej kontrowersyjnych eksperymentów w historii psychologii oraz powinności psychologa jako członka społeczności naukowej. W tej części Czytelnik znajdzie także informacje dotyczące zasad nauczania etyki zawodu psychologa oraz etycznych aspektów nauczania psychologii i prowadzenia szkoleń dla przedstawicieli innych profesji prowadzącego działalność praktyczną jako diagnosta w podręczniku zawarto informacje na temat standardów prowadzenia diagnozy, ochrony dokumentacji i stosowania testów psychologicznych oraz formułowania opinii i orzeczeń udzielającego pomocy psychologicznej Autorzy uporządkowali standardy udzielania pomocy psychologicznej (także osobom chorym, w podeszłym wieku oraz niepełnoletnim), dylematy etyczne w pracy psychologa sądowego oraz zasady, jakimi powinien się kierować psycholog wypowiadający się w środkach masowego przekazu. Najważniejszą zmianą wprowadzoną w nowym wydaniu jest dodatkowa część podręcznika pierwsze w Polsce opracowanie prezentujące opisy przypadków naruszenia przez psychologów standardów etycznych. Wszystkie case studies opracowane zostały na podstawie wieloletniej praktyki dr Zuzanny Toeplitz oraz dr Małgorzaty Toeplitz-Winiewskiej. Przygotowując ten podręcznik, myśleliśmy o tym, aby mógł być on użyteczny jako pomoc dydaktyczna zarówno na zajęciach z etyki zawodu psychologa, jak i na zajęciach kształtujących wiedzę i umiejętności w zakresie metodologii badań psychologicznych, diagnostyki psychologicznej, pomocy psychologicznej czy działalności nauczycielskiej i ekspertalnej. Ponadto uznaliśmy, że w podręczniku etyki zawodu psychologa nie można pominąć ważnych zagadnień z podstaw etyki jako takiej. To na tym fundamencie można budować szczegółowe zalecenia odnoszące się do rozwiązań etycznie poprawnych w różnych sferach działalności zawodowej psychologa. Z tekstu

Dodaj do koszyka Etyka zawodu psychologa

 

Osoby które kupowały "Etyka zawodu psychologa", wybierały także:

  • SiÅ‚a podÅ›wiadomoÅ›ci. Co wpÅ‚ywa na nasze myÅ›li, odczucia i zachowanie?
  • SiÅ‚a innych
  • SiÅ‚a serca. Odkrywanie prawdziwego celu w zyciu
  • Jak wysÅ‚ać psa na wakacje. Felietony
  • Ekonomia z elementami opisu gospodarki turystycznej i rekreacyjnej

Dodaj do koszyka Etyka zawodu psychologa

Spis treści

Etyka zawodu psychologa eBook -- spis treści

  • OkÅ‚adka
  • Strona tytuÅ‚owa
  • Strona redakcyjna
  • Spis treÅ›ci
  • Wprowadzenie
  • CZĘŚĆ I. ETYKA OGÓLNA ETYKA ZAWODOWA
    • RozdziaÅ‚ 1. Etyka jako filozoficzny namysÅ‚ nad moralnoÅ›ciÄ…
      • 1.1. Sposoby badania fenomenu moralnoÅ›ci
      • 1.2. Specyfika filozoficznej refleksji nad moralnoÅ›ciÄ…
      • 1.3. Kryteria moralnej powinnoÅ›ci dziaÅ‚ania
        • 1.3.1. Szczęście wÅ‚asne i szczęście spoÅ‚ecznoÅ›ci
        • 1.3.2. Zgoda spoÅ‚eczna i zgoda racjonalnych podmiotów
        • 1.3.3. Szacunek dla osoby jako podstawa moralnoÅ›ci
      • 1.4. Specyfika nauczania etyki
      • 1.5. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 2. Etyka stosowana: teoria w praktyce
      • 2.1. Moralny partykularyzm
      • 2.2. Typy teorii etycznych
      • 2.3. Modele etyki stosowanej
        • 2.3.1. Model od góry do doÅ‚u
        • 2.3.2. Model od doÅ‚u do góry
        • 2.3.3. Koherentyzm
      • 2.4. Problem uszczegóÅ‚awiania norm moralnych
      • 2.5. Etyki stosowane a moralne problemy wspóÅ‚czesnoÅ›ci
      • 2.6. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 3. Etyka zawodu psychologa etyka psychologiczna
      • 3.1. Psychologia a etyka
      • 3.2. Zdrowie psychiczne a zdrowie moralne
        • 3.2.1. Poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci i szacunek dla samego siebie
        • 3.2.2. Integracja i prawość
        • 3.2.3. Autonomia osoby i autonomia moralna
        • 3.2.4. Samorealizacja i autentyczność
        • 3.2.5. SpoÅ‚eczne interakcje i odpowiedzialność
        • 3.2.6. Realizm poznania i prawdomówność
      • 3.3. Etyka dla psychologów
      • 3.4. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 4. Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów
      • 4.1. CzÅ‚owiek jako przedmiot badawczy: moralna anatomia podmiotu
        • 4.1.1. Moralne dziaÅ‚anie
        • 4.1.2. Moralny charakter
        • 4.1.3. WartoÅ›ci moralne
        • 4.1.4. Rozumowanie moralne
        • 4.1.5. Emocje moralne
        • 4.1.6. Tożsamość moralna
        • 4.1.7. Sumienie
      • 4.2. Wolność czy determinizm? Moralna autonomia podmiotu
      • 4.3. Moralny wymiar diagnozy psychiatrycznej
        • 4.3.1. KÅ‚opoty z normalnoÅ›ciÄ…
        • 4.3.2. Nadużywanie diagnozy do celów pozaterapeutycznych
      • 4.4. Problem przymusowej terapii
      • 4.5. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 5. Psychologia moralnoÅ›ci
      • 5.1. Specyfika psychologii moralnoÅ›ci
      • 5.2. Moralne emocje
        • 5.2.1. ZwiÄ…zek moralnych emocji z sÄ…dami moralnymi
        • 5.2.2. Rodzaje moralnych emocji
      • 5.3. Moralne motywacje
        • 5.3.1. Cechy motywacji
        • 5.3.2. Filozoficzne teorie moralnej motywacji
        • 5.3.3. Neurofizjologiczne podÅ‚oże moralnej motywacji
      • 5.4. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 6. Podstawowe zasady, które powinny być respektowane przez psychologa
      • 6.1. Cechy zawodu zaufania publicznego
      • 6.2. Podstawowe zasady etyczne w zawodzie psychologa
        • 6.2.1. DziaÅ‚anie na rzecz dobra klienta i nieszkodzenie mu
        • 6.2.2. Odpowiedzialność zawodowa
        • 6.2.3. Integralność i uczciwość zawodowa
        • 6.2.4. Zasada sprawiedliwoÅ›ci
        • 6.2.5. Respektowanie praw czÅ‚owieka i poszanowanie jego godnoÅ›ci
      • 6.2.5.1. Autonomia i podmiotowość klienta
        • 6.2.5.2. Poszanowanie godnoÅ›ci
        • 6.2.5.3. Prawo do prywatnoÅ›ci, intymnoÅ›ci
        • 6.2.5.4. Tajemnica zawodowa psychologa
      • 6.3. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ II. PSYCHOLOG JAKO BADACZ I JAKO NAUCZYCIEL AKADEMICKI
    • RozdziaÅ‚ 7. Neuroetyka
      • 7.1. Neuroetyka: wyzwanie XXI wieku
        • 7.1.1. Próby zdefiniowania neuroetyki
        • 7.1.2. DziaÅ‚y neuroetyki
      • 7.2. Obszary badawcze i problemy neuroetyki
      • 7.3. Neurodeterminizm?
      • 7.4. Problem doskonalenia ludzkiej psychiki
        • 7.4.1. Doskonalenie nastroju
        • 7.4.2. Doskonalenie poznawcze: doping dla mózgu
      • 7.5. Psychochirurgia
      • 7.6. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 8. Psycholog wobec osób uczestniczÄ…cych w badaniach naukowych miÄ™dzy poprawnoÅ›ciÄ… metodologicznÄ… a poprawnoÅ›ciÄ… etycznÄ…
      • 8.1. Dwa poziomy ingerencji badacza w psychikÄ™ osoby uczestniczÄ…cej w badaniu
      • 8.2. Etyczne standardy postÄ™powania badacza wobec osób uczestniczÄ…cych w badaniu
        • 8.2.1. Zasada Å›wiadomej zgody
        • 8.2.2. Zasady: poufnoÅ›ci, prywatnoÅ›ci i anonimowoÅ›ci
        • 8.2.3. Naruszanie autonomii jednostki w trakcie badania naukowego i narażanie jej na przeżywanie dyskomfortu, wstydu, lÄ™ku, bólu itp.
        • 8.2.4. Stosowanie instrukcji maskujÄ…cych (deception); rola spotkania psychologa z osobami uczestniczÄ…cymi w badaniu po jego zakoÅ„czeniu (debriefing)
      • 8.3. Eksperymenty Solomona Ascha, Stanleya Milgrama i Philipa G. Zimbardo w Å›wietle standardów etycznych akceptowanych przez spoÅ‚eczność psychologów
        • 8.3.1. Opis eksperymentów
      • 8.3.1.1. Eksperyment Ascha
        • 8.3.1.2. Eksperyment Milgrama
        • 8.3.1.3. Eksperyment Zimbardo
      • 8.3.2. Naruszenia standardów etycznych
      • 8.4. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 9. PowinnoÅ›ci psychologa (jako badacza) wobec czÅ‚onków spoÅ‚ecznoÅ›ci naukowej
      • 9.1. Psycholog jako czÅ‚onek spoÅ‚ecznoÅ›ci naukowej
      • 9.2. Fabrykowanie i faÅ‚szowanie wyników manipulowanie wynikami surowymi w trakcie ich analizy statystycznej oraz naginanie analiz statystycznych wyników
      • 9.3. ZafaÅ‚szowany obraz udziaÅ‚u badacza w powstanie publikacji plagiatowanie, ghostwriting, guest authorship
      • 9.4. Magistrant i doktorant jako autorzy i wspóÅ‚autorzy opublikowanych prac awansowych
        • 9.4.1. Prawa magistranta i promotora do pracy magisterskiej
        • 9.4.2. Rola promotora w powstawaniu pracy doktorskiej
        • 9.4.3. Praca doktorska jako spójny tematycznie zbiór rozdziaÅ‚ów i artykuÅ‚ów
        • 9.4.4. Doktorant jako wspóÅ‚autor artykuÅ‚u wchodzÄ…cego w skÅ‚ad pracy doktorskiej
      • 9.5. Krytyka naukowa; opiniowanie prac naukowych (artykuÅ‚ów i książek) przeznaczonych do druku oraz projektów badawczych
      • 9.6. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 10. Jak uczyć etyki zawodowej na studiach psychologicznych
      • 10.1. Miejsce problemów etycznych w programach zajęć podstawowych
      • 10.2. Nauczanie umiejÄ™tnoÅ›ci psychologicznych
        • 10.2.1. Ćwiczenia
        • 10.2.2. Warsztaty i treningi
      • 10.3. Modelowanie postaw
      • 10.4. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 11. Zasady etyczne nauczania psychologii i prowadzenia szkoleÅ„ dla innych profesji
      • 11.1. Użyteczność psychologii dla wykonywania innych zawodów dostosowanie programu zajęć
      • 11.2. Zasady prezentacji metod psychologicznych
      • 11.3. Znaczenie kontraktu w zajÄ™ciach angażujÄ…cych osobiste problemy uczestników
      • 11.4. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ III. PSYCHOLOG JAKO DIAGNOSTA
    • RozdziaÅ‚ 12. Podstawowe zasady etycznego prowadzenia diagnozy
      • 12.1. Cechy relacji psychologklient
      • 12.2. Etapy procesu diagnostycznego
        • 12.2.1. Kontrakt diagnostyczny
        • 12.2.2. Przebieg badania diagnostycznego
        • 12.2.3. ZakoÅ„czenie procesu diagnostycznego
      • 12.3. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 13. Dokumentacja psychologiczna
      • 13.1. Dokumentacja diagnostyczna
      • 13.2. Dokumentacja terapeutyczna
      • 13.3. Ochrona dokumentacji a tajemnica zawodowa
      • 13.4. Dylematy etyczne i problemy organizacyjne
      • 13.5. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 14. Stosowanie testów psychologicznych w badaniach diagnostycznych
      • 14.1. Testy psychologiczne a model EBA diagnozy psychologicznej
      • 14.2. Obszary możliwych nadużyć popeÅ‚nianych przez osoby stosujÄ…ce testy psychologiczne w Å›wietle Standardów dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice
        • 14.2.1. Konstruowanie, stosowanie i rozpowszechnianie testów psychologicznych
        • 14.2.2. Kontekst teorii psychologicznej
        • 14.2.3. Kontekst teorii testu i teorii statystycznej
        • 14.2.4. Interpretowanie wyników testów psychologicznych: interpretacja przedziaÅ‚owa versus punktowa
        • 14.2.5. Adaptacja kulturowa testów pochodzÄ…cych z innego obszaru kulturowego
      • 14.3. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 15. FormuÅ‚owanie orzeczeÅ„ i opinii psychologicznych
      • 15.1. Zasady przygotowania opinii psychologicznej
      • 15.2. Znaczenie opinii wydawanych przez psychologów
      • 15.3. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ IV. PSYCHOLOG JAKO SPECJALISTA UDZIELAJÄ„CY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
    • RozdziaÅ‚ 16. Udzielanie pomocy psychologicznej
      • 16.1. Pomoc psychologiczna jako dziaÅ‚anie prospoÅ‚eczne
      • 16.2. Formy pomocy psychologicznej
      • 16.3. Zaufanie interpersonalne jako podstawa pomocy psychologicznej
      • 16.4. Podstawowe zasady etyczne w psychoterapii
        • 16.4.1. NiebezpieczeÅ„stwa zwiÄ…zane ze specyficznÄ… rolÄ… psychoterapeuty
        • 16.4.2. Zawieranie kontraktu psychoterapeutycznego
        • 16.4.3. Poufność w przebiegu psychoterapii
      • 16.4.3.1. Poufność a wymiar sprawiedliwoÅ›ci
        • 16.4.3.2. Warunki naruszenia tajemnicy zawodowej
      • 16.4.4. Konflikt ról a psychoterapia
        • 16.4.5. ZakoÅ„czenie procesu terapeutycznego
      • 16.5. Psychoterapia klientów ze specyficznymi problemami
      • 16.6. Kontrola merytoryczna i dbaÅ‚ość o wÅ‚asnÄ… kondycjÄ™ psychicznÄ… psychoterapeuty
      • 16.7. Udzielanie pomocy psychologicznej na odlegÅ‚ość
      • 16.8. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 17. Problemy i dylematy etyczne w pracy psychologa sÄ…dowego
      • 17.1. Role psychologa pracujÄ…cego dla wymiaru sprawiedliwoÅ›ci etyka zawodowa a wymogi prawa
      • 17.2. Psycholog jako biegÅ‚y sÄ…dowy
        • 17.2.1. Dylematy w przygotowaniu opinii w procedurze karnej
        • 17.2.2. Specyfika diagnozowania na potrzeby spraw cywilnych
        • 17.2.3. TrudnoÅ›ci diagnostyki psychologicznej w sprawach rodzinnych
      • 17.3. Etyczne uwikÅ‚ania psychologa penitencjarnego
      • 17.4. Zasady etyczne w Wytycznych dla psychologa sÄ…dowego APA
      • 17.5. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 18. Psycholog w Å›rodkach masowego przekazu
      • 18.1. SpoÅ‚eczna rola psychologa
      • 18.2. Zasady etyczne wystÄ™powania w mediach
        • 18.2.1. Kompetencje
        • 18.2.2. Tajemnica zawodowa
        • 18.2.3. Wrażliwość
        • 18.2.4. Szacunek dla innych
      • 18.3. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 19. Opieka nad osobami chorymi, starymi i umierajÄ…cymi
      • 19.1. Etyczne aspekty bólu i cierpienia
      • 19.2. Kontakty psychologrodzina chorego oraz personel medyczny
      • 19.3. Opieka hospicyjna
      • 19.4. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 20. NiepeÅ‚noletni jako klient psychologa
      • 20.1. Różne kategorie klientów niepeÅ‚noletnich
      • 20.2. Specyfika relacji psychologosoba niepeÅ‚noletnia
        • 20.2.1. Udzielanie zgody
        • 20.2.2. Informacje zwrotne
        • 20.2.3. Tajemnica zawodowa
      • 20.3. Prawa rodziców i opiekunów
      • 20.4. Podsumowanie
  • CZĘŚĆ V. PRZYPADKI ILUSTRUJÄ„CE ETYCZNE ZASADY PRACY PSYCHOLOGA ORAZ DYLEMATY
    • WstÄ™p rozwiÄ…zywanie dylematów etycznych
    • RozdziaÅ‚ 21. Uzyskiwanie zgody klienta kontrakt
      • 21.1. Szczególne przypadki, gdy zgoda musi być na piÅ›mie
      • 21.2. Zgoda na diagnozÄ™, zgoda na interwencjÄ™ psychologicznÄ… (terapiÄ™)
      • 21.3. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 22. Kompetencje psychologa
      • 22.1. Kompetencje merytoryczne
        • 22.1.1. Wiedza teoretyczna, konieczność ksztaÅ‚cenia ustawicznego
        • 22.1.2. Wiedza psychometryczna
        • 22.1.3. Wiedza prawna znajomość przepisów obowiÄ…zujÄ…cych psychologa
        • 22.1.4. WspóÅ‚praca z psychologami i innymi specjalistami
      • 22.2. Kompetencje personalne
        • 22.2.1. Bezstronność i obiektywizm
        • 22.2.2. Wykraczanie poza kompetencje
        • 22.2.3. Konflikt ról zawodowych i prywatnych
        • 22.2.4. Osobiste problemy i konflikty
        • 22.2.5. Zdolność psychiczna i fizyczna do wykonywania roli zawodowej
        • 22.2.6. NiewÅ‚aÅ›ciwe wykorzystywanie wpÅ‚ywu
        • 22.2.7. Åšwiadomość wÅ‚asnych ograniczeÅ„ osobistych superwizja i konsultacja
      • 22.3. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 23. Psycholog a instytucja
      • 23.1. Psycholog w sÄ…dzie
      • 23.2. Psycholog a wymagania instytucjonalne
      • 23.3. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 24. SpoÅ‚eczna rola psychologa psycholog w Å›rodkach masowego przekazu
      • 24.1. Komentowanie wydarzeÅ„
      • 24.2. Wywiady
      • 24.3. Ekspert odpowiada na listy Czytelników
      • 24.4. O psychologii i psychologach
      • 24.5. Reklamowanie usÅ‚ug psychologicznych
      • 24.6. Podsumowanie
    • RozdziaÅ‚ 25. Jak rozwiÄ…zywać dylematy etyczne. Analiza przykÅ‚adu
      • 25.1. Identyfikacja problemów etycznych i praktycznych
      • 25.2. Możliwe drogi postÄ™powania
      • 25.3. Natychmiastowe i odlegÅ‚e konsekwencje elementy ryzyka i korzyÅ›ci zaproponowanych rozwiÄ…zaÅ„
      • 25.4. Wybór sposobu postÄ™powania i przyjÄ™cie na siebie peÅ‚nej odpowiedzialnoÅ›ci
      • 25.5. Podsumowanie
  • Bibliografia
  • O autorach
  • Przypisy

Dodaj do koszyka Etyka zawodu psychologa

Code, Publish & WebDesing by CATALIST.com.pl



(c) 2005-2024 CATALIST agencja interaktywna, znaki firmowe należą do wydawnictwa Helion S.A.