Etyka zawodu psychologa - Sensus
ISBN: 9788301196790
stron: 620, Format: ebook
Data wydania: 2017-10-30
Księgarnia: Sensus
Cena książki: 71,20 zł (poprzednio: 87,90 zł)
Oszczędzasz: 19% (-16,70 zł)
Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe to poszerzony i zaktualizowany podręcznik porządkujący wiedzę z zakresu etycznych aspektów działalności psychologa: prowadzącego działalność naukową oraz dydaktyczną Autorzy omówili standardy postępowania wobec osób badanych, etyczne aspekty najbardziej kontrowersyjnych eksperymentów w historii psychologii oraz powinności psychologa jako członka społeczności naukowej. W tej części Czytelnik znajdzie także informacje dotyczące zasad nauczania etyki zawodu psychologa oraz etycznych aspektów nauczania psychologii i prowadzenia szkoleń dla przedstawicieli innych profesji prowadzącego działalność praktyczną jako diagnosta w podręczniku zawarto informacje na temat standardów prowadzenia diagnozy, ochrony dokumentacji i stosowania testów psychologicznych oraz formułowania opinii i orzeczeń udzielającego pomocy psychologicznej Autorzy uporządkowali standardy udzielania pomocy psychologicznej (także osobom chorym, w podeszłym wieku oraz niepełnoletnim), dylematy etyczne w pracy psychologa sądowego oraz zasady, jakimi powinien się kierować psycholog wypowiadający się w środkach masowego przekazu. Najważniejszą zmianą wprowadzoną w nowym wydaniu jest dodatkowa część podręcznika pierwsze w Polsce opracowanie prezentujące opisy przypadków naruszenia przez psychologów standardów etycznych. Wszystkie case studies opracowane zostały na podstawie wieloletniej praktyki dr Zuzanny Toeplitz oraz dr Małgorzaty Toeplitz-Winiewskiej. Przygotowując ten podręcznik, myśleliśmy o tym, aby mógł być on użyteczny jako pomoc dydaktyczna zarówno na zajęciach z etyki zawodu psychologa, jak i na zajęciach kształtujących wiedzę i umiejętności w zakresie metodologii badań psychologicznych, diagnostyki psychologicznej, pomocy psychologicznej czy działalności nauczycielskiej i ekspertalnej. Ponadto uznaliśmy, że w podręczniku etyki zawodu psychologa nie można pominąć ważnych zagadnień z podstaw etyki jako takiej. To na tym fundamencie można budować szczegółowe zalecenia odnoszące się do rozwiązań etycznie poprawnych w różnych sferach działalności zawodowej psychologa. Z tekstu
Osoby które kupowały "Etyka zawodu psychologa", wybierały także:
- Siła podświadomości. Co wpływa na nasze myśli, odczucia i zachowanie? 44,43 zł, (34,21 zł -23%)
- Siła innych 44,43 zł, (34,21 zł -23%)
- Siła serca. Odkrywanie prawdziwego celu w zyciu 39,48 zł, (30,40 zł -23%)
- Jak wysłać psa na wakacje. Felietony 39,48 zł, (30,40 zł -23%)
- Ekonomia z elementami opisu gospodarki turystycznej i rekreacyjnej 99,00 zł, (79,20 zł -20%)
Spis treści
Etyka zawodu psychologa eBook -- spis treści
- Okładka
- Strona tytułowa
- Strona redakcyjna
- Spis treści
- Wprowadzenie
- CZĘŚĆ I. ETYKA OGÓLNA ETYKA ZAWODOWA
- Rozdział 1. Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością
- 1.1. Sposoby badania fenomenu moralności
- 1.2. Specyfika filozoficznej refleksji nad moralnością
- 1.3. Kryteria moralnej powinności działania
- 1.3.1. Szczęście własne i szczęście społeczności
- 1.3.2. Zgoda spoÅ‚eczna i zgoda racjonalnych podmiotów
- 1.3.3. Szacunek dla osoby jako podstawa moralności
- 1.4. Specyfika nauczania etyki
- 1.5. Podsumowanie
- Rozdział 2. Etyka stosowana: teoria w praktyce
- 2.1. Moralny partykularyzm
- 2.2. Typy teorii etycznych
- 2.3. Modele etyki stosowanej
- 2.3.1. Model od góry do doÅ‚u
- 2.3.2. Model od doÅ‚u do góry
- 2.3.3. Koherentyzm
- 2.4. Problem uszczegóÅ‚awiania norm moralnych
- 2.5. Etyki stosowane a moralne problemy wspóÅ‚czesnoÅ›ci
- 2.6. Podsumowanie
- Rozdział 3. Etyka zawodu psychologa etyka psychologiczna
- 3.1. Psychologia a etyka
- 3.2. Zdrowie psychiczne a zdrowie moralne
- 3.2.1. Poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie
- 3.2.2. Integracja i prawość
- 3.2.3. Autonomia osoby i autonomia moralna
- 3.2.4. Samorealizacja i autentyczność
- 3.2.5. Społeczne interakcje i odpowiedzialność
- 3.2.6. Realizm poznania i prawdomówność
- 3.3. Etyka dla psychologów
- 3.4. Podsumowanie
- RozdziaÅ‚ 4. Etyczna wrażliwość psychologii i psychologów
- 4.1. Człowiek jako przedmiot badawczy: moralna anatomia podmiotu
- 4.1.1. Moralne działanie
- 4.1.2. Moralny charakter
- 4.1.3. Wartości moralne
- 4.1.4. Rozumowanie moralne
- 4.1.5. Emocje moralne
- 4.1.6. Tożsamość moralna
- 4.1.7. Sumienie
- 4.2. Wolność czy determinizm? Moralna autonomia podmiotu
- 4.3. Moralny wymiar diagnozy psychiatrycznej
- 4.3.1. Kłopoty z normalnością
- 4.3.2. Nadużywanie diagnozy do celów pozaterapeutycznych
- 4.4. Problem przymusowej terapii
- 4.5. Podsumowanie
- 4.1. Człowiek jako przedmiot badawczy: moralna anatomia podmiotu
- Rozdział 5. Psychologia moralności
- 5.1. Specyfika psychologii moralności
- 5.2. Moralne emocje
- 5.2.1. ZwiÄ…zek moralnych emocji z sÄ…dami moralnymi
- 5.2.2. Rodzaje moralnych emocji
- 5.3. Moralne motywacje
- 5.3.1. Cechy motywacji
- 5.3.2. Filozoficzne teorie moralnej motywacji
- 5.3.3. Neurofizjologiczne podłoże moralnej motywacji
- 5.4. Podsumowanie
- RozdziaÅ‚ 6. Podstawowe zasady, które powinny być respektowane przez psychologa
- 6.1. Cechy zawodu zaufania publicznego
- 6.2. Podstawowe zasady etyczne w zawodzie psychologa
- 6.2.1. Działanie na rzecz dobra klienta i nieszkodzenie mu
- 6.2.2. Odpowiedzialność zawodowa
- 6.2.3. Integralność i uczciwość zawodowa
- 6.2.4. Zasada sprawiedliwości
- 6.2.5. Respektowanie praw człowieka i poszanowanie jego godności
- 6.2.5.1. Autonomia i podmiotowość klienta
- 6.2.5.2. Poszanowanie godności
- 6.2.5.3. Prawo do prywatności, intymności
- 6.2.5.4. Tajemnica zawodowa psychologa
- 6.3. Podsumowanie
- Rozdział 1. Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością
- CZĘŚĆ II. PSYCHOLOG JAKO BADACZ I JAKO NAUCZYCIEL AKADEMICKI
- Rozdział 7. Neuroetyka
- 7.1. Neuroetyka: wyzwanie XXI wieku
- 7.1.1. Próby zdefiniowania neuroetyki
- 7.1.2. Działy neuroetyki
- 7.2. Obszary badawcze i problemy neuroetyki
- 7.3. Neurodeterminizm?
- 7.4. Problem doskonalenia ludzkiej psychiki
- 7.4.1. Doskonalenie nastroju
- 7.4.2. Doskonalenie poznawcze: doping dla mózgu
- 7.5. Psychochirurgia
- 7.6. Podsumowanie
- 7.1. Neuroetyka: wyzwanie XXI wieku
- RozdziaÅ‚ 8. Psycholog wobec osób uczestniczÄ…cych w badaniach naukowych miÄ™dzy poprawnoÅ›ciÄ… metodologicznÄ… a poprawnoÅ›ciÄ… etycznÄ…
- 8.1. Dwa poziomy ingerencji badacza w psychikÄ™ osoby uczestniczÄ…cej w badaniu
- 8.2. Etyczne standardy postÄ™powania badacza wobec osób uczestniczÄ…cych w badaniu
- 8.2.1. Zasada świadomej zgody
- 8.2.2. Zasady: poufności, prywatności i anonimowości
- 8.2.3. Naruszanie autonomii jednostki w trakcie badania naukowego i narażanie jej na przeżywanie dyskomfortu, wstydu, lÄ™ku, bólu itp.
- 8.2.4. Stosowanie instrukcji maskujących (deception); rola spotkania psychologa z osobami uczestniczącymi w badaniu po jego zakończeniu (debriefing)
- 8.3. Eksperymenty Solomona Ascha, Stanleya Milgrama i Philipa G. Zimbardo w Å›wietle standardów etycznych akceptowanych przez spoÅ‚eczność psychologów
- 8.3.1. Opis eksperymentów
- 8.3.1.1. Eksperyment Ascha
- 8.3.1.2. Eksperyment Milgrama
- 8.3.1.3. Eksperyment Zimbardo
- 8.3.2. Naruszenia standardów etycznych
- 8.4. Podsumowanie
- RozdziaÅ‚ 9. PowinnoÅ›ci psychologa (jako badacza) wobec czÅ‚onków spoÅ‚ecznoÅ›ci naukowej
- 9.1. Psycholog jako członek społeczności naukowej
- 9.2. Fabrykowanie i faÅ‚szowanie wyników manipulowanie wynikami surowymi w trakcie ich analizy statystycznej oraz naginanie analiz statystycznych wyników
- 9.3. Zafałszowany obraz udziału badacza w powstanie publikacji plagiatowanie, ghostwriting, guest authorship
- 9.4. Magistrant i doktorant jako autorzy i wspóÅ‚autorzy opublikowanych prac awansowych
- 9.4.1. Prawa magistranta i promotora do pracy magisterskiej
- 9.4.2. Rola promotora w powstawaniu pracy doktorskiej
- 9.4.3. Praca doktorska jako spójny tematycznie zbiór rozdziaÅ‚ów i artykuÅ‚ów
- 9.4.4. Doktorant jako wspóÅ‚autor artykuÅ‚u wchodzÄ…cego w skÅ‚ad pracy doktorskiej
- 9.5. Krytyka naukowa; opiniowanie prac naukowych (artykuÅ‚ów i książek) przeznaczonych do druku oraz projektów badawczych
- 9.6. Podsumowanie
- Rozdział 10. Jak uczyć etyki zawodowej na studiach psychologicznych
- 10.1. Miejsce problemów etycznych w programach zajęć podstawowych
- 10.2. Nauczanie umiejętności psychologicznych
- 10.2.1. Ćwiczenia
- 10.2.2. Warsztaty i treningi
- 10.3. Modelowanie postaw
- 10.4. Podsumowanie
- Rozdział 11. Zasady etyczne nauczania psychologii i prowadzenia szkoleń dla innych profesji
- 11.1. Użyteczność psychologii dla wykonywania innych zawodów dostosowanie programu zajęć
- 11.2. Zasady prezentacji metod psychologicznych
- 11.3. Znaczenie kontraktu w zajÄ™ciach angażujÄ…cych osobiste problemy uczestników
- 11.4. Podsumowanie
- Rozdział 7. Neuroetyka
- CZĘŚĆ III. PSYCHOLOG JAKO DIAGNOSTA
- Rozdział 12. Podstawowe zasady etycznego prowadzenia diagnozy
- 12.1. Cechy relacji psychologklient
- 12.2. Etapy procesu diagnostycznego
- 12.2.1. Kontrakt diagnostyczny
- 12.2.2. Przebieg badania diagnostycznego
- 12.2.3. Zakończenie procesu diagnostycznego
- 12.3. Podsumowanie
- Rozdział 13. Dokumentacja psychologiczna
- 13.1. Dokumentacja diagnostyczna
- 13.2. Dokumentacja terapeutyczna
- 13.3. Ochrona dokumentacji a tajemnica zawodowa
- 13.4. Dylematy etyczne i problemy organizacyjne
- 13.5. Podsumowanie
- RozdziaÅ‚ 14. Stosowanie testów psychologicznych w badaniach diagnostycznych
- 14.1. Testy psychologiczne a model EBA diagnozy psychologicznej
- 14.2. Obszary możliwych nadużyć popeÅ‚nianych przez osoby stosujÄ…ce testy psychologiczne w Å›wietle Standardów dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice
- 14.2.1. Konstruowanie, stosowanie i rozpowszechnianie testów psychologicznych
- 14.2.2. Kontekst teorii psychologicznej
- 14.2.3. Kontekst teorii testu i teorii statystycznej
- 14.2.4. Interpretowanie wyników testów psychologicznych: interpretacja przedziaÅ‚owa versus punktowa
- 14.2.5. Adaptacja kulturowa testów pochodzÄ…cych z innego obszaru kulturowego
- 14.3. Podsumowanie
- Rozdział 15. Formułowanie orzeczeń i opinii psychologicznych
- 15.1. Zasady przygotowania opinii psychologicznej
- 15.2. Znaczenie opinii wydawanych przez psychologów
- 15.3. Podsumowanie
- Rozdział 12. Podstawowe zasady etycznego prowadzenia diagnozy
- CZĘŚĆ IV. PSYCHOLOG JAKO SPECJALISTA UDZIELAJĄCY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
- Rozdział 16. Udzielanie pomocy psychologicznej
- 16.1. Pomoc psychologiczna jako działanie prospołeczne
- 16.2. Formy pomocy psychologicznej
- 16.3. Zaufanie interpersonalne jako podstawa pomocy psychologicznej
- 16.4. Podstawowe zasady etyczne w psychoterapii
- 16.4.1. Niebezpieczeństwa związane ze specyficzną rolą psychoterapeuty
- 16.4.2. Zawieranie kontraktu psychoterapeutycznego
- 16.4.3. Poufność w przebiegu psychoterapii
- 16.4.3.1. Poufność a wymiar sprawiedliwości
- 16.4.3.2. Warunki naruszenia tajemnicy zawodowej
- 16.4.4. Konflikt ról a psychoterapia
- 16.4.5. Zakończenie procesu terapeutycznego
- 16.5. Psychoterapia klientów ze specyficznymi problemami
- 16.6. Kontrola merytoryczna i dbałość o własną kondycję psychiczną psychoterapeuty
- 16.7. Udzielanie pomocy psychologicznej na odległość
- 16.8. Podsumowanie
- Rozdział 17. Problemy i dylematy etyczne w pracy psychologa sądowego
- 17.1. Role psychologa pracującego dla wymiaru sprawiedliwości etyka zawodowa a wymogi prawa
- 17.2. Psycholog jako biegły sądowy
- 17.2.1. Dylematy w przygotowaniu opinii w procedurze karnej
- 17.2.2. Specyfika diagnozowania na potrzeby spraw cywilnych
- 17.2.3. Trudności diagnostyki psychologicznej w sprawach rodzinnych
- 17.3. Etyczne uwikłania psychologa penitencjarnego
- 17.4. Zasady etyczne w Wytycznych dla psychologa sÄ…dowego APA
- 17.5. Podsumowanie
- Rozdział 18. Psycholog w środkach masowego przekazu
- 18.1. Społeczna rola psychologa
- 18.2. Zasady etyczne występowania w mediach
- 18.2.1. Kompetencje
- 18.2.2. Tajemnica zawodowa
- 18.2.3. Wrażliwość
- 18.2.4. Szacunek dla innych
- 18.3. Podsumowanie
- Rozdział 19. Opieka nad osobami chorymi, starymi i umierającymi
- 19.1. Etyczne aspekty bólu i cierpienia
- 19.2. Kontakty psychologrodzina chorego oraz personel medyczny
- 19.3. Opieka hospicyjna
- 19.4. Podsumowanie
- Rozdział 20. Niepełnoletni jako klient psychologa
- 20.1. Różne kategorie klientów niepeÅ‚noletnich
- 20.2. Specyfika relacji psychologosoba niepełnoletnia
- 20.2.1. Udzielanie zgody
- 20.2.2. Informacje zwrotne
- 20.2.3. Tajemnica zawodowa
- 20.3. Prawa rodziców i opiekunów
- 20.4. Podsumowanie
- Rozdział 16. Udzielanie pomocy psychologicznej
- CZĘŚĆ V. PRZYPADKI ILUSTRUJĄCE ETYCZNE ZASADY PRACY PSYCHOLOGA ORAZ DYLEMATY
- WstÄ™p rozwiÄ…zywanie dylematów etycznych
- Rozdział 21. Uzyskiwanie zgody klienta kontrakt
- 21.1. Szczególne przypadki, gdy zgoda musi być na piÅ›mie
- 21.2. Zgoda na diagnozÄ™, zgoda na interwencjÄ™ psychologicznÄ… (terapiÄ™)
- 21.3. Podsumowanie
- Rozdział 22. Kompetencje psychologa
- 22.1. Kompetencje merytoryczne
- 22.1.1. Wiedza teoretyczna, konieczność kształcenia ustawicznego
- 22.1.2. Wiedza psychometryczna
- 22.1.3. Wiedza prawna znajomość przepisów obowiÄ…zujÄ…cych psychologa
- 22.1.4. WspóÅ‚praca z psychologami i innymi specjalistami
- 22.2. Kompetencje personalne
- 22.2.1. Bezstronność i obiektywizm
- 22.2.2. Wykraczanie poza kompetencje
- 22.2.3. Konflikt ról zawodowych i prywatnych
- 22.2.4. Osobiste problemy i konflikty
- 22.2.5. Zdolność psychiczna i fizyczna do wykonywania roli zawodowej
- 22.2.6. Niewłaściwe wykorzystywanie wpływu
- 22.2.7. Świadomość własnych ograniczeń osobistych superwizja i konsultacja
- 22.3. Podsumowanie
- 22.1. Kompetencje merytoryczne
- Rozdział 23. Psycholog a instytucja
- 23.1. Psycholog w sÄ…dzie
- 23.2. Psycholog a wymagania instytucjonalne
- 23.3. Podsumowanie
- Rozdział 24. Społeczna rola psychologa psycholog w środkach masowego przekazu
- 24.1. Komentowanie wydarzeń
- 24.2. Wywiady
- 24.3. Ekspert odpowiada na listy Czytelników
- 24.4. O psychologii i psychologach
- 24.5. Reklamowanie usług psychologicznych
- 24.6. Podsumowanie
- Rozdział 25. Jak rozwiązywać dylematy etyczne. Analiza przykładu
- 25.1. Identyfikacja problemów etycznych i praktycznych
- 25.2. Możliwe drogi postępowania
- 25.3. Natychmiastowe i odległe konsekwencje elementy ryzyka i korzyści zaproponowanych rozwiązań
- 25.4. Wybór sposobu postÄ™powania i przyjÄ™cie na siebie peÅ‚nej odpowiedzialnoÅ›ci
- 25.5. Podsumowanie
- Bibliografia
- O autorach
- Przypisy